ایران در سال گذشته 6.2 میلیارد دلار از جذب جهانگرد ورودی عایدی کسب نموده است

به گزارش وبلاگ بروز، ایرنا/ براساس سخنان معاون توریستی کشور، ایران در سال گذشته 6.2 میلیارد دلار از جذب توریست ورودی عایدی کسب نموده است.

ایران در سال گذشته 6.2 میلیارد دلار از جذب جهانگرد ورودی عایدی کسب نموده است

علی اصغر شالبافیان در هفتمین همایش چرم و کفش تبریز با بیان اینکه این اندازه عایدی بیش از یک دهم صادرات غیرنفتی کشور در سال گذشته است، اضافه نمود: در سال گذشته از محل عایدیهای غیرنفتی 50 میلیارد دلار عایدی کسب شد.

وی با اشاره به افزایش توجه به صنعت جهانگردی در کشور اظهار کرد: اگر این روند ادامه یابد، استانهایی مانند آذربایجان شرقی که در دهه اخیر در بحث سرمایه گذاری جهانگردی نسبت به سایر استانها پیشگام بوده اند، جهانگرد بیشتری جذب خواهند کرد.

معاون جهانگردی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی گفت: 36 هزار میلیارد تومان در زیرساختهای جهانگردی آذربایجان شرقی سرمایه گذاری شده و این اندازه برابر یک دهم کل پروژه های زیرساختی در حوزه جهانگردی کشور است.

شالبافیان با اشاره به اینکه سرمایه گذاری صورت گرفته در پروژه های زیرساختی کشور در حوزه جهانگردی 365 هزار میلیارد تومان است، ادامه داد: برای رونق صنعت جهانگردی فقط توجه به حوزه زیرساختی کفایت نمی کند بلکه باید در زمینه نظام مند کردن رویدادهای جهانگردی گام برداشت.

وی با تاکید به برقراری رابطه متقابل بین صنعت و جهانگردی و افزایش توانمندی های این حوزه ها یادآور شد: از راه های افزایش سهم حوزه جهانگردی و صادرات حوزه چرم و کفش در صادرات غیرنفتی، معرفی جشنواه های و برگزاری رویدادهای مختلف برای شناساندن محصولات به جهانگردان خارجی است.

معاون جهانگردی وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی با بیان اینکه با برگزاری چنین رویدادهایی امکان معرفی و صادرات محصولات غیرنفتی به خارج فراهم می شود، گفت: در این راستا ادارات کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و جهانگردی استانها نیز باید مزیتهای رقابتی، فراوریی و جهانگردی استان را شناسایی و متناسب با آن رویداد تعریف نمایند.

شالبافیان اضافه نمود: تقویم رویدادهای جهانگردی کشور نیز براساس رابطه متقابل و جهانگردی تدوین شده و در بعضی از فصول سال که اندازه جذب جهانگرد به کشور کاهش می یابد باید با برگزاری بعضی رویدادهای مرتبط با حوزه جهانگردی، جهانگردان خارجی را برای سفر به کشور ترغیب کرد.

وی با تاکید بر اینکه صنعت جهانگردی را باید از فصلی بودن خارج کرد، اظهار کرد: ایجاد امکان تردد جهانگردان خارجی با خودروهای شخصی به کشور از دیگر راههای ترغیب آنان برای مسافرت به کشور است که این موضوع در حال پیگیری است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فرش و صنایع وابسته ایران نیز در این همایش با بیان اینکه صنعت کفش جهان در سال 2022 حدود 400 میلیارد دلار قیمت گذاری شده، گفت: هر کارخانه و واحد فراوریی باید 60 درصد از فراوری خود را بتواند صادر کند.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فرش و صنایع وابسته ایران گفت: تا سال 2028 سالانه حدود 13 درصد در این صنعت رشد ایجاد می شود و حجم گردش مالی این صنعت در پنج سال آینده به 530 میلیارد دلار افزایش می یابد.

اژدرکش با بیان اینکه رکورد مصرف 24 میلیارد جفت کفش ثبت شده، اظهار کرد: یعنی سرانه مصرف کفش در جهان به ازای هر نفر در سال با احتساب هند و آفریقا بیش از سه جفت بوده و از 2020 تا 2023 سرانه مصرف حدود 6 دهم جفت افزایش یافته است.

رئیس انجمن صنفی کارفرمایان صنایع فرش و صنایع وابسته ایران گفت: کمتر از سه درصد فراوری کفش از کشور ما صادر می شود در حالی که میانگین صادرات این حوزه در جهان حدود 60 درصد است.

اژدرکش با اشاره به اینکه توان کشور ما در این صنعت بسیار بالاست، ادامه داد: این صنعت دارای نرخ بالای اشتغالزایی، ارزش اضافه نموده و ارزآوری بالا و بومی سازی شده است و باید از این ظرفیت برای رسیدن به جایگاه خود در صادرات این حوزه استفاده کنیم.

وی یادآور شد: برای رسیدن به جایگاه واقعی خود و کسب سهم یک درصدی در جهان باید به توسعه صنعت چرم و کفش و تنوع و کیفیت فراوریات توجه بیشتری و سیستم های سنتی را جمع کرد و از سیستم های تازه بهره برد، در زمینه برندسازی کوشش کرد و بر روی محصولی که توان صادراتی ندارد سرمایه گذاری نکرد.

رئیس انجمن کفش تبریز نیز در این همایش با بیان اینکه قدمت این صنعت به سال 1308 برمی شود، گفت: این صنعت ظرفیت بالایی در زمینه اشتغالزایی داشته و حدود 500 هزار نفر به صورت مستقیم و یک میلیون نفر به صورت غیرمستقیم در تبریز در این حوزه اشتغال دارند.

مهدی آقانژاد با اشاره به اینکه این صنعت در رتبه چهارم از نظر ظرفیت اشتغالزایی قرار گرفته است، اضافه نمود: این صنعت موجب ارزآوری و اشتغالزایی در کشور شده است و احتیاج به حمایت و سرمایه گذاری بیشتری دارد.

وی اظهار کرد: سهم صادرات صنعت چرم و کفش ایران در سال 1401 حدود 100 میلیون دلار بود که با نوسازی ماشین آلات و تجهیزات و استفاده از سیستم های تازه فراوری می توان سهم آن را در صادرات غیرنفتی افزایش داد.

منبع: همگردی

به "ایران در سال گذشته 6.2 میلیارد دلار از جذب جهانگرد ورودی عایدی کسب نموده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایران در سال گذشته 6.2 میلیارد دلار از جذب جهانگرد ورودی عایدی کسب نموده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید