پیشنهاد تماشای فیلم The Slender Thread با بازی سیدنی پوآتیه به مناسبت زادروز او

به گزارش وبلاگ بروز، سیدنی پوآتیه، یکی از ستارگان بزرگ هالیوود روز آدینه 7 ژانویه (17 دی) در سن 94 سالگی درگذشت. او نخستین ستاره سیاهپوست هالیوود محسوب می گردد؛ ستاره ای که با درخشش خود در فیلم های متعدد نه تنها افتخارات زیادی کسب کرد که راه را برای دیگر بازیگران سیاهپوست هموار ساخت.

پیشنهاد تماشای فیلم The Slender Thread با بازی سیدنی پوآتیه به مناسبت زادروز او

سیدنی پوآتیه در 20 فوریه 1927 به جهان آمد. در سن 18 سالگی راهی نیویورک شد و نخستین تجربه های خود را در صحنه تئاتر کسب کرد. در شروع دهه 50 میلادی راهی هالیوود شد. راه خروجی نیست (محصول 1950) اولین فیلم سینمایی پوآتیه محسوب می گردد. او در این فیلم نقش پزشکی سیاهپوست را بازی می نماید که بیماری سفیدپوست نمی خواهد به وسیله او تحت درمان قرار گیرد. این فیلم به طور جدی به مسئله تبعیض نژادی در آمریکا می پردازد.

ستیزه جویان (محصول 1958) یکی از فیلم های به یادماندنی با بازیگری سیدنی پوآتیه و تونی کرتیسمحسوب می گردد. درخشش هر دوی آنها سبب شد که نامزد دریافت جایزه اسکار برترین بازیگر نقش اول مرد شوند، اگر چه این جایزه در نهایت نصیب هیچیک از این دو نشد. پوآتیه اما توانست در جشنواره فیلم برلین در سال 1958 جایزه برترین بازیگر مرد را به خاطر نقش آفرینی در ستیزه جویان به دست آورد.

پوآتیه یک سال بعد در فیلم پورگی و بِس (Porgy and Bess) نقش آفرینی کرد؛ فیلمی در ژانر موزیکال که توانست جایزه گلدن گلوب برترین فیلم موزیکال و بعلاوه جایزه اسکار برترین موسیقی فیلم را در سال 1959 به دست آورد. سیدنی پوآتیه برای نقش آفرینی در این فیلم نامزد جایزه گلدن گلوب برای برترین بازیگر نقش اول مرد شده بود.

پوآتیه در دهه پنجاه میلادی در فیلم های متعددی نقش آفرینی کرد، از جمله دسته فرشتگان (محصول 1957). این فیلم که داستان آن در دوران جنگ داخلی آمریکا می گذرد، براساس رمانی به همین نام نوشتهٔ رابرت پن وارن (سال 1955) ساخته شده است.

زنبق های مزرعه که در سال 1963 به پرده سینماها راه یافت، از فیلم های پیروز سیدنی پوآتیه محسوب می گردد که جوایز متعددی را برای او به ارمغان آورد. این فیلم که با بودجه ای بالغ بر تنها 247 هزار دلار ساخته شد، از لحاظ گیشه نیز بسیار پیروز بود و 7 میلیون دلار فروش داشت.

پوآتیه در این فیلم نقش مردی را بازی می نماید که ماشینش در راه خراب می گردد. او ماشینش را کنار می زند تا از چند راهبه ای که در آنجا هستند، آب بگیرد. راهبه ها که قصد ساختن کلیسایی را دارند، او را هدیه ای الهی می دانند که می تواند به آنها در ساخت کلیسا یاری کند. پوآتیه برای بازی درخشانش در این فیلم جایزه اسکار برترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت کرد و اولین هنرپیشه سیاهپوست بود که این افتخار را کسب کرد.

زنبق های مزرعه در جشنواره فیلم برلین نیز به نمایش عایدی. پوآتیه که برای نقش آفرینی در این فیلم جایزه اسکار و بعلاوه جایزه گلدن گلوب برای برترین بازیگر نقش اول مرد را دریافت نموده بود، جایزه ای دیگری نیز نصیبش شد: خرس نقره ای جشنواره برلیناله به عنوان برترین بازیگر نقش اول مرد. تصویر: پوآتیه در حال دادن امضا به طرفدارانش در برلیناله در سال 1964.

تکه ای آبی در سال 1965 در سینماها اکران شد. پوآتیه در این فیلم در نقش مردی ظاهر می گردد که به زنی جوان و نابینا یاری می نماید تا جای خود را در زندگی پیدا کند. نژادپرستی و تبعیض نژادی و بعلاوه شرایط اقلیت ها از موضوعاتی است که این فیلم می کوشد به آن ها بپردازد. تصویر: نمایی از فیلم تکه ای آبی با بازیگری سیدنی پوآتیه و الیزابت هارتمن.

بیشتر فیلم های که سیدنی پوآتیه در آن ها بازیگری نموده، به ویژه در دهه های 50 تا 70 میلادی، به مسئله نژادپرستی و تبعیض نژادی در آمریکا می پردازند. در گرمای شب (محصول 1967) از جمله این فیلم هاست. این اثر سینمایی مجموعا نامزد دریافت 7 جایزه اسکار شد و در پنج رشته نیز تواسنت این جایزه را شکار کند، از جمله جایزه برترین فیلم.

یکی دیگر از فیلم های به یادماندنی پوآتیه در دهه 60 میلادی حدس بزن چه کسی برای شما می آید است؛ فیلمی که در آن ستارگانی بزرگ چون اسپنسر تریسی و کاترین هپبورننیز حضور داشته اند. این فیلم در مجموع در ده رشته نامزد دریافت جایزه اسکار شد.

پوآتیه در این فیلم نقش پزشکی را بازی می نماید که پس از 10 روز آشنایی و گذراندن تعطیلات با دختری سفیدپوست (با بازیگری کاترین هاوتن) به تماشا پدر و مادر دختر می روند. آنها که قصد ازدواج دارند، با مقاومت والدین روبرو می شوند که علیرغم افکار و اندیشه های آزاد خود مخالف این ازدواج هستند. حدس بزن چه کسی برای شام می آید با بودجه ای 4 میلیون دلاری ساخته شد، اما نزدیک به 57 میلیون دلار فروش داشت.

مرد از دست رفته که در سال 1969 اکران شد، فیلمی بود که پوآتیه در آن با جوانا شیمکوس آشنا شد. این دو در سال 1976 میلادی با یکدیگر ازدواج کردند. شیمکوس دومین همسر پوآتیه محسوب می گردد. زندگی مشترک این دو تا انتها عمر پوآتیه ادامه داشت و حاصل آن شش فرزند و ده ها نوه و نتیجه است.

سیدنی پوآتیه نه تنها در جلوی دوربین که پشت دوربین نیز قرار داشته است. او در سال 1972 برای اولین بار سراغ کارگردانی رفت و در طول فعالیت حرفه ای خود نیز کارگردانی 9 فیلم را برعهده داشت، از جمله فیلم کمدی روح پدر که در سال 1990 به نمایش عایدی. تصویری از پوآتیه در صحنه فیلمبرداری روح پدر.

فیلم شنبه شب در محله که در سال 1974 ساخته شد، از فیلم هایی است که سیدنی پوآتیه در آن هم نقش اول را بازی نموده و هم کارگردانی آن را برعهده داشته است. این فیلم در ژانر کمدی جنایی ساخته شده است.

سیدنی پوآتیه در دهه هشتاد میلادی تنها در دو فیلم نقش آفرینی کرد. یکی از آنها نیکیتا کوچولو بود که در ژانر فیلم های جاسوسی ساخته شده است. این فیلم پرهیجان در سال 1988 اکران شد. تصویر: نمایی از فیلم نیکتا کوچولو با بازیگری سیدنی پوآتیه و ریور فینیکس.

نخستین فیلم سینمایی که پوآتیه در دهه نود میلادی در آن بازیگری کرد، شیادان (محصول 1992) بود که در آن ستارگان معروفی چون رابرت ردفورد نیز نقش آفرینی نموده اند. این فیلم پرهیجان نه تنها با استقبال منتقدان روبرو شد، بلکه از لحاظ گیشه نیز بسیار پیروز بود و بیش از 105 میلیون دلار فروش داشت.

فیلم اکشن و مهیج شغال (محصول 1997) که با الهام از رمان معروف فردریک فورسیت به همین نام ساخته شد، از دیگر فیلم ها با بازیگری پوآتیه در دهه 90 میلادی است. در این فیلم ستارگانی چون ریچارد گیر و بوریس ویلیس نیز نقش آفرینی نموده اند. شغال که با بودجه ای 60 میلیون دلاری ساخته شده بود، نزدیک به 160 میلیون دلار فروش داشت.

در سال 2002 میلادی اسکاری دیگر نصیب سیدنی پوآتیه شد. آموزشگاه اسکار به پاس یک عمر فعالیت هنری و سینمایی جایزه افتخاری این آموزشگاه را به او اهدا کرد.

در هفتاد و چهارمین دوره از مراسم اسکار که جایزه افتخاری به پوآتیه اهدا شد، شماری از اعضای خانواده اش نیز او را همراهی کردند. تصویر: سیدنی پوآتیه به همراه همسرش جوانا شیمکوس و دو دخترش سیدنی و آنیکا .

در سال 2009 افتخاری دیگر نصیب سیدنی پوآتیه شد. در آن سال باراک اوباما، رییس جمهوری وقت آمریکا نشان افتخار ریاست جمهوری را به او اهدا کرد.

زندگی ساده نوآ دیربورن که فیلمی تلویزیونی (محصول 1999) است، از آخرین آثاری محسوب می گردد که پوآتیه در آن ها نقش آفرینی کرد. او در سال 2001 برای آخرین بار برای حضور در فیلمی تلویزیونی جلوی دوربین رفت. تصویر: نمایی از فیلم زندگی ساده نوآ دیربورن.

در پیادروی مشاهیر هالیوود، ستاره ای نیز به پاس سیدنی پوآتیه به او اختصاص یافته است.

فیلم The Slender Thread یک فیلم درام آمریکایی محصول 1965 با بازی آن بنکرافت و سیدنی پواتیه است که اولین فیلم بلند به کارگردانی سیدنی پولاک، بود.

این فیلم از مقاله مجله Life نوشته شانا الکساندر بر مبنای رویدادهای واقعی الهام گرفته شده است. داستان فیلم در سیاتل می گذرد و شامل صحنه هایی است که در محل فیلمبرداری شده اند.

اوایل یک شب، دانشجوی روانشناسی، آلن نیول (سیدنی پواتیه) با عجله از دانشگاه به سمت شیفت خود به عنوان خدمتکار تلفنی داوطلب در کلینیک بحران آن موقع سیاتل می رود. در حالی که از کنار پل بالارد می گذرد، متوجه رانندگی نامنظم ماشین در لاین مخالف به وسیله یک زن (آن بنکرافت) که بعداً از مسیر او عبور می نماید، نمی گردد.

با رسیدن آلن به کلینیک، دکتر جو کوبرن (تلی ساوالاس) که در حال خارج شدن است، شماره تلفن خود را برای استفاده فقط در مواقع ضروری به او می دهد. ماریان منشی (ایندوس آرتور) قبل از رفتن نیز قهوه آماده می نماید. اکنون به تنهایی، آلن برای یک عصر بی حوصله آماده می گردد و در حالی که تلفن ها را کنترل می نماید، برای مطالعه آماده می گردد. تنها تماسی که او دریافت می نماید، سروصداهای یک آرایشگر مست است.

سپس آلن تماسی از زنی دریافت می نماید که ادعا می نماید اندازه زیادی داروی باربیتورات خورده است و میخواهد خود را بکشد و می خواهد قبل از مرگ با کسی صحبت کند. آلن که متوجه می گردد این تماس جدی است، با تظاهر به خوردن قهوه، گوشی را کنار می گذارد. در خط دیگری، او با شرکت تلفن تماس می گیرد تا تماس را ردیابی کند و از پلیس بخواهد دکتر کوبرن را به کلینیک بازگرداند. آلن سپس به تماس خود با زن باز می گردد…

منبع: یک پزشک

به "پیشنهاد تماشای فیلم The Slender Thread با بازی سیدنی پوآتیه به مناسبت زادروز او" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد تماشای فیلم The Slender Thread با بازی سیدنی پوآتیه به مناسبت زادروز او"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید