کاهش 3.3 درصدی رشد جمعیت در ایران، ایران دارای پایین ترین نرخ باروری در منطقه غرب آسیا می گردد،

به گزارش وبلاگ بروز، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران از کاهش 3.3 درصدی نرخ رشد جمعیت در ایران اطلاع داد و 2 علت عمده کاهش تمایل ایرانی ها به فرزندآوری را اعلام کرد.

کاهش 3.3 درصدی رشد جمعیت در ایران، ایران دارای پایین ترین نرخ باروری در منطقه غرب آسیا می گردد،

به گزارش تسنیم، سید محمد طباطبایی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران در آستانه هفته ملی جمعیت اظهار کرد: شاخص های جمعیتی ایران در شرایط هشدار واقع شده است و ما با سرعت به سمت پیری جمعیت حرکت می کنیم.

نرخ رشد جمعیت به کمتر از یک درصد رسیده است

وی با بیان این که در زمان حاضر جمعیت کشور ما حدود 85 میلیون نفر است، اضافه کرد: نرخ رشد جمعیت کشور در سال 1365 حدود 3.9 درصد بود یعنی این که سالانه 3.9 درصد به جمعیت کشور اضافه می شد و در سال های اخیر نرخ رشد دائماً کاهش پیدا نموده است تا این که در سرشماری سال 95 به 1.2 درصد رسید و تا خاتمه سال 1400 نرخ رشد جمعیتی کشور به 0.6درصد و کمتر از یک درصد رسیده است.

ایران دارای پایین ترین نرخ باروری در منطقه غرب آسیا می گردد

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران ادامه داد: در 20ساله آینده نرخ رشد جمعیتی منفی را در کشور تجربه خواهیم کرد و این مقدار پایین ترین نرخ باروری منطقه غرب آسیا و دنیا اسلام در ایران خواهد بود.

وی گفت: مهم ترین شاخص در تحولات جمعیت شاخص نرخ باروری است؛ سال 1365 نرخ باروری ما 5.6 فرزند به ازای هر زن بود که این مقدار در زمان حاضر به 1.6 رسیده است.

2 دلیل عدم تمایل به فرزندآوری

طباطبایی درباره دلایل عدم تمایل به فرزندآوری اعلام کرد: طبق آخرین پیمایش ملی که در کشور انجام شد و در آن دلایل تمایل و عدم تمایل به فرزندآوری آنالیز شد، دو دلیل اصلی اولیه افراد برای عدم تمایل به فرزندآوری، نگرانی از تأمین آینده بچه ها تازه و داشتن تعداد بچه ها کافی بوده است. بخشی از این نگاه در واقع نتیجه سیاست های کنترل جمعیتی ما در سال های قبل و ترویج فرهنگ دو فرزند کافی است و فرزند کمتر، زندگی بهتر است.

وی اعلام نمود: در صورت ادامه روند فعلی در سال 1430 حدود 30 درصد جمعیت کشور ما سالمند خواهند بود؛ یعنی به ازای هر سه نفر یک سالمند خواهیم داشت.

منبع: فرارو

به "کاهش 3.3 درصدی رشد جمعیت در ایران، ایران دارای پایین ترین نرخ باروری در منطقه غرب آسیا می گردد،" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش 3.3 درصدی رشد جمعیت در ایران، ایران دارای پایین ترین نرخ باروری در منطقه غرب آسیا می گردد،"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید