درباغ چشمه بلقیس زندگی جور دیگری است!

به گزارش وبلاگ بروز، باغ تاریخی چشمه بلقیس شهرستان چرام از توابع استان کهگیلویه و بویراحمد شاهکاری دلگشا و فرح بخش است که همه زیبایی های یک جاذبه طبیعی برای گردشگری در نزدیکی شهر را دارد.

درباغ چشمه بلقیس زندگی جور دیگری است!

مهدی نورعلی: این مکان دیدنی که در فاصله پنج کیلومتری جنوب شهر چرام و در کنار روستای کره شهبازی قرار گرفته است اینک تمام زیبایی های یک محیط دلنشین برای گذراندن ساعاتی خاطره انگیز را دارد.

اینجا هوای پاک و آسمان یک دست آبی، ترنم صدای آب جویبارها و چشمه ساران، نغمه دلنشین پرندگان ، تنوع درختان مثمر و زینتی، بوی مست کننده گیاهانی چون پونه، بهشت رویایی را پیش روی گردشگران گگردده است.

زیبایی های این جاذبه دلنشین مختص به فصل خاصی نیست و این مکان گردشگری در همه روزهای سال جذابیت های خودش را دارد.

باغ چشمه بلقیس دارای چشمه سارها و آبی گواراست که از دل کوه می جوشند و در جویبارهای زیبا که با اصول معماری تازه ساخته شده به استخر دایره ای شکلی سرازیر می گردد.

وجود چهار برج به ابعاد 70 در 150 متر در ضلع غربی باغ، چشمه و صخره ای بزرگ به ارتفاع 20 متر بر زیبایی های باغ دل انگیز چشم بلقیس افزوده است و حوض ساخته شده در وسط این بهشت زمینی رویای بلقیس ملکه سبا در ایوان سلیمان پیامبر را تداعی می نماید.

باغ زیبای چشمه بلقیس با مساحتی افزون بر پنج هکتار از شرق به جاده چرام ـ گچساران، از جنوب به اراضی کشاورزی و از غرب به باغی به نام عمران محدود می گردد.

این باغ با فوران آب چشمه های اصلی و چندین چشمهٔ فرعی آبیاری می گردد به طوری که آب چشمه سار ها بوسیله لوله هایی در نهرهایی کوچک و بزرگ جریان می یابد که در نهایت رودخانه باغ، حوض مرکزی و حوضچه های باغ و جوی های تغذیه باغ را می سازند.

جوی بزرگ که بخشی از آب این چشمه ها را راهنمایی می نماید و خود به دو جوی بزرگ و کوچک تقسیم می گردد کار تغذیه آب حوض مرکزی باغ را انجام می دهد، سپس به وسیله جویی دیگر آب حوض مرکزی تخلیه شده و به رود خروجی که اب باغ را به سمت شالیزارهای چرام می رساند راهنمایی می گردد .

جویی دیگر که رودخانه کوچک درون باغ را می سازد در طول باغ امتداد می یابد و در نهایت به شالیزارهای چرام منتهی می گردد.

در این باغ گیاهان مختلفی وجود دارد که در دو دسته درختان، گیاه زینتی و گل ها دسته بندی مشوند. درختان باغ به دو دسته درختان میوه دارد از جمله گردو، گلابی، سیب، لیمو ترش، خرمالو، پرتقال، نارنگی، انجیر، انگور، توت، نارنج و نخل و درختان زینتی دسته بندی می شوند.

گل ها و گیاهان زینتی باغ نیز شامل گل های متنوعی از جمله شناخته ترین نوع آنها گل پیچک، گل رز و گل های متنوع دیگری می گردد.

در کنار باغ چشمه بلقیس باغ عمران وجود دارد، این باغ متعلق به اسکندرخان چرامی کلانتر شهرستان چرام است که تاریخ ساخت آن با تاریخ ساخت باغ چشمه بلقیس یکی است و ساختار باغ تا حد زیادی شبیه به باغ چشمه بلقیس می باشد.

تاریخچه باغ چشمه بلقیس

باغ چشم بلقیس چرام که به گفته اهل منطقه به وسیله زنی به نام بلقیس حوالی اواخر دوره ساسانی و اوایل دوره اسلامی احداث شده و در سال 1327 مردم محلی در اطراف آن به احداث چند باغ کوچک دست زدند.

در سال 1338 شخصی به نام اسکندر خان چرامی باغ چشم بلقیس چرام را خریداری و به توسعه آن اقدام کرد.

در قسمت شرقی باغ صخره ای بزرگ به ارتفاع 20 متر وجود دارد که محل آبشار باغ می باشد که این آبشار در نوسازی سال 1393 به صورت مصنوعی ایجاد شده است و در مرکز باغ دایره ای به شعاع 10 متر و عمق 1/5 متر وجود دارد که دارای دو ورودی و یک خروجی می باشد، در مرکز این حوض بزرگ جزیره دایره ای کوچکی وجود دارد که در آن چندین درخت کاشته شده است.

زیرساخت های گردشگری

برای اسکان مسافران تعدادی آلاچیق در بخش شمالی باغ احداث شده است.

باغ چشمه بلقیس چرام مجهز به امکاناتی مانند سرویس بهداشتی در درون باغ و بعلاوه ورودی آن فروشگاه هایی برای عرضه مواد غذایی و کالاهای مورد احتیاج مسافران وجود دارد.

شهرستان چرام با 45هزار نفر جمعیت دارای 2 منطقه آب و هوایی گرمسیری و سردسیری از همین مساله باعث تنوع جاذبه های گردشگری در این خطه شده است.

این شهرستان در 160 کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه و بویراحمد قرار گرفته است.

منبع: توریسم آنلاین

به "درباغ چشمه بلقیس زندگی جور دیگری است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درباغ چشمه بلقیس زندگی جور دیگری است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید