سطح فعالیت داعش تابع روابط واشنگتن-بغداد است، آمریکا به دنبال نفوذ نرم در ساختار قدرت عراق است

به گزارش وبلاگ بروز، یک کارشناس مسائل عراق اظهار کرد: ایجاد توازن در مناسبات بغداد با واشنگتن و ایران یکی از چالش های جدی مصطفی الکاظمی نخست وزیر جدید عراق خواهد بود چرا که هر دو کشور از بازیگران جدی در عرصه تحولات عراق هستند.

سطح فعالیت داعش تابع روابط واشنگتن-بغداد است، آمریکا به دنبال نفوذ نرم در ساختار قدرت عراق است

سید رضا قزوینی غرابی، در گفت وگو با وبلاگ بروز در پاسخ به سوالی در ارتباط با مهمترین چالش های پیش روی نخست وزیر جدید عراق اظهار کرد: آقای الکاظمی در شرایط بسیار سختی مسئولیت نخست وزیری عراق را بر عهده گرفته است چرا که با چالش های متعدد داخلی و خارجی روبرو است.

وی اضافه کرد: شاید یکی از مهمترین چالش ها که در ماه های اخیر در عراق وجود داشته و به نظر می رسد ادامه خواهد داشت چالش های مالی در این کشور است. در حال حاضر با توجه به کاهش قیمت نفت و کاهش صادرات آن و آثار مالی که ویروس کرونا به همراه داشته است این موضوعات باعث شده که دولت جدید عراق از نظر مالی با چالش روبرو گردد و در همین چهارچوب باید هرچه زودتر اقدامی برای برطرف این چالش ها انجام دهد.

قزوینی با بیان اینکه مبارزه با کرونا یکی دیگر از مسائل مهم پیش روی دولت الکاظمی است، ادامه داد: دولت جدید عراق باید یک توازن در مناسبات بغداد با واشنگتن و تهران ایجاد کند و چگونگی ایجاد این توازن یکی از چالش های مهم دولت الکاظمی است چرا که تهران و واشنگتن هر دو از بازیگران جدی در عرصه تحولات عراق هستند و ارتباط با دو کشور برای بغداد حائز اهمیت است.

این کارشناس عراق همچنین اعلام کرد: آینده حشد شعبی و گروه های جریان مقاومت یکی دیگر از مسائل پیش روی دولت الکاظمی است. او همچنین باید ساز و کار برگزاری انتخابات زودهنگام مجلسی در عراق که مطالبه بعضی گروه های سیاسی و همچنین معترضین عراق نیز هست را فراهم کند.

قزوینی بازگرداندن اعتبار از دست رفته دولت و ساختار سیاسی عراق را یکی دیگر از چالش های پیش روی الکاظمی بیان کرد و گفت: در طول شش ماه اخیر به دلیل وقوع اعتراضات مردمی در عراق شاهد این هستیم که این مسائل باعث بی اعتباری ساختار سیاسی عراق و دولت این کشور شده است.

قزوینی همچنین به برگزاری مذاکرات راهبردی بین آمریکا و عراق در ماه ژوئن اشاره نمود و اضافه کرد: این مذاکرات، تصمیماتی که در آن گرفته می گردد و همچنین نحوه اجرای این تصمیمات نیز از چالش های پیش روی نخست وزیر جدید است. چرا که به نظر می رسد این مذاکرات، مذاکراتی مهم و پرچالش خواهد بود که ممکن است بعضی از مفاد و نتایج آن منجر به اعتراض بخشی از جریان های سیاسی در عراق گردد.

وی در پاسخ به این سوال که برنامه ارائه شده از سوی الکاظمی به مجلس عراق به چه میزان دارای قابلیت اجرایی است و چه انتقاداتی به آن وارد است، گفت: برنامه ای که از سوی نخست وزیر جدید عراق به مجلس این کشور ارائه شده برنامه ای بلند مدت و کلی است که به جزئیات در آن توجهی نشده و دارای ابهاماتی است. از جمله در خصوص چگونگی خارج شدن نیروهای آمریکایی از عراق، به نظر می رسد در این برنامه الکاظمی به دنبال راه هایی است که بتواند حضور نظامی آمریکا در عراق را در یک چهارچوب رسمی قرار دهد و باعث ادامه این حضور گردد.

قزوینی با بیان اینکه الکاظمی باید برنامه ای متناسب با شرایط عراق به مجلس ارائه می داد گفت: مدت نخست وزیری الکاظمی تا زمان برگزاری انتخابات مجلسی در این کشور و کوتاه مدت است. بنابراین باید برنامه اش نیز بر اساس فعالیت یک دولت در مدت زمان کوتاه، ارائه می شد. در حالیکه برنامه ارائه شده از سوی وی یک برنامه درازمدت است و چندان واقع گرا نیست.

وی به مواردی دیگر از برنامه الکاظمی اشاره نمود و گفت: او در این برنامه با موضوع برگزاری انتخابات زودهنگام در این کشور به صورت مبهم برخورد نموده و اشاره به سقف زمانی برای برگزاری انتخابات ننموده است و این موضوعی است که ممکن است در آینده چالش هایی را در عراق به دنبال داشته باشد.

قزوینی ابراز عقیده کرد که به نظر می رسد الکاظمی به دنبال این است که عمر دولت خود را بیشتر از یک سال کند و برنامه اش را نیز در همین چهارچوب تدوین نموده است.

این کارشناس مسائل عراق همچنین در خصوص روابط دولت بغداد و واشنگتن در دوران مسئولیت نخست وزیری الکاظمی نیز گفت: به نظرم در این دوران شاهد افزایش روابط بین بغداد و واشنگتن خواهیم بود و واشنگتن کوشش خواهد نمود که نفوذ خود را در عراق به خصوص از لحاظ حضور نرم گسترش و عمق بیشتری دهد.

وی با بیان اینکه در ارتباط با نوع روابط تهران و بغداد نیز به نظر می رسد که شاهد یک روابط متناسب و متوازن بین دو کشور خواهیم بود، اظهار کرد: اگر برنامه ای که از سوی آقای الکاظمی به مجلس عراق ارائه شده است را در نظر بگیریم احتمالا در عین اینکه روابط تهران و بغداد متوازن خواهد بود، شاهد تفاوت هایی با گذشته نیز خواهیم بود، چرا که وی در برنامه خود اعلام نموده که در روابط با کشورهای خارجی و همسایه، موضوع تعاملات دیپلماتیک رسمی با نهادهای رسمی کشورها را مد نظر قرار می دهد و به نظر می رسد که در لفافه صحبت وی متوجه روابط عراق با جمهوری اسلامی ایران است.

قزوینی در بخشی دیگر از این مصاحبه با تاکید بر اینکه الکاظمی باید روابط متوازن و متناسبی با دولت های واشنگتن و تهران داشته باشد و اینکه چقدر او بتواند این توازن را ایجاد کند موضوعی است که باید منتظر آن ماند در پاسخ به این سوال که الکاظمی چه اقداماتی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق انجام خواهد داد؟ توضیح داد: همانطور که اشاره نمودم من معتقدم که روابط بغداد واشنگتن در دوره الکاظمی در سطح بالایی خواهد بود و از طرف دیگر وی در برنامه خود در خصوص حضور نیروهای نظامی خارجی در عراق از جمله آمریکایی ها بسیار مبهم صحبت نموده است. بنابراین بعید می دانم که ما در آینده بتوانیم شاهد اقدامات جدی از سوی دولت الکاظمی برای خروج نیروهای نظامی آمریکا از عراق باشیم.

وی ادامه داد: به نظر می رسد که در برهه جدید آمریکایی ها به دنبال این هستند که نفوذ نرم خود را در عراق بیش از گذشته افزایش دهند و این موضوع در اولویت آنهاست و حتی ممکن است در همین چهارچوب تصمیم بگیرند بخشی از نیروهای نظامی خود را در عراق کاهش دهند. در واقع نفود نرم در ساختار سیاسی عراق مورد توجه آمریکایی ها است و در این زمینه برنامه های میان مدت و بلند مدتی مدنظر دارند .

این کارشناس مسائل عراق همچنین در خصوص نگاه الکاظمی به نیروهای حشد شعبی در عراق و شرایط آنها در دوران نخست وزیر جدید عراق اعلام کرد: حشد شعبی به عنوان یکی از سازمان های امنیتی در کنار دستگاه های مبارزه با تروریسم و دستگاه اطلاعاتی عراق واقع شده است و آقای الکاظمی در برنامه خود اشاره دارد که سازمان های نظامی و امنیتی در دوران مسئولیت وی به فعالیت جدی خود در عراق ادامه خواهند داد.

قزوینی در ادامه گفت: معتقدم که در این دوران شاهد افزایش کوشش ها برای ایجاد یک تمایز و جبهه بندی میان حشد شعبی و بعضی از گروه های موسوم به مقاومت باشیم تا عملا این گروه ها که بعضا در چهارچوب رسمی نیروهای حشد شعبی نیستند کم کم محدود و تضعیف شوند.

وی در همین رابطه اضافه کرد: در خود حشد شعبی نیز که به عنوان یک نیروی نظامی و امنیتی رسمی از آن یاد می گردد بعضی از وابستگی های جریانی، سیاسی و ایدئولوژیک وجود دارد که این موضوع مطلوب بعضی از شخصیت ها و گروه ها در عراق نیست و من معتقدم که در نهایت به تدریج در عراق برنامه هایی پیاده خواهد شد که عملا وابستگی حشد شعبی به بعضی از احزاب به نحوی کاهش پیدا کند.

این کارشناس مسائل عراق در بخشی دیگر از صحبت های خود به فعالیت های مجدد داعش در بخش هایی از این کشور همسایه اشاره نمود و گفت: در هفته های اخیر شاهد افزایش فعالیت های داعش در عراق بودیم. معتقدم سطح فعالیت های داعش و ادامه فعالیت های این گروه تروریستی در عراق رابطه جدی و مهمی با نوع مناسبات بغداد و واشنگتن دارد و اگر مناسبات بین این دو در چهارچوب همکاری های راهبردی و قوی باشد احتمالا شاهد این خواهیم بود که فعالیت ها و عملیات های داعش در عراق در هفته های آینده باکاهش روبرو خواهد شد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سطح فعالیت داعش تابع روابط واشنگتن-بغداد است، آمریکا به دنبال نفوذ نرم در ساختار قدرت عراق است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سطح فعالیت داعش تابع روابط واشنگتن-بغداد است، آمریکا به دنبال نفوذ نرم در ساختار قدرت عراق است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید