آزمون دوره دکتری پزشکی آسانترین آزمون سال های اخیر

به گزارش وبلاگ بروز، آزمون دوره دکتری پزشکی 99 با آزمون سال های گذشته چند تفاوت مهم دارد که باعث شده به عنوان آسانترین آزمون سال های اخیر محسوب شود.

آزمون دوره دکتری پزشکی آسانترین آزمون سال های اخیر

به گزارش خبرنگار حوزه آموزشی و پژوهشی گروه دانشگاه خبرگزاری وبلاگ بروز، آزمون دوره دکتری پزشکی تخصصی در روزهای 21، 22 و 23 خردادماه برگزار خواهد شد. در این دوره شرایطی فراهم شده است که داوطلب می تواند با توجه به مدرک مقطع قبلی خود حداکثر در دو رشته (یا مجموعه) امتحانی که در دو نوبت متفاوت برگزار می شود شرکت کند.

براساس ظرفیت اولیه اعلام شده این آزمون در 65 رشته تخصصی در گروه علوم پایه و بهداشت، 887 نفر به عنوان ظرفیت عادی و 290 نفر به عنوان ظرفیت شهریه پرداز پذیرش می شوند. در مجموع یک هزار و 177 نفر ظرفیت پذیرش در رشته های تخصصی علوم پایه پزشکی است.

دو رشته سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی و مواد دندانی رشته های تخصصی دندانپزشکی در این آزمون 12 نفر در ظرفیت عادی و 5 نفر در ظرفیت شهریه پرداز و در مجموع 17 نفر پذیرفته می شوند.

همچنین رشته های اقتصاد و مدیریت دارو، بیوتکنولوژی دارویی، داروسازی بالینی، داروسازی سنتی، زیست مواد دارویی، سم شناسی، شیمی دارویی، فارماسیوتیکس، فارماکوگنوزی، کنترل دارو، نانوفناوری دارویی، داروسازی هسته ای، شیمی مواد خوراکی و آبشناسی از جمله رشته های تخصصی داروسازی است، تعداد 280 نفر در مجموع ظرفیت عادی و شهریه پرداز پذیرفته می شوند.

در این دوره از آزمون دکتری تخصصی در رشته های پژوهشی نیز تعداد 360 دانشجو دکتری تخصصی پژوهشی در 54 رشته پذیرفته می شوند.

شرایط اختصاصی

داوطلبان برای ثبت نام در آزمون دوره دکتری باید دانشنامه کارشناسی ارشد (فوق لیسانس) مرتبط یا دکتری حرفه ای (پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی، دامپزشکیو علوم آزمایشگاهی) داشته باشند.

درصورتیکه دانشجوی نیمسال آخر، به هر دلیلی، تا تاریخ 31 شهریور 99 فارغ التحصیل نشود پس از اعلام نتایج، قبولی وی کان لم یکن و از شرکت در آزمون سال آینده نیز محروم خواهد شد.

داوطلبان می توانند متناسب با مدرک تحصیلی در مقطع قبلی رشته مورد نظر خود را انتخاب کنند و دارندگان مدارک معادل کارشناسی ارشد مجاز به شرکت در آزمون نیستند.

دانشجویان نیمسال آخر تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری حرفهای با ارائهی گواهی مبنی بر فراغت از تحصیل تا تاریخ 31 شهریورماه 99 مجاز به شرکت در آزمون هستند.

پذیرفته شدگان نهایی آزمون دکتری تخصصی D.Ph سال تحصیلی 99-98 که در دانشگاه ثبت نام نکرده اند یاانصراف داده اند، مجاز به شرکت در این آزمون نیستند. در غیر این صورت، مسئولیت عواقب بعدی بر عهده داوطلب خواهد بود. لازم به ذکر است این محرومیت شامل پذیرفته شدگان شهریه پرداز نمی شود.

داوطلبان می توانند قبل از شروع یا خاتمه طرح تعهدات نیروی انسانی در آزمون شرکت کنند و در صورتیکه در حین انجام طرح نیروی انسانی در آزمون قبول شوند، امکان ترخیص برای ادامهی تحصیل فراهم می شود.

داوطلبان نمی توانند در هنگام شرکت در آزمون مشغول به تحصیل در دوره دکتری تخصصی و پژوهشی باشند.

حذف حداقل نمره زبان

یکی از دلایلی که این دوره آزمون دوره دکتری تخصصی را آسان کرده حذف داشتن نمره زبان است. بنابراین ارائه نمره زبان فقط در زمان آزمون شفاهی یا همان مرحله مصاحبه اهمیت دارد.

البته شرط ارائه نمره زبان معتبر برای پذیرفته شدگان نهایی دانشگاهها (تا زمان آزمون جامع) به قوت خود پا برجاست.

سهمیه آزمون دوره دکتری

در این آزمون مانند سایر آزمون ها 70 درصد سهمیه آزاد در نظر گرفته شده است که داوطلبان دارای حدنصاب می توانند از آن استفاده کنند.

در سهمیه رزمندگان نیز 25 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به همسر و فرزندان شهدا و مفقودالاثران، آزادگان و همسر و فرزندان وبلاگ بروزن و جانبازان 25 %و بالاتر و همسر و فرزندان وبلاگ بروزن اختصاص دارد. 5 درصد ظرفیت هر کد رشته محل به جانبازان زیر 25 درصد و همسر و فرزندان وبلاگ بروزن و همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل شش ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص می یابد.

چگونگی برگزاری آزمون

شیوه پذیرش در دوره دکتری تخصصی 50 درصد آزمون کتبی، 20 درصد سوابق آموزشی، پژوهشی و فناوری و 30 درصد مصاحبه علمی و در دوره دکتری پژوهشی 30 درصد آزمون کتبی، 20 درصد سوابق آموزشی و پزوهشی، 30 درصد مصاحبه علمی و 20 درصد تهیه طرح واره در نظر گرفته می شود.

برگزاری آزمون به صورت تمام الکترونیک

این دوره آزمون به صورت کامل الکترونیکی برگزار می شود و به صورت متمرکز است. سوالات چهارگزینه ای و دارای امتیاز منفی هستند. در این دوره شرایطی فراهم شده است که داوطلب میتواند با توجه به مدرک مقطع قبلی خود حداکثر در دو رشته (یا مجموعه) امتحانی که در دو نوبت متفاوت برگزار میشود شرکت کند.

داوطلبان، مجاز به انتخاب دو رشته (یا مجموعه) امتحانی در یک نوبت نیستند. برای ثبت نام در دو رشته (یا مجموعه) امتحانی میبایست دو پرداخت جداگانه صورت گیرد.

داوطلبان برای شرکت در آزمون صرفاً مجاز به انتخاب یکی از دورههای دکتری تخصصی یا دکتری پژوهشی هستند که در فرم ثبت نام باید نسبت به انتخاب یکی از آنها اقدام کنند.

ارائه مقاله

برای داوطلبان دوره دکتری پژوهشی داشتن حداقل دو مقالهی تحقیقی اصیل منتشر شده در مجلات علمی، پژوهشی معتبر نمایه شده در نمایه نامه های بین المللی Science of Web یا PubMed به عنوان نویسنده اول یا مسئول در زمان مصاحبه الزامی است.

داوطلبانی که در آزمون کتبی دکتری پژوهشی قبول میشوند؛ میبایست هنگام انتخاب رشته محل دو مقاله شرطی چاپ شده را داشته باشند و لذا نامه پذیرش مقاله به هیچ وجه قابل قبول نیست.

چنانچه فقط یکی از دو مقاله شرطی در مجلات نمایه شده در نمایه بینالمللی Sources Emerging (ESC(ISI Citation باشد قابل قبول است.

دو مقاله شرطی حتماً باید مقاله تحقیقی اصیل باشد.

برگزاری آزمون علمی یا شفاهی

آزمون شفاهی (مصاحبه) برای دوره دکتری تخصصی توسط مناطق آمایشی (دانشگاهها) و برای دورهی دکتری پژوهشی توسط مراکز تحقیقات مجری دوره دکتری پژوهشی (سازمانها، مؤسسات و دانشگاههای علوم پزشکی) برگزار خواهد شد.

از داوطلبانی که در آزمون کتبی (مرحلهی اول) حدنصاب نمره لازم را (با توجه به سهمیهی داوطلب) کسب کرده باشند، به تعداد دو برابر ظرفیت آن رشته انتخاب می شوند و بر اساس اولویت نمره کتبی و انتخاب محل جهت مصاحبه معرفی خواهند شد.

با توجه به اینکه در مرحله دوم (مصاحبه) موارد مهم برای ارزیابی در دکتری تخصصی، خاتمه نامه داوطلب و مقاله مستخرج از آن و در دکتری پژوهشی، 2 مقاله نویسنده اول یا مسئول نمایه شده در نمایه نامه های بین المللیScience of Web یا PubMed است، لذا لازم است داوطلبان در زمان انجام مصاحبه این موارد را آماده و همراه داشته باشند.

4040/

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا

به "آزمون دوره دکتری پزشکی آسانترین آزمون سال های اخیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آزمون دوره دکتری پزشکی آسانترین آزمون سال های اخیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید