نابودی 41 درصد یخچال های طبیعی زمین تا سرانجام قرن 21

به گزارش وبلاگ بروز، منطقه ها یخچالی کوچکتر مانند اروپای مرکزی و غرب کانادا و آمریکا به طور نامتناسبی تحت تاثیر افزایش دمای بیش از 2 درجه سانتیگراد قرار خواهند گرفت. با افزایش دما به مقدار سه درجه سانتیگراد، یخچال های طبیعی در این منطقه ها تقریبا به طور کامل ناپدید می شوند.

نابودی 41 درصد یخچال های طبیعی زمین تا سرانجام قرن 21

یک مطالعه تحقیقی تازه پیش بینی نموده که دنیا ممکن است تا انتها قرن حاضر به دلیل گرمایش زمین حدود 41 درصد از کل توده های یخی یا یخچال های طبیعی خود را از دست بدهد.

دیوید رانس از موسسه مهندسی عمران و محیط زیست یک کوشش بین المللی برای پیش بینی های تازه درباره ذوب شدن یخچال های طبیعی در طول قرن حاضر تحت سناریو های مختلف انتشار (گاز های آلاینده) را راهنمایی کرد.

این پیش بینی ها در سناریو های تغییر دمای دنیای برای حمایت از بحث های مربوط به سازگاری و کاهش- مانند آنچه در کنفرانس اخیر سازمان ملل متحد (COP 27) برگزار شد- تجمیع شدند.

این کار تحقیقاتی نشان داد بسته به کوشش های امروزی برای کاهش تغییرات اقلیمی، دنیا ممکن است تا 41 درصد از کل توده یخچال های طبیعی خود - یا (در کمترین حالت) حدود 26 درصد این توده ها - را در قرن حاضر از دست بدهد.

رانس و تیم تحقیقاتی او بطور خاص دریافتند که در سناریوی آینده با تداوم سرمایه گذاری در سوخت های فسیلی، بیش از 40 درصد از توده یخچالی و بیش از 80 درصد از یخچال ها بر اساس تعداد آن ها - در قرن حاضر از بین خواهند رفت.

حتی در برترین حالت یعنی در سناریویی با انتشار کم گاز های آلاینده که در آن افزایش میانگین دمای دنیای به 1.5+ درجه سانتیگراد نسبت به سطح انتشار قبل از صنعتی شدن محدود گردد، بیش از 25 درصد از توده یخچال های طبیعی - و نزدیک به 50 درصد از یخچال های طبیعی از نظر تعداد - ناپدید خواهند شد.

بیشتر این یخچال های از دست رفته بر اساس استاندارد های توده های یخی (کمتر از یک کیلومتر مربع) کوچک هستند، اما از دست دادن آن ها می تواند بر هیدرولوژی محلی، گردشگری، خطرات یخچال های طبیعی و ارزش های فرهنگی تاثیر منفی بگذارد.

کار تحقیقاتی رانس زمینه بهتری برای مدل سازی یخچال های طبیعی منطقه ای فراهم می نماید. او امیدوار است این تحقیقات تازه، سیاست گذاران حوزه آب و هوا را به کاهش اهداف تغییر دما فراتر از مرز 2.7 درجه سانتی گراد وعده داده شده در اجلاس COP-26 ترغیب کند.

منطقه ها یخچالی کوچکتر مانند اروپای مرکزی و غرب کانادا و آمریکا به طور نامتناسبی تحت تاثیر افزایش دمای بیش از 2 درجه سانتیگراد قرار خواهند گرفت. با افزایش دما به اندازه سه درجه سانتیگراد، یخچال های طبیعی در این منطقه ها تقریبا به طور کامل ناپدید می شوند.

رانس گفت: نحوه واکنش یخچال های طبیعی به تغییرات آب و هوایی زمان زیادی می برد. او یخچال ها را رودخانه هایی با سرعت بسیار کُند و آهسته توصیف می نماید. کاهش امروز انتشار گاز های گلخانه ای، گاز های گلخانه ای منتشر شده قبلی را حذف نمی نماید و بعلاوه نمی تواند اینرسی (inertia) ناشی از گاز های قبلی در جهت تغییرات آب و هوایی را بطور فوری متوقف کند، به این معنی که حتی توقف کامل انتشار گاز های گلخانه ای در حال حاضر، بین 30 تا 100 سال طول می کشد تا در کاهش ذوب توده ها یخچال ها منعکس گردد.

منبع: فرادید

به "نابودی 41 درصد یخچال های طبیعی زمین تا سرانجام قرن 21" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نابودی 41 درصد یخچال های طبیعی زمین تا سرانجام قرن 21"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید