جذابیت مقاومت ناپدیر اخبار بد و نشانگان خبر بد

به گزارش وبلاگ بروز، قرار گرفتن در معرض اخبار منفی فراوان می تواند باعث احساس اضطراب و افسردگی شما گردد و استرس شدیدی در شما به وجود آورد، اما گاهی در ابتدا ما خودمان شیفته جذابیت اخبار بد می شویم.

جذابیت مقاومت ناپدیر اخبار بد و نشانگان خبر بد

اصطلاح نشانگان خبر بد (bad news syndrome) گاهی برای اشاره به جذب شدن افراد به سوی اخبار بد و آثار منفی روانی قرار گرفتن در معرض اندازه زیاد چنین اخباری به صورت افسردگی و استرس به کار می رود.

پدیده ای که در چنین شرایطی رخ می دهد، نوعی سوگیری منفی نگری (negativity bias) است. این سوگیری شناختی (cognitive bias) باعث می گردد افراد اطلاعات منفی را نسبت به اطلاعات مثبت به اندازه بیشتری به یادآورند و به آن ها فکر نمایند، در حالی که در جهانی واقعی ممکن است تعادل بیشتری میان رویدادهای منفی و مثبت وجود داشته باشد.

چرا اخبار منفی برای ما مجذوب کننده تر هستند

اینکه چرا چنین سوگیری رخ می دهد، ممکن است مربوط به آن باشد که اخبار منفی مانند اغلب نسبت به اخبار مثبت بیشتر توجه ما را جلب می نمایند برداشت افراد معمولاً این است که اخبار منفی مانند اخبار فجایع و بلایای طبیعی و کشتارها نسبت به اخبار مثبت معمول روزانه به شکلی غیرمنتظره تر رخ می دهند و تأثیرگذارتر و مسحورنماینده ترند. بنابراین دوری کردن آن ها از کار مشکل تری است.

از طرف دیگر ممکن است شما اخبار منفی را به عنوان نشانه هایی هشداردهنده درباره یک روند بزرگ تر منفی که در حال رخ دادن تفسیر کنید. چنین برداشت ذهنی ممکن است یک مکانیسم روانی برای بقا (survival mechanism) باشد که به شما برای دور ماندن از خطر یاری می نماید.

بالاخره اینکه گاهی اخبار منفی باعث می شوند که ما با مقایسه شرایط خودمان با شرایط افرادی که دچار مصیبت بدتری شده اند، احساس بهتری نسبت به شرایط فعلی خودمان پیدا کنیم. این پدیده را اصطلاحاً مقایسه اجتماعی روبه پایین (downward social comparison) می نامند. هنگامی که درباره اخبار درباره بلایای طبیعی و افراد آسیب دیده درنتیجه آن را می شنوید، ممکن است از اینکه در شرایطی مانند شرایط این افراد نیستید، شکرگزار شوید. یا اینکه هنگامی که اخبار مربوط به یک جنایت را می شنوید، ممکن است از این لحاظ که خودتان قربانی آن نشده اید، احساس ایمنی بیشتری کنید.

آثار منفی اخبار منفی بیش ازحد

اما این جذب به سوی اخبار منفی می تواند به پیامدهای منفی روانی مانند اضطراب، افسردگی و استرس بینجامد. بعلاوه در درازمدت ممکن است احساس خوش بینی و اینکه می تواند جهان را به جای بهتری بدل کرد، از دست بدهید.

گاهی به این آثار منفی را قرارگیری بیش ازحد در معرض اخبار منفی و بد را با اصطلاح اختلال استرس ناشی از تیترهای خبری (headline stress disorder) هم اشاره می نمایند.

چه کار باید کرد

برای پیشگیری از این چنین پیامدهایی این توصیه ها در نظر داشته باشید:

- محدودیت هایی برای مصرف اخبار روزانه خود قائل شوید. درباره اینکه در روز چقدر وقت صرف خواندن یا تماشای اخبار کنید، تصمیم بگیرید.

- منابع خبری خود را با دقت انتخاب کنید. از منابعی که فقط بر اخبار منفی تمرکز دارند، پرهیز کنید.

- جنبه های مثبت را هم در نظر بگیرید. کوشش کنید اخبار مثبتی را هم برای تعادل بخشیدن به اخبار منفی پیدا کنید.

- مدتی دنبال کردن اخبار را کنار بگذارید. اگر احساس کردید دچار اضطراب شده اید، برای چند ساعت یا چند روز خود را از اخبار دور نگهدارید.

- به فعالیت هایی بپردازید که باعث شادی شما می گردد. وقت خود را با عزیزانتان بگذرانید، کارهایی انجام دهید که از آن لذت می برید و به سلامت جسمی و روانی خود بپردازید.

منبع: همشهری آنلاین

به "جذابیت مقاومت ناپدیر اخبار بد و نشانگان خبر بد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جذابیت مقاومت ناپدیر اخبار بد و نشانگان خبر بد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید