حل مسائل بچه ها با شبیه سازی چالش های آنها

به گزارش وبلاگ بروز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، قطعا برای ما بارها پیش آمده است که با قرارگرفتن در موقعیت های مختلف، با مشکل یا مسئله ای روبرو شویم و فکر مان را درگیر خود کند. در این زمان، ما احساسات گوناگونی را تجربه می کنیم؛ مثل خشم و ناراحتی و غم و ناامیدی که اگر نتوانیم به درستی آنها را کنترل کنیم، توان حل مشکل را از دست می دهیم. فرقی ندارد مسئله ای که با آن روبه رو هستیم کوچک باشد یا بزرگ؛ به هر صورت بر شرایط مطلوبی که در نظر داریم تأثیر می گذارد.

حل مسائل بچه ها با شبیه سازی چالش های آنها

بنابراین گاهی می توان با همراهی و یاری دیگران از پس آن مسائل بربیاییم و گاهی خودمان به تنهایی با فکر و اندیشه مان به دل مشکل پیشِ رو بزنیم و آن را حل کنیم. کتاب داستانی من می توانم مسائلم را حل کنم اثر لاری رایت، مسائل ساده و روزمره ای را که ممکن است برای بچه ها اتفاق بیفتد بیان می نماید که شاید از دید یک بزرگسال، آنقدر مشکل بزرگ و پردردسری به نظر نیاید. این کتاب از مجموعهٔ هفت کتاب زمزمه های خودآگاهی برای افزایش مهارت های زندگی و اجتماعی است.

یادگیری مهارت های زندگی در افزایش اعتمادبه نفس و خودباوری بچه ها نقش مهمی دارد که آنها را توانمند می سازد تا در موقعیت های نو که با آن روبه رو می شوند، ترس شان عامل بازدارنده نباشد.

در داستان، سباستین بچه ای است که در چند بخش مسائل خود را برای ما می گوید؛ مثلا زمانی که دوستش از او ناراحت می گردد یا کار اشتباهی انجام می دهد یا وسیله ای را گم می نماید. در هر صورت او به ما می گوید خودش می تواند این مسائل را حل نماید. ابتدا نشان می دهد مسئله ای که با آن روبه رو است چه احساسی در او به وجود آورده، ناراحت است، عصبی است یا کلافه است و سپس آغاز به دادن راه حل های مختلفی می نماید. راه حلهایی که گاهی برای ما خنده دار و غیرمنطقی به نظر می رسد؛ اما نشان می دهد او تنها از یک زاویه دید به مسائلش نگاه نمی نماید. یادگرفتن اینکه چطور نگرش خود را در برخورد با مشکل و مسئله ای تغییر بدهیم اهمیت دارد و همین سبب می گردد راحت تر به سنجش موقعیتی که در آن هستیم بپردازیم و در آخر خودمان تصمیمی بگیریم.

در این داستان مخاطب می فهمد که مهم این است سباستین بتواند احساسات خود را درباره مسئله ای که با آن روبرو است، نشان بدهد و گاهی هم با بیان کردن مشکلش برای دیگران و گفت گو کردن و درخواست کردن از آنها، بتواند از پس آن مشکل بربیاید.

وقتی که بزرگ ترها حرف مرا گوش نمی دهند، عصبانی می شوم.

آیا می توانم این مشکل را حل کنم؟

می توانم بگویم: ببخشید می شه چند لحظه به من گوش بدید؟

می توانم حرف هایش را در یک نامه بنویسم.

می توانم حرف هایم را با یک شخص دیگر در میان بگذارم.

من می توانم این مشکل را حل کنم..

داستان با اینکه مسائل ساده ای را بیان می نماید؛ اما با روش بیانی خودش این ایده را به مخاطب کودک می دهد تا با شبیه سازی همان موقعیت یا دیگر موقعیت ها، بتواند باز هم با تفکر و تصمیم گیری درست از پس موقعیت های مختلف بربیاید.

تصویرگری کتاب از آنا سانتوس است. تصویرها ساده و به صورت کمیک هر آنچه را که متن می گوید با زبان تصویر نشان می دهند. کتاب برای خانواده ها و مربیان آموزشی اثر مفیدی است تا به طور غیرمستقیم مهارتی را به بچه ها آموزش دهند . این اثر را انتشارات خانه رود با ترجمه ماندانا غفارزاده برای گروه سنی 5 تا 9 منتشر نموده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "حل مسائل بچه ها با شبیه سازی چالش های آنها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حل مسائل بچه ها با شبیه سازی چالش های آنها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید