اولین ساکنان ماه و مریخ می توانند خانه های خود را از سیب زمینی و نمک بسازند

به گزارش وبلاگ بروز، دانشمندان در بریتانیا پیروز به فراوری یک ماده ساختمانی نو با استفاده از نشاسته سیب زمینی و کمی نمک شده اند که می تواند به ساخت سازه های فرازمینی یاری کند.

اولین ساکنان ماه و مریخ می توانند خانه های خود را از سیب زمینی و نمک بسازند

به گزارش یورونیوز، مسئله سکونت پایدار انسان روی سطح ماه و مریخ احتیاجمند یافتن پاسخ برای معما های متعددی است؛ از جمله یافتن مصالح ساختمانی با استحکام بالا با استفاده از منابع همان کرات و همینطور چگونگی ساخت زیستگاه های قوی که لایه ای محافظ در برابر تشعشعات ایجاد نمایند.

اکنون یک تیم تحقیقاتی در دانشگاه منچستر می گوید با ترکیب نشاسته سیب زمینی و خاک همان کرات می توان خانه های فرازمینی ساخت.

پژوهشگران در آزمایشات خود از ترکیب نشاسته معمولی با اندازهی نمک (که می تواند از اشک فضانوردان به دست آید) برای چسباندن خاک مریخ و فراوری ماده بیوکامپوزیت با استحکام بالا استفاده کردند. آنان نام این ماده را استارکریت (StarCrete) گذاشته اند.

دانشمندان می گویند نتایج اولیه نشان می دهد ماده فوق دو برابر قوی تر از بتن معمولی است و برای کار های ساختمانی در محیط های فرازمینی کاملاً مناسب محسوب می گردد. به گفته آنان بعد از بهینه سازی، استارکریت ماه و مریخ طی فرآیندی نسبتاً کم انرژی، به مقاومت فشاری بالا رسید.

محققان برای خاک مورد احتیاج این آزمایش از خاک شبیه سازی شده ماه و مریخ محصول شرکت اگزولیث لبز (Exolith Labs) استفاده کردند. این شرکت با ترکیب گرد و غبار، سنگ های شکسته و سایر مواد مرتبط، خاک های فضایی شبیه سازی شده را با کیفیت بالا فراوری و در دسترس محققان و دانشجویان در سراسر دنیا قرار می دهد.

اما نشاسته سیب زمینی چه ویژگی منحصربفردی دارد؟ دکتر آلد رابرتز، پژوهشگر اصلی تیم تحقیق گفت: اساساً نشاسته سیب زمینی مانند یک مخلوط چسبنده شکل می گیرد و چسب بهتری نسبت به سایر نشاسته ها ایجاد می نماید. استفاده از آن بعلاوه به منبع آبی خاصی احتیاج نخواهد داشت.

او اضافه نمود: نکته مهم در خصوص استفاده از نشاسته سیب زمینی این است که می دانیم به هر حال نوعی نشاسته برای تغذیه فضانوردان فراوری خواهیم کرد؛ بنابراین ما می توانیم اندازه بیشتری از آن تهیه نموده و از آن برای ساخت و ساز استفاده کنیم.

محققان امیدوارند به زودی دریابند که چگونه می توان سیب زمینی یا سایر مواد غذایی را در محیط های فرازمینی پرورش دهند. دکتر رابرتز در این باره می گوید: ما می توانیم اندازه زیادی نشاسته سیب زمینی برداریم و از آن به عنوان چسب استفاده کنیم. مزیت آن این است که در صورت اضطرار فضانوردان نیز می توانند آن را بخورند.

بر طبق محاسبات تیم پروژه، یک گونی 25 کیلوگرمی سیب زمینی خشک شده یا همان چیپس شکل، نشاسته کافی برای فراوری تقریباً نیم تن استارکریت را داراست و از آن می توان بیش از 213 آجر مصالح ساخت. هرچند تعداد واقعی، بسته به شرایط و گرانش موجود در ماه و مریخ، می تواند کمتر باشد.

فراوری نمایندگان این بتن هنوز نسبتِ به کار رفته از نشاسته در ساخت آجر را به طور دقیق تعیین ننموده اند؛ زیرا ناسا هنوز مطمئن نیست چه ضخامتی برای ساختن دیوار ها و سقف ها ضروری است. به این علت که تعیین کردن نهایی چنین چیزی، بستگی به اندازه تشعشعات محل دارد.

پیش از این در تحقیقی دیگر، پژوهشگران از خون و ادرار فضانوردان به عنوان یک چسب یا عامل اتصال استفاده نموده بودند و به این نتیجه رسیده بودند که چنین کاری با آن اجزای سازنده غیرممکن است.

اما آیا نشاسته سیب زمینی واقعاً یک ایده ملموس برای ساختن زیستگاه های فرازمینی است؟ دکتر رابرتز در این باره می گوید: من فکر می کنم شانس خوبی دارد؛ هرچند هنوز راه زیادی تا آغاز ساختن زیستگاه در ماه و مریخ به جای مانده است؛ بنابراین تا آن موقع ما احتمالاً اکتشافات بسیار دیگری خواهیم داشت و احتمالاً کسی ایده بهتری ارائه می دهد و نوآوری می نماید. این همان چیزی است که همواره و همواره کار نموده است.

پیش تر در ماه فوریه یک شرکت معماری آمریکایی به نام رد هاوس اعلام نموده بود که میخواهد با همکاری سازمان ناسا همینطور موسسه فناوری ماساچوست (MIT)، خانه هایی از قارچ و جلبک خشک شده در فضا بسازد.

نتایج تحقیقات تازه در نشریه علمی Open Engineering منتشر شده است.

منبع: فرارو

به "اولین ساکنان ماه و مریخ می توانند خانه های خود را از سیب زمینی و نمک بسازند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین ساکنان ماه و مریخ می توانند خانه های خود را از سیب زمینی و نمک بسازند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید