تدوین برنامه عملیاتی پنج ساله حوزه صنایع دستی هر استان بر اساس توانمندی ها

به گزارش وبلاگ بروز، ایسنا/ براساس اخبار واصله، تدوین برنامه عملیاتی پنج ساله حوزه صنایع دستی هر استان بر اساس توانمندی ها صورت می گیرد.

تدوین برنامه عملیاتی پنج ساله حوزه صنایع دستی هر استان بر اساس توانمندی ها

مریم جلالی در دومین روز از سفر به استان گلستان و در نشست صمیمی با هنرمندان صنایع دستی این استان که با حضور رحمان فرمانی (سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان گلستان)، ویدا توحدی (مدیرکل دفتر آموزش و ترویج) و حسین خواجه بیدختی (مشاور در امور استان های معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور) در سالن اجتماعات موسسه آموزش عالی حکیم جرجانی گرگان برگزار گردید، گفت: در سفرهای استانی در پی شنیدن مسائل، مسائل و دغدغه هنرمندان و فعالان صنایع دستی کشور هستم تا بتوانیم با شناسایی کامل این مسائل برای برطرف آن کوشش کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی اعلام نمود: با همفکری و تعامل فعالان صنایع دستی سطح کشور، برنامه عملیاتی پنج ساله حوزه صنایع دستی هر استان براساس آمایش سرزمینی و توانمندی های هر منطقه تدوین می گردد.

او با بیان اینکه صنایع دستی و هنرهای سنتی قلب تپنده اقتصاد و فرهنگ کشور است، توضیح داد: اگر بخواهیم آینده ای برای کشور متصور باشیم، قطعا صنایع دستی یکی از حوزه هایی است که در آینده اقتصاد و فرهنگ کشور نقش پررنگی خواهد داشت.

جلالی بیان نمود: برای رسیدن به جایگاه واقعی صنایع دستی راه طولانی را در پیش داریم، اما می بایست با کوشش و یاری گرفتن از فعالان این حوزه گذر از این راه طولانی را تسریع کنیم.

تبدیل صنایع دستی به صنایع زیستی لازمه رونق این حوزه

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور در ادامه گفت: اگر بخواهیم حوزه صنایع دستی به جایگاه واقعی خود دست یابد، می بایست صنایع دستی را به صنایع زیستی تبدیل کنیم و فراوریات این حوزه همانند گذشته در زندگی روزمره خانوار بکار گرفته گردد.

جلالی با تأکید بر اینکه یکی از اصلی ترین اولویت های مهندس ضرغامی در وزارت میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی مقررات زدایی است، توضیح داد: در حوزه صنایع دستی مقررات دست و پاگیر بسیاری داریم که در حال کوشش برای برطرف این موانع هستیم.

او در بخش دیگری از سخنانش بیان نمود: هنرمند صنایع دستی نباید دغدغه فروش، بازاریابی و برندینگ داشته باشد، اما میتوان با همکاری و تعامل و با توسعه خانواده محور بخش زیادی از کمبودهای بر سر راه هنرمندان و صنعتگران حوزه صنایع دستی جبران کنیم.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور گفت: توسعه خانواده محور یعنی همه اعضای خانواده به یکدیگر برای تکمیل و برطرف نواقص یاری نمایند.

صد بازار طرحی برای رونق بازارچه های دائمی صنایع دستی کشور

او با اشاره به طرح معاونت صنایع دستی در حوزه بازارچه های دائمی صنایع دستی اعلام نمود: در بخش ایجاد بازارچه های دائمی صنایع دستی طرحی با عنوان صد بازار در معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی در حال پیگیری است.

جلالی افزود: در این طرح بازارچه های صنایع دستی به بسته کامل فرهنگی تبدیل می گردد و در آن صرف فروش فراوریات صنایع دستی اتفاق نمی افتد بلکه میراث ناملموس هر شهر و منطقه در این مکان منعکس می گردد تا جاذبه آن برای مسافران و توریستان افزایش یابد.

تشکیل مستمر جلسات هم اندیشی برای برطرف مسائل حوزه صنایع دستی استان

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان گلستان نیز در ابتدای این نشست صمیمی با هنرمندان صنایع دستی استان گفت: معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی کشور با حضور در استان گلستان طی بازدیدهای اجرا شده با بخشی از ظرفیت های حوزه صنایع دستی استان آشنا شدند و از نزدیک و با گفت وگو با هنرمندان در جریان دغدغه و مسائل آنان قرار گرفتند.

رحمان فرمانی اعلام نمود: برخورداری از اقلیم های گوناگون و سکونت اقوام مختلف در استان گلستان به تنوع محصولات و فراوریات صنایع دستی و هنرهای سنتی در سطح استان یاری نموده و این تنوع در صنایع دستی می تواند موتور محرکی برای حوزه توریستی باشد.

او توضیح داد: صنایع دستی و سوغات خود به تنهایی می تواند به عنوان جاذبه ای برای جذب توریست مطرح بوده و زمینه اشتغال و رونق اقتصادی را فراهم آورد.

سرپرست اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی گلستان گفت: فعالان صنایع دستی گلستان در حوزه فعالیت هایشان مسائل و دغدغه هایی دارند که در جلساتی تخصصی با حضور فعالان این حوزه این مسائل و مسائل شناسایی و احصا شد.

او افزود: مواد اولیه، حمایت های تسهیلاتی کم بهره، حضور در نمایشگاه ها و جشنواره ها، بازاریابی، تبلیغات و بسته بندی از اصلی ترین موضوعات مورد تأکید و درخواست هنرمندان صنایع دستی استان است.

فرمانی اعلام نمود: اداره کل میراث فرهنگی، توریستی و صنایع دستی استان با تشکیل مستمر جلسات هم اندیشی با حضور هنرمندان، صنعتگران و فعالان صنایع دستی، صاحب نظران، نخبگان، اساتید دانشگاهی، متخصصین بازاریابی، کارآفرینی و بسته بندی در ارتباط با مسائل و مسائل احصا شده حوزه صنایع دستی گفتگو می نمایند و در پی راه حلی برای برطرف این مسائل است.

او اظهار امیدواری کرد با یاری، همفکری و تعامل هنرمندان و صنعتگران و فعالان صنایع دستی بتوانیم اقتصاد صنایع دستی استان را توسعه دهیم.

در این نشست صمیمی هنرمندان و صنعتگران صنایع دستی و هنرهای سنتی استان در قالب پنل تخصصی به بیان مسائل و مسائل حوزه فعالیتی خود پرداختند و در ارتباط با راهکارهای برطرف این مسائل بحث و گفتگو کردند.

تدوین نقشه راه استان های در حوزه صنایع دستی با توجه به قابلیت های هر منطقه، افزایش همکاری دستگاه های اجرایی برای تسهیل نیازهای فراوری صنایع دستی، معین اولویت های حوزه صنایع دستی و کوشش برای تحقق آن، حمایت اقتصادی برای فراهم کردن حضور هنرمندان در نمایشگاه های داخلی و بین المللی، ایجاد محل های دائمی برای عرضه محصولات صنایع دستی در هر شهرستان، تقویت فروش هنرمندان در فضای مجازی و آموزش و توانمندسازی هنرمندان در این حوزه، تعامل اداره پست برای کاهش تعرفه کالاهای صنایع دستی، بیمه هنرمندان، تأمین مواد اولیه در دسترس و مقرون به صرفه قیمت و… از جمله مواردی بود که در این نشست صمیمی به وسیله هنرمندان صنایع دستی مطرح شد.

منبع: همگردی

به "تدوین برنامه عملیاتی پنج ساله حوزه صنایع دستی هر استان بر اساس توانمندی ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تدوین برنامه عملیاتی پنج ساله حوزه صنایع دستی هر استان بر اساس توانمندی ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید