بیانیه مداخله جویانه آمریکا درباره پیروزی اوو مورالس در انتخابات

به گزارش وبلاگ بروز، وزارت خارجه آمریکا به رغم تایید پیروزی اوو مورالس در انتخابات ریاست جمهوری بولیوی، یک بیانیه مداخله جویانه صادر کرده و مدعی خدشه دار بودن روند شمارش آرا در بولیوی شده است.

بیانیه مداخله جویانه آمریکا درباره پیروزی اوو مورالس در انتخابات

به گزارش گروه بین الملل وبلاگ بروز، در شرایطی که اعلام رسمی پیروزی اوو مورالس رئیس جمهور بولیوی در انتخابات ریاست جمهوری این کشور سبب بروز برخی ناآرامی ها در این کشور شده و هشدار مورالس درباره تلاش مخالفان برای کودتا را به دنبال داشته است، وزارت خارجه آمریکا یک بیانیه مداخله جویانه درباره منتشر و ادعا کرده که شمارش آرا، روندی مغشوش و خدشه دار بوده است.

دولت آمریکا که سابقه طولانی در زمینه کودتاهای نظامی و مداخلات در کشورهای آمریکای لاتین را دارد، این بار با توسل به برخی ناآرامی ها و اعتراض ها در بولیوی به دنبال انتخابات ریاست جمهوری این کشور مدعی شده که واشنگتن درباره فرایند مغشوش و خدشه دار شمارش آرای انتخابات 20 اکتبر (28 مهرماه) ریاست جمهوری بولیوی به شدت نگران است.

دادگاه انتخاباتی بولیوی روز جمعه بعد از پایان شمارش دستی انتخابات ریاست جمهوری این کشور، رسما پیروزی اوو مورالس رئیس جمهور کنونی در انتخابات ریاست جمهوری را تایید کرد.

طبق اعلام این دادگاه انتخاباتی، مورالس با بدست آوردن 47.08 درصد آرا در انتخابات به پیروزی رسید. کارلوس مسا رقیب مورالس نیز 36.51 درصد آرا را بدست آورد و با توجه به اختلاف بیش از 10 درصدی میان این دو، دور دوم انتخابات برگزار نمی شود.

طبق قوانین بولیوی، برای بردن انتخابات به صورت یک مرحله ای، هر نامزد نیاز به کسب حداقل 50 درصد آرای مردمی یا حداقل 40 درصد آرا به شرطی که اختلافش با رقیب حداقل 10 درصد باشد، دارد (جزئیات بیشتر).

در بیانیه ای که وزارت خارجه آمریکا درباره انتخابات ریاست جمهوری بولیوی صادر کرده، آمده است: ایالات متحده اعتقاد دارد که مردم بولیوی حق انتخاب رهبرانشان در انتخابات های آزاد و منصفانه را دارند. این حق در منشور دموکراتیک بین- آمریکایی و قانون اساسی بولیوی به تصریح وجود دارد. در نتیجه ما درباره فرایند خدشه دار و مغشوش شمارش آرای انتخابات 20 اکتبر بولیوی به شدت نگران هستیم.

منشور دموکراتیک بین- آمریکایی مصوبه ای است که در سال 2001 در نشست مجمع عمومی سازمان کشورهای آمریکایی در پایتخت پرو به تصویب کشورهای عضو این سازمان رسیده است.

در بیانیه وزارت خارجه آمریکا آمده است: ایالات متحده در فراخواندن برای شمارش دقیق آرا در کنار شرکای خود در منطقه و ناظران سازمان کشورهای آمریکایی قرار گرفته است و اگر از نظر ماموریت نظارت سازمان کشورهای آمریکایی شمارش دقیق ممکن نباشد، خواستار یک دور دوم معتبر و شفاف انتخابات است.

این وزارتخانه افزود: ما خواستار حفظ آرامش و ادامه احترام گذاشتن به حاکمیت قانون هستیم. جهان در حال نظاره کردن نهادها و رهبران بولیوی است تا آنها از شنیده شدن صدا و محترم شناخته شدن خواست مردم بولیوی اطمینان حاصل کنند.

ادعای وزارت خارجه آمریکا درباره محترم شناختن خواست مردم بولیوی در حالی مطرح شده که دو رویی واشنگتن در قبال کشورهای آمریکای لاتین را می توان به وضوح در مواضع آمریکایی ها در قبال ونزوئلا ملاحظه کرد.

دولت آمریکا به رغم پیروزی نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا در انتخابات ریاست جمهوری این کشور، همه قواعد و قوانین بین المللی را نقض کرده و یک رئیس جمهور خودخوانده را به عنوان رئیس جمهور مشروع به رسمیت شناخته است. خوان گوایدو سوم بهمن ماه 1397 خودش را رئیس جمهور ونزوئلا خواند و به فاصله کمتر از نیم ساعت نیز دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا او را به رسمیت شناخت.

آمریکا بعد از حمایت های همه جانبه از گوایدو و اعمال انواع فشارهای سیاسی، نظامی و اقتصادی علیه دولت ونزوئلا، دهم اردیبهشت ماه امسال حتی از تلاش گوایدو برای انجام کودتا هم حمایت کرد اما این کودتا دفع شد(جزئیات بیشتر).

منبع: خبرگزاری فارس

به "بیانیه مداخله جویانه آمریکا درباره پیروزی اوو مورالس در انتخابات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیانیه مداخله جویانه آمریکا درباره پیروزی اوو مورالس در انتخابات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید