پیشنهاد یک سفر تابستانی و البته سورئال؛ تونل برفی ازنا

به گزارش وبلاگ بروز، با یک جستجوی ساده به ازنا برمی خوریم که مقصد گردشگرانی است که در پی یک جای خنک و برفی به لرستان سرسبز پا می گذارند.

پیشنهاد یک سفر تابستانی و البته سورئال؛ تونل برفی ازنا

لرستان دیار دفتر هزار برگ جاذبه های جهانگردی با بهره مندی از کوه های سربه فلک کشیده، آبشارها، رودخانه های دائمی، پل های تاریخی، طبیعت بی نظیر و آثار تاریخی و باستانی، ژئوتوریسم، بوم گردی، مذهبی و سلامت، دنیایی از جاذبه های متنوع طبیعی را در خود نهفته دارد.

علاوه بر این دنیای رنگارنگ جهانگردی آب و هوای چهار فصل این استان ظرفیت قابل توجهی در جذب جهانگرد و تجربه جاذبه های متنوع را در این استان رقم می زند. زمانی که در شهرستان پلدختر دمای هوا تا حدود 50 درجه را می توان تجربه کرد همزمان در شهرستان ازنا و تونل برفی دمای 10 درجه قابل تجربه است.

سفر به آلپ ایران

تونل برفی ازنا در منطقه اشترانکوه معروف به آلپ ایران واقع شده است و این روزها میزبان جهانگردانی است که از گرما به منطقه کوهستانی و خوش آب و هوا با انواع گیاهان دارویی پناه می برند.

این شگفتی بی نظیر حاصل انباشته شدن هزاران تن برف در سال های متمادی در اشترانکوه است؛ دره ای زیبا واقع در روستای کمندان ازنا که هر ساله بر اثر ریزش بهمن های سهمگین درون آن، توده ای از برف تشکیل می گردد و پس از جاری شدن آب ناشی از ذوب برف ها در فصل بهار، تونلی بسیار زیبا در آن به وجود می آید.

برای رفتن به تونل برفی باید به اشترانکوه رفت؛ رشته کوه سر به فلک کشیده ای که با 13 قله در پنج کیلومتری جنوب شهرستان ازنا قرار گرفته است.

از دل این رشته کوه، راهی به سوی روستای سرسبز کمندان وجود دارد، زمانی که به تونل برفی می رسید صدای آب ناشی از ذوب شدن برف ها گوشتان را نوازش می دهد، آب روانی که تونلی به عرض 10 متر و ارتفاع سه متر در زیر یخچال ها ایجاد نموده است.

با وجود تونلی که تا بالای سراشیبی دره، امتداد یافته است، اگرچه احتمال ریزش برف وجود دارد اما بیشتر جهانگردان از داخل تونل دیدن می نمایند و با رفتن به داخل تونل برفی دمای هوا کاهش می یابد و قطرات آب سرد از سقف بر صورتتان چکه می نماید.

طول این تونل بالغ بر 800 متر و ارتفاع آن از کف تونل تا سقف بین 5.2 تا 3 متر است، از این تونل برفی فقط در فصل های بهار و تابستان می توان بازدید کرد و برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان با اتومبیل رفت و حدود 2 ساعت را پیاده روی کرد.

چگونه به تونل برسیم؟

برای رسیدن به تونل برفی ازنا باید ابتدا به استان لرستان شهر ازنا سفر کنید. سپس 25 کیلومتراز شهر ازنا به سمت دامنه اشترانکوه پیش بروید و در ادامه یک ساعت و نیم از کنار رودی زلال با انواع گیاهان دارویی عبور کنید. برای رسیدن به این تونل باید تا روستای کمندان از ازنا با اتومبیل رفت و حدوداً 30 دقیقه هم پیاده روی کرد. در واقع مسافت پارک خودروها تا تونل برفی یک ساعت پیاده روی دارد.

به علت قرار گرفتن تونل برفی در منطقه حفاظت شده اشترانکوه امکان ایجاد تأسیسات جهانگردی در منطقه وجود ندارد و با ابن حساب اغلب افراد طبیعت گرد و تورهای علاقمند برای بازدید، جهانگردان این جاذبه طبیعی هستند.

اما در راستا تا رسیدن به تونل برفی به ازنادره می رسیم. یکی از زیباترین دره های اشترانکوه با گیاهان، جانوران، چشمه سارها و رودهای جاری از برف است که صخره های رعب آور، بسیار بلند و کاملا عمود در طرفین قرار گرفته بحدی که تا نزدیکی ظهر از تابش آفتاب خبری نیست. این دره سنگ های بسیار سخت و یکپارچه دارند و جهت دره با شیب تندی به سمت ارتفاعات اشترانکوه می رود و آب فراوان ناشی از ذوب برف ها رودی خروشان تشکیل داده است. چشم انداز زیبای طبیعت این دره همراه با وزش نسیم خنک و پایکوبی گلها و گیاهان خودرو، حرکات بز و میش های وحشی بر صخره های بلند اطراف و غرش رود بر سنگ های رودخانه از بدیع ترین منظره ها طبیعی ایران است و آنقدر ما را مسحور می نماید که کتر به یاد می آوریم مسافتی طولانی را پیاده روی نموده ایم. گاهی درختان تنومندی را می بینیم که بر خلاف تمام درختان که عمودی رشد می نمایند، از دل سنگ یکپارچه از دیواره صخره بیرون زده اند و به صورت کاملا افقی رشد نموده اند.

به تونل برفی که رسیدید می توانید از زیبایی های این یخچال طبیعی به طول یک کیلومتر لذت ببرید.

داخل تونل می گردد رفت ولی بر اثر حرکت رود و وزش باد سرد احتمال ریزش برف هست. سفر در اینجا تمام نمی گردد زیرا در بالای تونل اغلب جهانگردان درحال سرسره، عکس برداری و یا برف بازی هستند.

در بالای تونل برفی کم کم احساس عجیبی پیدا می کنیم که تا حالا نداشته ایم و بعد از مدتی متوجه می شویم که پیشانیمان عرق نموده ولی پاهایمان یخ زده زیرا برف های تونل برفی بسیار سرد هستند.

تونل برفی در نهایت پس از یک پیاده روی سنگین به دریاچه ای دسترسی دارد که نام گهر بر آن گذاشته اند.

گهر که به معنی آب جمع شده در گودی است، یکی از زیباترین دریاچه های ایران محسوب می گردد. این دریاچه در بین کوه های اشترانکوه با 2350 متر ارتفاع واقع شده و خود از دو دریاچه گهر بزرگ و کوچک، کله گهر یا گهر بالا و کره گهر یا گهر پایین تشکیل شده است.

این دریاچه در کنار دریاچه های زریوار و پریشان یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین ایران است و به علت سختی رسیدن به آن از جاهایی ست که هنوز بکر مانده. گهر، دریاچه ای شفاف با آبی زلال است که در بعضی جاها می گردد کف آب و ماهیان در رفت و آمد را دید. ساحل گهر بزرگ در بعضی از قسمت ها(ضلع غربی و شرقی) ماسه ای است و در بقیه نقاط صخره ای.

پس لز بازدید از دریاچه گهر، بهتر است سفرتان را کامل تر کنید و سری هم به روستای زیبای کمندان بزنید که چشم اندازهای زیادی برای لذت بردن دارد.

برترین زمان سفر

ایام جهانگردی در این منطقه بعد از عید نوروز تا اواسط تابستان و گاهی هم تا اوایل شهریورماه است. اما اگر قصد دارید از گرمای تابستان فرار کنید مسلما بهتر است همان اوایل و یا اواسط تابستان مثلا تیرماه یا مردادماه که گرما به اوج خودش می رسد، برای رفتن به ازنا و تونل برفی اش دست به کار شوید.

در هر حال فصل جهانگردی در این منطقه 6 ماه نخست سال است و اغلب تیم های گروهی مسافرتی و خانوادگی جهانگردان این منطقه هستند.

با این حال اگر به آن منطقه سفر کردید علاوه بر جاذبه تونل برفی در این منطقه روستای کمندان از روستاهای جهانگردی به تعداد می رود و چشم اندازهای زیادی دارد.

برای رفتن به تونل برفی تا فاصله 200 کیلومتری شهرستان ازنا می توان یک سفر یک روزه هیجان انگیز داشت.

تجهیزات سفر

حتما با کفش و لباس مناسب کوه و پیاده روی به این منطقه بروید.

چراغ قوه، زیرانداز، پانچو، وسایل پخت و پز و لباس گرم در لیست لوازم ضروری هستند.

بخشی از راه کوهستانی است و باید از صخره بالا رفت بنابراین همراه بودن با افراد کاربلد یکی از چیزهایی است که یاری می نماید سفر بی خطری داشته باشید.

برای رسیدن به منطقه دو مرتبه باید از رودخانه سرد و خروشان عبور کرد؛ بنابراین همراه بردن بچه ها زیر 10 سال و سالخوردگان برای این سفر چندان کار درستی نیست.

اگر تا دریاچه گهر پیاده روی کردید، از آنجایی که این راستا انرژی زیادی از شما گرفته بهتر است شب را در کنار دریاچه به صبح برسانید. چه پیشنهادی از این بهتر که طلوع آفتاب را کنار ساحل ماسه ای دریاچه دیدن کنید؟

برای این منظور محل هایی برای کمپ کنار دریاچه معین شده است که هم برق دارند و هم امنیت.

هزینه سفر

برای ورود به این شهر اگه بخوایم سفر هوایی داشته باشیم، خود ازنا فرودگاه نداره، بنابراین می توانیم با هواپیما تا خرم آباد رفته و بعد از آنجا زمینی تا ازنا برویم. با قطار هم می توانیم سفر کنیم، چون ایستگاه راه آهن دارد. برای سفر با ماشین شخصی یا اتوبوس هم باید راستا جاده ای 371 کیلومتری رو طی کنید که حدودا و بنا به مصرف سوخت ماشینتان حدودا 60 هزار تومان باید هزینه بنزین بپردازید.

برای اقامت در ازنا هم می توانید از یکی دو تا هتلی که در یک کیلومتری ازنا و داخل ازنا هست بهره ببرید و پب را آنجا سپری کنید.

هزینه یک شب اقامت در هتل آپارتمان ماهان که در جاده اراک - دورود، فاز 5، واقع شده برای اقامت دو نفر هر شب 250 هزار تومان است.

درباره استفاده از خوراکی ها و غذاهای محلی ازنا هم باید گفت آش ترخینه دوغ یکی از غذاهای محلی شهر ازناست که خیلی لذیذ و مقوی است. علاوه بر آش، غذاهای محلی خوشمزه ای مثل خورشت آلبالو یا شامی کباب از غذاهای محلی ازنا به حساب می آیند که البته آنها را در کتر رستورانی می گردد پیدا کرد. که با این حساب باید هزینه غذاهای رستورانی را در صورتی که از منزل غذای خانگی همراهتان نمی برید به سایر هزینه های سفر اضافه کنید.

برای سوغات هم باید مبلغی را در نظر بگیرید البته اگر اهل سوغات بردن برای دوستان و آشنایان و فامیل هستید!

سوغاتی های مخصوص ازنا بیشتر خوردنی هستند، از عسل گرفته تا روغن حیوانی و کاک که نوعی شیرینی است. همین طور لرستان صنایع دستی زیادی دارد که بیشتر به مصرف خانوار می رسند و کمتر به بازار عرضه می شوند. انواع صنایع دستی استان لرستان شامل سیاه چادر، چیت، قالی و گلیم، قلم زنی، ورشوسازی و ... هستند.

منبع: ایرنا زندگی

به "پیشنهاد یک سفر تابستانی و البته سورئال؛ تونل برفی ازنا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیشنهاد یک سفر تابستانی و البته سورئال؛ تونل برفی ازنا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید