هواپیماهای ایرلاین اترک: معرفی کامل ناوگان

به گزارش وبلاگ بروز، ایرلاین نوپا ایرانی

شاید حتی برادران رایت نیز زمانی که پایه های صنعت حمل و نقل را پایه گذاری می کردند به این روزهای این صنعت فکر نمی کردند و چنین پیشرفتی را غیرممکن می دیدند.

هواپیماهای ایرلاین اترک: معرفی کامل ناوگان

همین امر موجب شد تا شرکت های هواپیماسازی دست به ساخت هواپیماهای مختلفی با کاربری های متنوع بزنند. ایرلاین های زیادی در سرتاسر جهان راه اندازی شوند و در هر کجایی که حتی فکرش را هم نمی کنید هواپیمایی در حال پرواز باشد.

در ایران نیز با ورود اولین هواپیما اقدامات زیادی برای ساخت زیربناها صورت گرفت و همانطور که امروز شاهد آن هستیم ایرلاین های فراوانی در حال فعالیت می باشند.

یکی از ایرلاین های تقریباً نو در ایران ایرلاین اترک است که قصد داریم در این مقاله به معرفی ایرلاین اترک و ناوگان هوایی آن بپردازیم.

شرکت هواپیمایی اترک

در سال 1391 شرکتی خصوصی اقدام به تاسیس ایرلاینی نو با نام اترک کرد. این ایرلاین که دو فرودگاه بجنورد و مهرآباد را مرکز اصلی فعالیت های خود قرار داده است در شهرک اکباتان تهران دفتر اصلی خود را راه اندازی کرده است.

دو شهر مشهد و کیش از شهرهای مهم برای این ایرلاین محسوب می شوند، و تقریباً می توان گفت فروش اصلی بلیط هواپیما اترک از پرواز این دو شهر می باشد.

با این که ایرلاین در همان سال تاسیس خود توانست مجوز رسمی برای پروازهای داخلی و بین المللی را دریافت کند اما تا به امروز تنها در مسیرهای داخلی پروازهای خود را انجام می دهد.

ایرلاین اترک پروازهای خود را با ناوگان هوایی ایرباس آ 320 و در دو کلاس پروازی اکونومی (مالی) و بیزینس (تجاری) انجام می دهد.

در هر دو کلاس خدمات و امکانات متنوعی برای راحتی مسافران قرار داده شده است مانند مانیتور 42 اینچی که مسافران می توانند شاهد نشست و برخاست هواپیما باشند و برنامه های سرگرمی را در ظول پرواز مشاهده کنند.

برای این ایرلاین و در تاریخ کوتاه فعالیت آن 3 حادثه تا به امروز گزارش شده است که در هیچکدام از آن ها آسیبی به مسافران وارد نشده است.

مقاصد پروازی هواپیمایی اترک

  • آبادان
  • اهواز
  • بندرعباس
  • کرمانشاه
  • بجنورد
  • بوشهر
  • اصفهان
  • کیش
  • مشهد
  • شیراز
  • تهران

ناوگان هوایی شرکت هواپیمایی اترک

به طور کلی ایرلاین اترک از تنها 1 شرکت هواپیمایی هواپیماهای مورد نیاز خود را تهیه میکند، شرکت هواپیمایی اترک در ناوگان هوایی خود تنها سه فروند هواپیما از مدل آ320 ایرباس دارد.

شرکت هواپیماسازی ایرباس

یکی از بزرگ ترین و پیروز ترین شرکت های هواپیماسازی در جهان شرکت هواپیماسازی ایرباس است که شرکتی اروپایی است و دفتر اصلی ان در کشور فرانسه واقع شده است اما در بیشتر کشورهای اروپایی دفاتر فعال دارد.

در بحبحه پس از جنگ جهانی کشورهای اروپایی اقدام به ساخت و تولید قطعات هواپیمایی و رقابت با شرکت های آمریکایی مانند بوئینگ، لاکهید و مک دانل داگلاس کردند. در آن زمان این شرکت های امریکایی در اوج شکوفایی خود قرار داشتند و بالطبع رقابت با این شرکت ها کار را برای کشورهای اروپایی سخت تر می کرد.

در ابتدای شروع فعالیت، شرکتی بریتانیایی همراه با دو شرکت فرانسوی و آلمانی برای تولید هواپیما وارد مذاکره شد.

این سه شرکت ایرباس آلمانی، سود اوییسن فرانسوی و هاوکر سیدلی انگلیسی در سال 1966 برای تامین بودجه به دولت های خود درخواست دادند و فعالیت خود را با ساخت آ 300 شروع کردند.

این شرکت هواپیمایی توانست روند رو به رشد خود را با تولید مدل های بیشتر یعنی آ 310، 319، 320 ادامه دهد و در نهایت پروژه ای با ریسک بالا یعنی ساخت آ 380 را شروع کرد.

ایرباس همواره سعی داشته تا با بکارگیری نوترین تکنولوژی ها هواپیماهایی ایمن تر و پر قدرت تر بسازد که همین موجب شده تا نه تنها این گروه به عنوان یکی از پیشگامان در این عرصه در بیاید بلکه استانداردهای رعایت شده در این هواپیماها به استانداردهای جهانی تبدیل شوند.

معرفی مدل A320 ایرباس

یکی از بزرگ ترین خانواده های ایرباس خانواده آ 300 است که توانسته فروش بسیار خوبی را برای شرکت ایرباس فراهم کند.این خانواده در رقابت با مدل بوئینگ 737 قرار دارند.

مدل آ 320 این گروه، در رده هواپیماهای کوچک پیکر قرار می گیرد و مهم ترین تفاوت و امتیاز این هواپیما نسبت به سایر اعضای خانواده اش این است که طول فرود این هواپیما کوتاه تر است و همین امر موجب می شود تا سوخت کمتری را مصرف کند.

ظرفیت این هواپیما 150 نفر، فاصله نوک دو بال ان 35.80 متر است و ارتفاع آن به ترتیب 37.57 و 11.76 متر هستند.

این هواپیما دارای دو موتور توربوفن است که می تواند سرعت آن را تا 870 کیلومتر بر ساعت برساند.

این هواپیما را از اولین هواپیماهایی دانسته اند که از سیستم پردازش سیمستی استفاده می کند و نیروی انسانی دخالت چندانی در کنترل این هواپیما ندارد.

این هواپیما دارای دو کلاس پروازی است که 12 صندلی برای کلاس تجاری و 138 صندلی برای کلاس مالی در بر دارد.

منبع: طاهاگشت

به "هواپیماهای ایرلاین اترک: معرفی کامل ناوگان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هواپیماهای ایرلاین اترک: معرفی کامل ناوگان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید