انتها مطالعات مردم شناسی شهر دیهوک و روستاهای اصفهک و نایبند

به گزارش وبلاگ بروز، ایرنا/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، سرانجام مطالعات مردم شناسی شهر دیهوک و روستاهای اصفهک و نایبند صورت گرفت.

انتها مطالعات مردم شناسی شهر دیهوک و روستاهای اصفهک و نایبند

محمد عرب گفت: مردم شناسی یکی از رشته های علوم اجتماعی است که رویکرد ویژه ای به موضوع فرهنگ و مطالعات فرهنگی دارد.

وی اضافه نمود: تحولات اجتماعات امروزی تحت تاثیر تغییرات فرهنگی و ابعاد مختلف آن واقع شده است و در واقع فرهنگ را میتوان از اساسی ترین و مرکزی ترین مفاهیم در مردم شناسی دانست.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس گفت: مطالعات مردم شناسی شامل محیط طبیعی، پوشش گیاهی و جانوری، منابع آب و معدنی، شرایط اجتماعی و گروه های انسانی، بناهای تاریخی و طبیعی، آداب و رسوم، بازی های بومی و محلی، محصولات کشاورزی و دامی، راههای ارتباطی و بخش حمل و نقل، تولیدات و محصولات صنایع دستی، زبان و گویش، پوشاک، معماری و سبک ساخت و سازها، خوراک، ادبیات شفاهی و سایر حوزه ها در مدت سه ماه از محل اعتبارات استانی حوزه پژوهشی شهرستان انجام شد.

وی گفت: مردم شناسی با پذیرش این اصل که فرهنگ در ساختارهای اجتماعی نقش موثر و مشخص کننده ای دارد، به مطالعه فرهنگ در جوامع مختلف پرداخته و همیشه کوشیده است با مطالعه سیر تحول فرهنگ، علل تغییرات فرهنگی را بیابد تا کارگزاران متناسب با آن برنامه های مورد احتیاج را فراهم آورند.

عرب اضافه نمود: مردم شناسی به زندگی اجتماعی و حیات فکری و فرهنگ بشر با توجه به سیر تاریخی و مناسبات طبیعی و اجتماعی می پردازد و ویژگی های جسمانی و زندگی فکری و فرهنگی انسانهای نخستین و جوامع ابتدایی را آنالیز می نماید.

وی گفت: این علم آینه تمام نمای جامعه معاصر است و می تواند دلیل بوجود آمدن سازمان ها و بنیان های کهن فرهنگی جامعه بشری را که بعضی در جوامع معاصر رایج و بعضی دیگر متروک شده اند، کشف کند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان طبس اضافه نمود: مطالعات مردم شناسی تعدادی از روستاهای شهرستان هنوز انجام نشده است که سال آینده مورد آنالیز قرار خواهند گرفت.

وی اعلام کرد: پژوهش در زندگی، آداب و رسوم و فرهنگ طبس احتیاجمند زمان بسیار طولانی است که بتوانیم از همه رموز و آداب و رسوم مردم مطلع شویم، کثرت آبادی ها و تفاوت های متعدد فرهنگی در گستره وسیع شهرستان که فاصله 2 آبادی آن از شمال تا جنوب حدود 500 کیلومتر بوده، کاری زمان بر و طاقت فرساست.

منبع: همگردی

به "انتها مطالعات مردم شناسی شهر دیهوک و روستاهای اصفهک و نایبند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها مطالعات مردم شناسی شهر دیهوک و روستاهای اصفهک و نایبند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید