زیرساخت های حمل و نقل در ترکمنستان فراهم نیست

به گزارش وبلاگ بروز، صدرالدین نیاورانی، عضو هیات رئیسه اتحادیه صادرکنندگان میوه و تره بار درباره تبعات مرجوع کردن محصولات کشاورزی صادراتی در ماه های اخیر گفت: اهمال و کوتاهی بعضی از صادرکنندگان و دفاتر قرنطینه ای باعث شد که پیامدهای این مسئله گریبان تولیدکنندگان داخلی را بگیرد و آنها نتواند محصول خود را به قیمت واقعی بفروش برسانند.

زیرساخت های حمل و نقل در ترکمنستان فراهم نیست

وی با بیان اینکه مشکل ایجاد شده در سطح وسیع نبوده است، خاطر نشان کرد: چند گلخانه در یک منطقه خاص از سمومی استفاده کردند که در روسیه شناسایی نشده باشد. همین مسئله باعث شده است گلخانه های که با استاندارد های بین المللی فراوری می نمایند نتوانند کالاهای خود را صادر نمایند. قیمت صادراتی فلفل دلمه ای کیلویی 35 تا 40 هزار برای فراورینمایندگان تمام می شد که صادرنمایندگان این محصول را کیلویی 40 تا 45 هزار تومان بفروش می رساندند.

این فعال مالی با اشاره به توقف صادرات فلفل دلمه ای، گفت: بازار صادراتی این محصول متوقف شده است و از سوی دیگر نرخ این محصول در بازار داخلی نیز به کیلویی 3 یا 4 هزار تومان رسیده است و ما شاهد کاهش قیمت 90 درصدی فلفل دلمه ای در بازار داخلی بودیم.

نیاورانی با تایید کیفیت محصولات کشاورزی، گفت: مسائل پیش آمده ریشه در کوتاهی های قرنطینه ای دارد و سم استفاده شده از سوی کشاورزان مسئله ای نداشت. همانگونه که بارها به این مسئله اشاره شد سم و کود استفاده شده در محصول از سوی فدراسیون روسیه شناسایی نشده بود و همین مسئله باعث شد که این محموله مرجوع گردد. باید راه حل مناسبی اندیشیده گردد تا در سال های آینده، دیگر شاهد چنین اشتباهاتی نباشیم و کشاورزان در خرید و استفاده از سموم دقت بیشتری نمایند و این مهم وظیفه وزارت جهاد کشاورزی به خصوص سازمان حفظ نباتات است.

وی بابیان اینکه مصرف فلفل دلمه ای موجود در بازار هیچ مسئله ای برای مردم ایجاد نمی کند، اضافه نمود: اگر مصرف این موارد برای مردم مسئله ای ایجاد می کرد بدون تردید ما این موضوع را اعلام می کردیم وزارت جهاد حافظ سلامت مردم و بازارهای صادراتی این است و این مسائل جزو اولویت های این وزارتخانه است.

نایب رئیس اتحادیه ملی محصولات کشاورزی، یزد، اصفهان و فارس را به عنوان مهم ترین فراورینمایندگان فلفل دلمه ای گلخانه ای بیان کرد و اضافه نمود: برای فراوری این محصول سرمایه گذاری عظیمی انجام شده شده است. باید مانع توقف فراوری در این واحدهای فراوریی شویم بسته شدن یک واحد فراوریی مساوی است با بیکار شدن حداقل 50 کارگر.

این صادرنماینده میوه ادامه داد: درخواست من از وزارت جهاد این است برای جلوگیری از زیان فراورینمایندگان داخلی با اعطای وام های بلاعوض یا انتخاب دیگر راه حلها چاره ای اندیشیده گردد که آنها به حیات و بقا خود ادامه دهند.

وی درباره حل مشکل صادرات کیوی به هندوستان، گفت: برای برطرف این مشکل دو هیات ایرانی و هندی در حال آنالیز مشکل هستند باید بگویم سم دیده شده در کیوی بیشتر فیزیکی است و روی پوست میوه مشاهده شده و سلامت داخل میوه تایید شده است من امیدوارم که این مشکل به زودی حل گردد چراکه ریشه ای نیست.

این فعال مالی ادامه داد: امارات به مشکل رسیدگی نموده است و صادرات کیوی به امارات از سر گرفته شده است.

نیاورانی در پاسخ به این پرسش که آیا جهت صادرات از مرز ترکمنستان به آسیای میانه برای ما باز شده است؟ خاطر نشان کرد: در گام نخست باید دید آیا کشورهای ثالث امکان حمل ونقل آنها می تواند جوابگوی احتیاج ما باشد؛ متاسفانه امکان حمل و نقل ما به این کشورها و این کشورها به روسیه و کشورهای دیگر ضعیف است. ترکمنستان امکانات حمل و نقل برای فراوریات خود دارند و نمی تواند حداقل روزی 100 کانتینر برای صادرات محصولات ما اختصاص بدهد این مسئله ملزم به فراهم شدن زیرساخت های از سوی دو کشور است.

منبع: اتاق بازرگانی ایران

به "زیرساخت های حمل و نقل در ترکمنستان فراهم نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زیرساخت های حمل و نقل در ترکمنستان فراهم نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید