کیهان: نطفه توافق ایران و عربستان در سفر رئیس جمهور چین به ریاض بسته شد

به گزارش وبلاگ بروز، رئیس جمهور چین در آن سفر توانست لحن عربستان و دولت های همراه آن در شورای همکاری خلیج فارس را نسبت به ایران پایین بیاورد. کمااینکه بیانیه پایانی میان عربستان و چین این تغییر ادبیات را منعکس کرد.

کیهان: نطفه توافق ایران و عربستان در سفر رئیس جمهور چین به ریاض بسته شد

روزنامه کیهان در یادداشتی به آنالیز نقش چین در توافق ایران و عربستان پرداخت و نوشت: غربی ها اگر می توانستند، جلوی توافق ایران و عربستان در پکن را می گرفتند. به همین جهت برخی از رسانه ها و محافل سیاسی غربی نوشتند این یک رخداد با پیامدهای خطرناک برای غرب و نشانه ورود دنیا به عصری تازه است.

توافق در پکن انجام شده و غربی ها اهمیت مکانی توافق را از بازسازی رابطه عربستان و ایران مهم تر می دانند.

تحمل انجام توافق عربستان در پکن برای غرب به مقدار کافی سخت است چراکه عربستان یک عضو مهم باشگاه منطقه ای آمریکاست و مسائل اساسی آن مثل جنگ یمن باید در واشنگتن رتق و فتق می شد نه در پایتختی که اسناد جامعه اطلاعاتی آمریکا (NIC) آن را رقیب شماره یک واشنگتن قلمداد نموده و نه با کشوری که همین اسناد NIC آن را دشمن واشنگتن خوانده اند.

به همین جهت در برخی از رسانه ها - در تحلیل هایی که فارغ از اغراق هم نبود - توافق عربستان در پکن به عنوان علامتی از واگرایی میان ریاض و واشنگتن ارزیابی شد. نطفه این توافق هم در سفر شی جین پینگ در ریاض بسته شد. رئیس جمهور چین در آن سفر توانست لحن عربستان و دولت های همراه آن در شورای همکاری خلیج فارس را نسبت به ایران پایین بیاورد. کمااینکه بیانیه پایانی میان عربستان و چین این تغییر ادبیات را منعکس کرد.

غربی ها اگر می توانستند، جلوی توافق ایران و عربستان در پکن را می گرفتند. به همین جهت برخی از رسانه ها و محافل سیاسی غربی نوشتند این یک رخداد با پیامدهای خطرناک برای غرب و نشانه ورود دنیا به عصری تازه است.

منبع: عصر ایران

به "کیهان: نطفه توافق ایران و عربستان در سفر رئیس جمهور چین به ریاض بسته شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کیهان: نطفه توافق ایران و عربستان در سفر رئیس جمهور چین به ریاض بسته شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید