اعلام آمار تورم، افزایش قیمت ها در تیر 99 رکورد زد

به گزارش وبلاگ بروز، خبرنگاران: تورم ماهانه تیر 99 به 6.4 درصد رسید که پس از مهر 97، در بالاترین سطح دهه 90 قرار می گیرد.

اعلام آمار تورم، افزایش قیمت ها در تیر 99 رکورد زد

به گزارش وبلاگ بروز، مرکز آمار ایران شاخص قیمت مصرف کننده مربوط به اولین ماه تابستان را اظهار داشت. بر این اساس، شاخص قیمت مصرف کننده به 227.9 واحد رسید که نسبت به خرداد ماه، 6.4 درصد رشد را نشان می دهد. این عدد بالاترین رقم تورم ماهانه دهه 90، پس از مهر ماه 97 به حساب می آید. تورم ماهانه در مهر ماه 97 معادل 7.1 درصد ثبت شده بود. این در حالی است که در خرداد ماه سال جاری، تورم ماهانه در حدود 2 درصد قرار داشت.

تورم ماهانه برای گروه های عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات و کالاهای غیر خوراکی و خدمات به ترتیب 6.7 درصد و 6.3 درصد بوده است.

این در حالی است که نرخ تورم ماهانه برای خانوارهای شهری 6.5 درصد می باشد که نسبت به ماه قبل، 4.5 واحد درصد افزایش داشته است. هم چنین این نرخ برای خانوارهای روستایی 5.9 درصد بوده که نسبت به ماه قبل 3.7 واحد درصد افزایش داشته است.

تغییرات قیمت ها در ماه جاری

در گروه عمده خوراکی ها، آشامیدنی ها و دخانیات بیشترین افزایش قیمت نسبت به ماه قبل مربوط به گروه گوشت قرمز و گوشت ماکیان (مرغ ماشینی)، گروه شیر، پنیر و تخم­مرغ (تخم­مرغ)، و گروه نان و غلات (ماکارونی و انواع برنج خارجی) می باشد. در گروه عمده کالاهای غیر خوراکی و خدمات، گروه حمل و نقل (قیمت انواع خودرو و لاستیک خودرو)، گروه تفریح و فرهنگ (قطعات کامپیوتر، دوچرخه بچه­گانه، لپ­تاپ) و گروه مسکن و آب، برق گاز (اجاره) بیشترین افزایش قیمت را نسبت به ماه قبل داشته اند.

کاهش نرخ تورم سالانه خانوارهای کشور

منظور از نرخ تورم سالانه، درصد تغییر میانگین اعداد شاخص قیمت در یک سال منتهی به ماه جاری، نسبت به دوره مشابه قبل از آن می باشد. نرخ تورم سالانه تیر ماه 1399 برای خانوارهای کشور به 26.4 درصد رسیده که نسبت به همین اطلاع در ماه قبل، 1.4 واحد درصد کاهش نشان می دهد.

منبع: اقتصادنیوز

به "اعلام آمار تورم، افزایش قیمت ها در تیر 99 رکورد زد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعلام آمار تورم، افزایش قیمت ها در تیر 99 رکورد زد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید