از علل تا درمان سیاهی زیر چشم

به گزارش وبلاگ بروز، سیاهی زیر چشم باعث از دست دادن شفافیت و زیبایی صورت شما می گردد و دلیل آن تا حدود زیادی به خود شما بستگی دارد. این سیاهی زیر چشم که با شما به همه جا می آیند می توانند واقعا عذاب دهنده باشند. بیشتر مواقع با مالیدن کرم روی این ناحیه آن را پنهان می کنیم، اما آیا نمی خواهید یک روز بدون آرایش بگذرانید؟

از علل تا درمان سیاهی زیر چشم

تیرگی زیر چشم چیست؟

تیرگی زیر چشم چیست؟ مردم فکر می نمایند این حالت فقط به دلیل خستگی و کمبود خواب است. این دلیل فقط یکی از دلایل متعدد تیرگی دور چشم می باشد. اگرچه این می تواند یکی از دلایل باشد، دلایل دیگری نیز برای تیرگی زیر حلقه های چشم، مانند آلرژی ها یا فرایند طبیعی پیری وجود دارد.

سیاهی زیر چشم بسته به رنگ پوست ممکن است بنفش یا آبی تا قهوه ای تیره یا سیاه به نظر برسد. در بعضی موارد، سیاهی زیر چشم می تواند احتیاج به تغییر سبک زندگی، مانند بهبود عادت های خواب یا رژیم غذایی را نشان دهد.1

دلیل تیرگی دور چشم چیست؟

برای از بین بردن حلقه های تیرگی چشم به طور دائمی، افراد باید دلیل آنها را شناسایی نمایند.

به دلایل مختلفی افراد ممکن است دچار تیرگی چشم شوند ، از جمله:

کم خونی

تورم چشم

عوامل ژنتیکی

اگزما یا آلرژی

عادت های زندگی

هایپرپیگمانتاسیون پس از التهاب

وجود ملانین در لایه پوستی پوست

سایه زدن به دلیل نازک بودن پوست

وجود رگ های خونی در سطح پوست

بعضی از عوامل سبک زندگی که ممکن است در ایجاد تیرگی چشم موثر باشند، عبارتند از:

استرس

کمبود خواب

سیگار کشیدن

استفاده بیش از حد از الکل

افراد می توانند بعضی فاکتورهای سبک زندگی را برای بهبود سلامتی و کاهش ظاهر سیاهی چشم تغییر دهند. با این حال، فرد نمی تواند بعضی از عوامل دیگر مانند ژنتیک را اصلاح کند.

افراد می توانند از محصولات یا روش هایی برای کاهش تیرگی چشم استفاده نمایند اما ممکن است نتوانند به طور کامل یا دائمی آنها را از بین ببرند.1

نشانه های مشترک داشتن سیاهی زیر چشم چیست؟

پوست تیره، زیر یا اطراف چشم

چشم های پف آلود

اگر دلیل نارسایی کلیه باشد، این سیاهی ها اغلب باعث خسته به نظر رسیدن چشم ها میگردد.

اگر دلیل بیماری کبد باشد، نه تنها پوست اطراف چشم بلکه پوست کل صورت تیره تر به نظر میرسد.

اگر دلیل اختلال قاعدگی باشد ، تیرگی ها برای مدت طولانی ادامه خواهد یافت حتی اگر استراحت به مقدار کافی داشته باشید.

اگر دلیل بیماری مزمن معده باشد، تیرگی زیر چشم ممکن است به رنگ آبی روشن ظاهر گردد و روی تمام پوست صورت تاثیر میگذارد.2

برای تیرگی چشم چه موقع به پزشک مراجعه کنیم؟

سیاهی دور و زیر چشم برای سلامتی فرد مضر نیست، اما ممکن است بعضی از افراد برای اهداف آرایشی ترجیح دهند با پزشک یا متخصص پوست مشورت نمایند. افرادی که به دلیل تیرگی چشم، اعتماد به نفس پایین یا کیفیت زندگی پایین دارند، بهتر است به پزشک مراجعه نمایند.

یک پزشک یا متخصص پوست می تواند به تشخیص و طبقه بندی سیاهی چشم یاری کند که در انتخاب مناسب ترین روش درمانی یا تغییر سبک زندگی موثر است. پزشکان بعلاوه می توانند به افراد یاری نمایند تا انتظارات خود را در خصوص اثر بخشی هر روش درمانی مدیریت نمایند.

به خاطر داشته باشید که بیشتر روش های درمانی قبل از اینکه شخص متوجه تغییر قابل توجهی گردد، به ماهها استفاده روزانه احتیاج دارد.1

روش های درمان سیاهی زیر چشم ها

در ادامه به درمان های خانگی و درمان های پزشکی که روی رفع سیاهی دور چشم تاثیر دارند خواهیم پرداخت.
درمان های خانگی برای رفع سیاهی دور چشم
درمان سیاهی دور چشم بستگی به دلیل اصلی آن دارد. با این حال، بعضی درمان های خانگی می توانند به رفع شدن آن یاری نمایند. بعضی از متداول ترین درمان های خانگی عبارتند از:
استفاده از کمپرس سرد
کمپرس سرد می تواند به کاهش تورم و انقباض عروق گشاد شده یاری کند. با این کار، پف زیر چشم کاهش پیدا نموده و تیرگی دور چشم رفع می گردد. چند قالب یخ را داخل پارچه ای تمیز پیچیده و روی چشم بگذارید. بعلاوه می توانید یک دستمال را با آب سرد مرطوب نموده و به مدت 20 دقیقه روی پوست زیر چشم بگذارید. می توانید با گرم شدن پارچه یا آب شدن یخ، این کار را دوباره تکرار کنید.
خواب بیشتر
جبران خواب نیز می تواند به کاهش تیرگی و سیاهی دور چشم یاری کند. کم خوابی باعث کدر یا رنگ پریدگی پوست شده و تیرگی ها و سیاهی های دور چشم را نمایان تر می نماید. برای جلوگیری از سیاهی دور چشم، سعی کنید خواب خود را تنظیم نموده و بین 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابید.
بالا نگه داشتن سر هنگام خواب
اگرچه کم خوابی می تواند نقش مهمی در تیرگی و پف زیر چشم داشته باشد، اما گاهی اوقات ممکن است نحوه خواب دلیل اصلی آن باشد. سعی کنید، هنگام خواب، سر خود را با چند بالش بالا نگه دارید تا از تجمع مایعات زیر چشم که موجب پف و تورم می شوند جلوگیری کنید.
استفاده از چای کیسه ای
استفاده از چای کیسه ای سرد نیز می تواند به بهبود سیاهی دور چشم یاری کند. چای دارای کافئین و آنتی اکسیدان است که می تواند باعث بهبود گردش خون گردد، عروق خونی را منقبض نموده و از تجمع مایع زیر چشم جلوگیری کند.

دو کیسه چای سیاه یا سبز را به مدت 5 دقیقه در یک فنجان آب گرم خیس کنید. سپس به مدت 15 تا 20 دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک گردد. پس از خنک شدن، کیسه چای را برای مدت 10 تا 20 دقیقه روی چشم بسته بگذارید. بعد از برداشتن، چشم ها را با آب سرد بشویید.

آرایش دور چشم
آرایش نمی تواند به رفع کردن تیرگی و سیاهی دور چشم یاریی کند، اما می توانید با آرایش، سیاهی دور چشم را موقتا محو کنید. انواع کانسیلرها می توانند برای محو کردن سیاهی دور چشم مفید باشند.

با این حال، مانند هر نوع داروی موضعی یا لوازم آرایشی دیگری، سعی کنید از محصولات مناسب بهره ببرید. بعضی لوازم آرایشی می توانند علائم را بدتر نموده و موجب بروز واکنش های آلرژیک شوند. در صورت بروز هر گونه علائمی، استفاده از لوازم آرایشی را متوقف نموده و به پزشک مراجعه کنید.

درمان های پزشکی برای رفع سیاهی دور چشم
برای درمان سیاهی و تیرگی دور چشم، راه چاره های موثرتر و پایدارتری نیز در دسترس است. بعضی از روش های درمانی متداول عبارتند از:

استفاده از لایه بردارهای شیمیایی برای کاهش رنگدانه

عمل جراحی لیزر برای لایه برداری و سفت کردن پوست

خالکوبی پزشکی برای تزریق رنگدانه درون پوست

استفاده از پرنماینده بافت برای پنهان کردن عروق خونی و رنگدانه های تیره

برداشتن چربی اضافی، برداشتن سلول های چربی و پوست اضافی نیز می تواند باعث صافی و نرمی سطح پوست گردد

تزریق چربی یا ژل تزریقی مصنوعی .3

پینوشتها

1.www.pezeshket.com

2.www.namnak.com

3.www.drdr.ir

منبع: راسخون

به "از علل تا درمان سیاهی زیر چشم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از علل تا درمان سیاهی زیر چشم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید