پشت پرده ابرهای سیل آسا چه خبر است؟ ، زنگ خطری که باید شنید

به گزارش وبلاگ بروز، بارش های ناگهانی و جاری شدن سیل ها در ایران ناشی از چیست و آیا این یک پدیده منحصر به فرد در ایران است یا ریشه در تغییرات اقلیمی دارد؟

پشت پرده ابرهای سیل آسا چه خبر است؟ ، زنگ خطری که باید شنید

به گزارش وبلاگ بروز، در سال های اخیر جاری شدن سیل در بعضی شهرها و روستاهای ایران باعث بروز خسارت های مالی زیادی شده و در جدیدترین اتفاق، شهروندان شهرستان آستارا در کمتر از 12ساعت شاهد بارش 265میلی متری بوده و غافلگیر شده اند. پشت پرده این ابرهای سیل آسا چیست و چه رازی در غرش آسمان ها نهفته است؟

یک استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران با بیان اینکه بارش سیلابی آستارا متاثر از پدیده تغییر اقلیم رخ داده است، اضافه نمود: کشورها باید برای کاهش پیامدهای پدیده تغییر اقلیم، کاهش فراوری گازهای گلخانه ای را به صورت جدی پیگیری نمایند.

داستان سیل آستارا یک درس عبرت برای سیاستگذاران می تواند باشد و زنگ خطر را باید شنید؛ چه اینکه همین هفته پیش بود که بارش های سیلابی نسبتاً مشابهی در شمال شرق لیبی و در شهر ساحلی درنه این کشور رخ داد که در کمتر از 24 ساعت بیش از 414 میلی متر بارندگی به همراه داشت و تعداد قربانیان آن 6هزار نفر اعلام شده است.

بهلول علیجانی، استاد آب و هواشناسی دانشگاه خوارزمی تهران در رابطه با چرایی وقوع بارش شدید آستارا و احتمال تکرار آن در دیگر منطقه ها کشور می گوید: به لحاظ زمانی، آغاز بارش و وقوع آن در سواحل غربی دریای خزر موضوع عجیبی نیست و لذا بارش اخیری که در شهرستان آستارا رخ داد هم در این راستا قابل تفسیر است.

او شرح می دهد: با وجود این، شدت بارش های اخیر که در یک بازه زمانی کوتاه با حجم بسیار زیاد رخ داده است، موضوعی کاملاً غیرطبیعی است که متاثر از پدیده جهانی تغییر اقلیم رخ داده و احتمال تکرار آن نیز در این منطقه و منطقه ها دیگر کشور به ویژه منطقه ها ساحلی وجود دارد.

این کارشناس آب و هواشناسی تأکید می نماید: منشأ اصلی بارش های غرب دریای خزر بادهای سیبری است که از شرق و شمال شرق دریا آغاز به وزیدن می نمایند و پس از طی یک مسیر طولانی به سواحل غربی دریای خزر می رسند و منجر به بارش می شوند.

وی اضافه نمود: به این بارش ها بارش دریاچه ای گفته می گردد که همه ساله در غرب دریای خزر رخ می دهد، اما اینکه چرا سال جاری با شدت و کمیت بیشتری رخ داد، علت آن افزایش اختلاف دمای میان سطح آب دریا و بادهای سیبری است.

علیخانی می افزاید: یکی از پیامدهای پدیده تغییر اقلیم وقوع بارش های ناگهانی و شدید است که نمونه دیگر آن در هفته گذشته در شمال کشور لیبی و در سواحل مدیترانه رخ داد و خسارت های سنگینی بر جای گذاشت.

منبع: همشهری آنلاین

به "پشت پرده ابرهای سیل آسا چه خبر است؟ ، زنگ خطری که باید شنید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پشت پرده ابرهای سیل آسا چه خبر است؟ ، زنگ خطری که باید شنید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید