در نشست نقد و آنالیز کتاب لنزبازی بیان شد

به گزارش وبلاگ بروز، نشست نقد و آنالیز کتاب لنزبازی با تالیف داود مرادیان، به همت انتشارات ساقی و همکاری انجمن علمی دانشگاه هنر در سالن شهید جان بزرگی دانشکده هنر های کاربردی دانشگاه هنر برگزار گشت.

در نشست نقد و آنالیز کتاب لنزبازی بیان شد

به گزارش گروه سیاسی وبلاگ بروز، نشست نقد و آنالیز کتاب لنزبازی با تالیف داود مرادیان، به همت انتشارات ساقی و همکاری انجمن علمی دانشگاه هنر در سالن شهید جان بزرگی دانشکده هنر های کاربردی دانشگاه هنر برگزار گشت.

مجید دهقان کارشناس مجری این نشست در شروع برنامه با بیان اینکه یکی از مسائل موجود در زمینه فیلمبرداری و عکاسی نبود منابع فارسی در زمینه لنز و فاصله کانونی است و یکی از سوالات شاگردان خودم همواره این بوده که آیا منبعی در مورد لنز وجود دارد یا خیر؟ گفت: کتاب لنزبازی از این جهت همواره برای شخص خودم جالب بوده که داود مرادیان سدی را شکسته و کتابی در زمینه لنز نوشته تا ترس سایر اساتید ریخته گردد و در در این زمینه کتاب بنویسند.

دهقان ادامه داد: در پشت کتاب نیز نوشته شده که این کتاب یک متن آکادمیک نیست و کتابی است که صرفا تجربه های وی را بیان می نماید.

داود مرادیان نویسنده کتاب نیز توضیح داد: زمانی که درس عکاسی می خواندم منبعی درباره لنز ها وجود نداشت و اگر بود متون انگلیسی با موضوع نور در عدسی ها بود و به جز دغدغه های شخصی، چیزی که مرا به سمت نوشتن این کتاب سوق داد این بود که می دیدم افرادی که به سمت فیلمسازی روی می آورند در مورد بحث لنز اطلاعات زیادی ندارند.

مرادیان گفت: در واقع این کتاب محصول احتیاج های خودم بود. اینکه احتیاج پیدا کردم تا بفهمم لنز چیست. چیزی که این کتاب به مخاطب می دهد جرات نترسیدن است.

مرتضی جانبخش منتقد کتاب و مدرس فیلمبرداری در این نشست در مورد اهمیت لنز ها بیان داشت: هزاران نکته در مورد لنز ها هم از لحاظ تکنیکی و هم از لحاظ هنری وجود دارد که از آن غافلیم. این موضوع مختص منابع فارسی نیست و در منابع خارجی نیز در حوزه زیبایی شناسی کاربرد لنز ها مطالب زیادی نمی توان پیدا کرد.

جانبخش گفت: انتشار این کتاب صرف نظر از نقاط قوت و ضعف، یک موفقیت است هم برای ناشر و هم برای نویسنده، زیرا وارد حوزه ای شدند که در آن خلا داریم.

عباس عرب زاده منتقد کتاب و مدرس عکاسی در ادامه این نشست اضافه کرد: عکاسی در زمان آنالوگ فوق العاده دچار فقر بود از نظر داشن لنز های متعدد با فواصل کانونی متغیر و افرادی که در اوایل دهه هفتاد قصد عکاسی داشتند در انتخاب لنز محدود بودند.

عرب زاده توضیح داد: امروزی ها زمانی که چشمشان را باز کردند و به گنجینه ای از انواع لنز ها خوردند به هیچ عنوان لنز ها را نمی شناسند و بچه های ما احتیاج به یک منبع داشتند تا این لنز ها را معرفی کند.

وی اضافه کرد: وقتی کتاب لنزبازی را خواندم واقعا لذت بردم و چقدر خوب است که همچین کتابی وجود دارد و چقدر خوب که مجبور نیستیم دانه به دانه لنز ها را بخریم و در پاره ای از موارد جزئی اختلاف نظر داریم که آن هم خیلی مساله مهمی نیست، اما اطلاعاتی که در کتاب دیدم بسیار جالب بود و به تمام دانشجویان عکاسی پیشنهاد میکنم این کتاب را مطالعه نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "در نشست نقد و آنالیز کتاب لنزبازی بیان شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در نشست نقد و آنالیز کتاب لنزبازی بیان شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید