معرفی بهمن پیچ و خواص درمانی آن

به گزارش وبلاگ بروز، درخت یا درختچه ای است به ارتفاع حدود 2 تا 8 متر با پوستی شیاردار یا چروکیده ظریف، عدسکدار و کمرنگ و تمام بخش های جوان گیاه پوشیده از کرک های ستاره ای مای به زرد می باشند. برگ های آن ساده، متقابل،

معرفی بهمن پیچ و خواص درمانی آن

نویسنده: صمصام صانعی

نام علمی:

Helicteres isora L. و نام انگلیسی آن East idian

screw tree می باشد.

تیره گیاه:

کاکائو Sterculiaceae

نوع گیاه:

درخت یا درختچه

تعیینات ظاهری:

درخت یا درختچه ای است به ارتفاع حدود 2 تا 8 متر با پوستی شیاردار یا چروکیده ظریف، عدسکدار و کمرنگ و تمام بخش های جوان گیاه پوشیده از کرک های ستاره ای مای به زرد می باشند. برگ های آن ساده، متقابل، دندانه اره ای، نوکداروبا پهنکی دایره ای و نامنظم هستند. گل های آن به صورت گل آذین، گلبرگ ها 5 تایی، نامساوی و رنگ گل ها هنگام شکفتن مایل به آبی و بعد از مدتی قرمز روشن می گردد. میوه اش که مصرف دارویی دارد از برچه های باریک پیچیده ای که کلاً به شکل مخروط به طول 4 تا 5 سانتی متر می باشد تشکیل شده است. برچه ها کرکدار به رنگ مایل به سبز و در هر یک از آنها یک ردیف دانه قهوه ای رنگ گوشه دار قرار گرفته است.

رویش جغرافیایی:

در اغلب نواحی کشورهای آسیایی خصوصاً در هند روییده و کاشته می گردد.

ترکیبات شیمیایی و مواد موجود در آن:

فیتوسترول، کلروپلاست پیگمان، یک هایدروکسی، کوبوکسیلیک اسید، یک ماده رنگی به رنگ زرد نارنجی، ساپونین، قند، فلوبوتانن و لیینین در آن تعیین شده است.

بخش مورد استفاده:

میوه (بهمن پیچ)

نحوه مصرف:

معمولاً بهمن پیچ را به صورت دم نموده یا جوشانده استفاده می نمایند و در طب سنتی برای درمان بیماری ها نحوه و میزان مصرف آن را پزشک تشخیص داده و تجویز می نماید.

خواص درمانی بهمن پیچ:

خلط آور و ضد نفخ، مسکن و ضد نفخ اطفال، کاهنده شیرمادران و ضد قولنج، آرام بخش و مفید برای بیماری های کبدی، تقویت نماینده بدن پس از زایمان و اشتهاآور، قبض نماینده روده و ضد اسهال ساده و خونی می باشد. ضمناً برای دردهای روده ای، گریپ روده بچه ها، جرب و روماتیسم هم مفید است. مصرف بهمن پیچ بخصوص در خصوص اطفال باید با نظارت پزشک متخصص انجام گیرد. در استعمال خارجی استفاده از جوشانده بهمن پیچ برای گرفتگی عضلات و بیماری های پشت و کمر مؤثر و نرم نماینده پوست هم می باشد.

تذکر:

مصرف بهمن پیچ بخصوص در خصوص اطفال باید با نظارت پزشک متخصص انجام گیرد.

منبع مقاله :

صانعی، صمصام؛ (1395)، طبّ الصمصام -آشنایی با بیش از 400 نوع از گیاهان دارویی- (جلد دوم)، تهران: انتشارات حافظ نوین، چاپ اول.

منبع: راسخون

به "معرفی بهمن پیچ و خواص درمانی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی بهمن پیچ و خواص درمانی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید