ویتنام یا هند؛ گوشی سامسونگ ساخت کدام کشور بهتر است؟

به گزارش وبلاگ بروز، سامسونگ سال هاست که مقام اول بازار موبایل را در دست دارد و نمی خواهد به این سادگی ها این عنوان را از دست بدهد. با توجه به اینکه سامسونگ هر ساله چندین گوشی نو در کشورهای مختلف به دست کاربران می رساند، برای فراوری گوشی های خود از کشورهای مختلفی استفاده می نماید. اما در این میان، اکثریت گوشی های سامسونگ در کشورهای هند و ویتنام فراوری می شوند.

ویتنام یا هند؛ گوشی سامسونگ ساخت کدام کشور بهتر است؟

یکی از باور های رایج بین کاربران این است که بین گوشی های سامسونگ فراوری شده در کارخانه های ویتنام و هند، تفاوت در کیفیت ساخت وجود دارد. اما آیا چنین ادعایی واقعا صحت دارد؟ در ادامه به این موضوع می پردازیم.

چرا سامسونگ گوشی های خود را در کشورهای مختلف فراوری می نماید؟

با وجود اینکه سامسونگ یک شرکت کره ای است و در این کشور هم کارخانه هایی دارد، اما فقط 8 درصد از گوشی های این شرکت در این کشور فراوری می شوند. در این میان شرکت های بزرگی مانند سامسونگ برای کاهش هزینه های فراوری، محصولات خود را در دیگر کشورها فراوری می نمایند.

به غیر از ویتنام و هند که بیشتریت گوشی های سامسونگ را فراوری می نمایند، این کشور در چندین کشور هم کارخانه های مختلفی در اختیار دارد که البته گوشی های فراوری شده در این کشورها، عمدتا مربوط به بازار همان کشور هستند و معمولا راهی دیگر کشورها نمی شوند. این در حالی است که گوشی های فراوری شده در هند و ویتنام راهی بازار جهانی هم می شوند.

چرا بیشتر گوشی های سامسونگ در هند و ویتنام فراوری می شوند؟

اما در بین کشورهای مختلف، چرا سامسونگ هند و ویتنام را به عنوان مراکز اصلی فراوری انتخاب نموده و چرا برخلاف بسیاری از شرکت های رقیب، چین مرکز اصلی فراوری گوشی های این شرکت نیست؟ در این زمینه باید به عواملی مانند کمتر شدن هزینه فراوری، وجود تعداد زیاد نیروی کار ماهر و مشوق های مالی از طرف دولت ها اشاره کنیم.

هم ویتنام و هم هند نیروی کار مقرون به صرفهی دارند و دولت ها هم برای تشویق شرکت هایی مانند سامسونگ، مشوق های مالی قابل توجهی ارائه می دهند. از بین این مشوق ها می توانیم به معافیت های مالیاتی، ارائه زمین با قیمت پایین تر و در کل سخت گیری کمتر بابت فعالیت های مالی اشاره کنیم. از سوی دیگر نباید اهمیت بازار این دو کشور را از قلم بیندازیم. بازار موبایل هر دو کشور-به خصوص هند-پتانسیل زیادی برای رشد دارد و سامسونگ با این سرمایه گذاری، عملا بازار محلی این دو کشور را هم در نظر گرفته است.

گوشی های ساخت کدام کشور کیفیت بهتری دارند؟

همانطور که در ابتدای مطلب گفتیم، بسیاری از کاربران همچنان بر این باور هستند که کیفیت ساخت یک گوشی سامسونگ فراوری هند، با گوشی فراوری ویتنام فرق دارد. اما طبیعتا وقتی که شرکت بزرگی مانند سامسونگ برای فراوری گوشی های خود از کارخانه های قرار گرفته در کشورهای مختلف استفاده می نماید، پس بدون شک در این زمینه استانداردهای سخت گیرانه ای در زمینه حفظ کیفیت در نظر گرفته است.

به همین دلیل نه تنها این گوشی ها از قطعات سخت افزاری باکیفیتی بهره می برند، بلکه پس از فراوری هم آزمایش های مختلفی برای کنترل کیفی صورت می گیرد تا تمام گوشی هایی که به دست کاربران می رسند، از کیفیت لازم برخوردار باشند. بنابراین بار دیگر باید تاکید کنیم حتی اگر بعضی از قطعات به کار رفته در این گوشی ها متفاوت باشند، ولی کیفیت نهایی یکسان خواهد بود.

آیا گوشی های ODM هم به طور کامل به وسیله سامسونگ ساخته می شوند؟

حالا باید به گوشی های ODM سامسونگ هم اشاره کنیم که بسیاری از کاربران با این مفهوم آشنایی ندارند. سامسونگ در سال 2019 برای کاهش هزینه های فراوری بعضی از گوشی ها، تصمیم گرفت بعد از طراحی تعدادی از گوشی های پایین رده و مقرون به صرفه قیمت، ساخت آن ها را به طور کامل به چند شرکت چینی واگذار کند. اگرچه سامسونگ مدعی است این نوع گوشی ها هم مراحل سختگیرانه ای برای کنترل کیفیت را پشت سر می گذارند، اما روی هم رفته از نظر سخت افزاری و ویژگی های مختلف حرف زیادی برای گفتن ندارند.

طی چند سال گذشته گزارش های زیادی در خصوص این گوشی ها منتشر شده ولی در حال حاضر معین نیست که آیا سامسونگ هنوز به این رویه ادامه می دهد یا نه. آخرین گزارش های مربوط به این گوشی ها در سال 2020 منتشر شده و به همین دلیل با قاطعیت نمی توانیم در خصوص ادامه یافتن این پروژه یا کنار گذاشتن آن صحبت کنیم. اما در نهایت واقعیت این است که یک گوشی پایین رده و بسیار مقرون به صرفه قیمت طبیعتا قرار نیست ویژگی های جذابی داشته باشد و فارغ از اینکه خود سامسونگ آن را فراوری نموده یا نه، قرار نیست با گوشی فوق العاده ای روبرو شویم.

چگونه محل ساخت گوشی سامسونگ را تشخیص دهیم؟

برای تشخیص محل ساخت گوشی، تنها کاری که می توانید انجام دهید این است که کد IMEI گوشی خریداری شده را آنالیز کنید. کد IMEI به زبان ساده کد شناسایی گوشی است و راه های مختلفی برای آنالیز این کد وجود دارد. به عنوان مثال این کد روی جعبه گوشی قرار گرفته و از سوی دیگر در تنظیمات گوشی هم می توانید آن را پیدا کنید. بعلاوه با کد دستور *#06# هم به این کد دسترسی پیدا می کنید.

برای شناسایی محل ساخت، باید به رقم هفتم و هشتم کد IMEI دقت کنید. باید خاطرنشان کنیم سامسونگ در چندین کشور گوشی فراوری می نماید که البته بیشتر این گوشی های فراوری شده مربوط به بازار همان کشور هستند. در ادامه به اعدادی که محل ساخت این گوشی ها را معین می نماید، می پردازیم. البته باید خاطرنشان کنیم این اعداد در تمام مواقع کاملا دقیق نیستند زیرا سامسونگ گاهی اوقات برای بعضی منطقه ها، از اعداد متفاوتی استفاده می نماید.

  • اگر رقم هفتم و هشتم کد IMEI گوشی سامسونگ 05 یا 50 باشد، این یعنی گوشی موردنظر در برزیل، آمریکا یا فنلاند فراوری شده است.
  • 08 یا 80: فراوری شده در آلمان یا چین
  • 01 یا 10 یا 70 یا 91: فراوری شده در فنلاند
  • 02 یا 20: فراوری شده در امارات یا هند
  • 03 یا 30: چین یا کره جنوبی
  • 04 یا 40: چین یا بریتانیا
  • 06 یا 60: هنگ کنگ، چین، مکزیک یا فرانسه
  • 00: کارخانه های اصلی در کره جنوبی
  • 13: فراوری شده در آذربایجان
  • 07 و 20: آلمان
  • 70 و 91: فنلاند
  • 41 و 44: بریتانیا
  • 18: سنگاپور
  • 67: آمریکا
  • 71: مالزی
  • 81: چین
  • 09: هند
  • 11: چین یا هند

سخن پایانی

در نهایت باید تاکید کنیم که از نظر کیفیت ساخت، هیچ تفاوتی بین یک گوشی سامسونگ فراوری هند و ویتنام وجود ندارد و تمام آن ها بعد از پشت سر گذاشتن مراحل کنترل کیفی به دست کاربران می رسند. بنابراین اگر یک فروشنده موبایل میخواهد به همین بهانه گوشی سامسونگ را با قیمت بالاتری به فروش برساند، حتما به یکسان بودن کیفیت مدل های ساخت کشورهای مختلف توجه کنید.

منبع: دیجیکالا مگ

به "ویتنام یا هند؛ گوشی سامسونگ ساخت کدام کشور بهتر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویتنام یا هند؛ گوشی سامسونگ ساخت کدام کشور بهتر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید