سریز سد چشمه زنه در چهارمحال و بختیاری

به گزارش وبلاگ بروز، خبرنگاران/چهارمحال و بختیاری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری با اشاره به ذخیره آب پشت سدهای استان، گفت: سد چشمه زنه با ظرفیت اسمی یک میلیون متر مکعب در حال حاضر سرریز شده است.

سریز سد چشمه زنه در چهارمحال و بختیاری

احمدرضا سدهی سامانی در گفت وگو با وبلاگ بروز با بیان اینکه در سال های اخیر با افزایش دمای نسبی و تغییر اقلیم در استان شاهد تفاوت های چشمگیر در نوع و زمان بارش بوده ایم، اظهار کرد: هرساله بارش های مؤثر در فصول پاییز و زمستان اتفاق می افتد و با توجه به برودت هوا در استان بارش ها غالباً به صورت برف بوده، اما در سال های اخیر عمدتاً بارش ها به صورت باران بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری در مورد مقایسه میزان بارش امسال با میزان سال آبی گذشته و میانگین بلندمدت استان، اعلام کرد: بارش ها در سال آبی جاری 426 میلیمتر تا 10 فروردین امسال بوده که نسبت به میانگین بلند مدت 12 درصد و نسبت به مدت مشابه سال قبل 38 درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به ذخیره آب پشت سدهای چهارمحال و بختیاری، گفت: با توجه به بارش های سال آبی 99-98 سد چغاخور با ظرفیت اسمی 59 میلیون متر مکعب اکنون 76 درصد و سد سورک با ظرفیت اسمی 25 میلیون متر مکعب به میزان 6 درصد و سد ناغان با ظرفیت اسمی 6 میلیون متر مکعب 83 درصد پر شدگی دارند و سد چشمه زنه با ظرفیت اسمی یک میلیون متر مکعب در حال حاضر سرریز شده است.

سدهی با اشاره به اقدامات در راستای مدیریت و کاهش خطرات ناشی از سیلاب، اضافه نمود: دفتر مهندسی رودخانه شرکت آب منطقه ای با همکاری ادارات منابع آب شهرستان های سطح استان نسبت به انجام فعالیت مشخص حدود بستر و حریم یک هزار و 420 کیلومتر از رودخانه و تالاب ها، 100 کیلومتر اجرای عملیات لایروبی و ساماندهی،140 کیلومتر مرحله دوم ساماندهی ، 200 هکتار آزادسازی تصرفات واقع در بستر و حریم (128 هکتار حوضه زاینده رود، 72 هکتار حوضه کارون) و شناسائی حدود 250 نقطه حادثه خیز در سطح استان اقدام نموده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری تأکید کرد: تدابیر لازم جهت جلوگیری و پیشگیری از تخلفات در نقاط حادثه خیز استان از جمله استقرار 9 اکیپ گروه گشت مختص حفاظت از رودخانه ها به منظور پایش مستمر منابع آب سطحی انجام شده است.

وی اضافه نمود: بنابراین به منظور کاهش مخاطرات ناشی از سیلاب می طلبد مطابق با ماده 13 آئین نامه مربوطه به بستر رودخانه ها، فعالیت در مجاورت منابع آبی از جمله رودخانه، مسیل ، تالاب ها و ... با کسب استعلام از شرکت آب منطقه ای و مشخص حدود بستر و حریم مجاری آبی صورت گیرد و دستگاه های متولی نسبت به پاکسازی، لایروبی و بهسازی سازه های تقاطعی با رودخانه ها اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "سریز سد چشمه زنه در چهارمحال و بختیاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریز سد چشمه زنه در چهارمحال و بختیاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید