بازی های محلی ایرانی؛ فرصتی برای بودن در کنار خانواده

به گزارش وبلاگ بروز، به گزارش خبرنگار خبرنگاران (ایبنا)، با شنیدن کلمه پیک نیک یاد چه می افتی؟ شاید اولین چیزی که از ذهنت عبور می نماید، پیک نیک های لذت بخش روز سیزده بدر باشد یا شاید هم پرت شوی به دوران کودکی؛ روزهای تعطیل که از خواب پا می شدی و می دیدی همه مشغول آماده شدن برای یک پیک نیک عالی هستند. در حالی که مامان داشت سبد پیک نیک را آماده می کرد، بابا وسایل را کم کم به حیاط می برد تا آماده رفتن شوید. تو هم از ذوق پیک نیک خانوادگی یا شنیدن اینکه بچه های فامیل همراه تان هستند، سریع آماده می شدی. از کمد اتاقت وسایل بازی و تفریح را برمی داشتی و برای هر لحظه برنامه ریزی می کردی. توپ والیبال، بدمینتون، شاید طناب برای درست کردن تاب و به اضافه لباس و کفش راحت برمی داشتی.

بازی های محلی ایرانی؛ فرصتی برای بودن در کنار خانواده

پیک نیک رفتن یکی از سرگرمیات مرسوم و مجذوب نماینده در دنیاست که این نوع گردش، بین ما ایرانی ها محبوبیت خاصی دارد؛ چرا که به نحوی بهانه ای برای دورهم بودن اعضای خانواده در کنار سرگرمی و شادی است.

پیک نیک رفتن از سرگرمیات دست جمعی ما ایرانی هاست؛ روزهای تعطیل یا روزهایی با آب و هوای مناسب بهانه ای می گردد برای دور هم بودن. در تقویم جهانی هم روزی به نام روز جهانی پیک نیک وجود دارد که 18 ژوئن مصادف با 28 خرداد است. هدف روز جهانی پیک نیک، رفتن به طبیعت در کنار دوستان و خانواده ا ست. در پیک نیک می توانید موسیقی گوش دهید، غذاهای موردعلاقه تان را بخورید و بازی کنید؛ مخصوصا بازی کردن در پیک نیک یکی از سرگرمیات اصلی بچه هاست و چه خوب است که این بازی ها، بازی های محلی ایرانی باشد.

به همین منظور در این مطلب به معرفی کتاب بازی های محلی ایران برای بچه ها و نوجوانان پرداخته ایم:

بچه ها و نوجوانان همان قدر که به تعلیم و تربیت نیاز دارند، نیازمند سرگرمی و بازی هم هستند. زندگی وقتی تازگی خود را حفظ می نماید که سرشار از لحظه های گوناگون باشد. کار مدام و مطالعه طولانی، هر کودک و نوجوانی را دچار افسردگی می نماید.

یاری به تربیت و پرورش توانایی های جسمی و آموختن مهارت های لازم به کودک و نوجوان، باید به شکلی انجام گردد که هر کدام از آنها در سایه جاذبه بازی ها، هم به سلامتی روح و روان دست یابند و هم برای قبول مسئولیت های زندگی آمادگی بیشتری بیابند.

آموختن هنر هم زیستی همراه بازی و سرگرمی به بچه ها، باعث می گردد بچه ها بیاموزند که با افراد کوچک تر و بزرگ تر یا ضعیف تر و قوی تر از خود چه رفتاری داشته باشند. احترام به قوانین و درک و فهم آن، سبب بالا رفتن آگاهی آنها در آینده می گردد.

کتاب بازی های محلی ایران برای بچه ها و نوجوانان که گردآوری و تدوین آن برعهده فاطمه بدرطالعی بوده و تصویرگری آن را رودابه خائف انجام داده است، یک کتاب تحقیقی پژوهشی نیست؛ بلکه کتابی ساده است که بچه ها و نوجوانان می توانند با استفاده از آن، اوقات فراغت خود را با شادی و نیرو پر نمایند. در این کتاب، نوع بازی متناسب با جا و مکان، خانه ها و آپارتمان ها، مهدکودک ها، دبستان ها، پارک ها و حتی فضای کوچک اتومبیل ها (هنگام مسافرت) مشخص شده است.

بازی ها بر اساس توانایی های لازم به سه بخش تقسیم شده است:

بازی های پرتحرک (مناسب مدرسه ها و پارک ها)

بازی های آرام و کم تحرک (مناسب مهدکودک ها و کودکستان ها)

بازی های خانوادگی (مناسب خانه ها، آپارتمان ها و اتومبیل ها)

قبل از هر چیز در بازی ها باید به دو نکته توجه کنیم:

انتخاب اوستا و یارگیری: در همه بازی ها به خاطر اینکه قانون ها و شرایط هر بازی رعایت گردد، به یک یا دو اوستا نیازمندیم. اوستا از طرف بچه ها با قرعه یا خواندن شعرهای خاص انتخاب می گردد. برای یارگیری، راه های مختلفی وجود دارد که معمولا بچه ها خودشان بلدند و انجام می دهند.

بازنده ها و برنده ها: در سرانجام هر بازی، برنده جایزه می گیرد و بازنده یا بازنده ها جریمه می شوند.

جایزه در حد توانایی بچه هاست. مثلا به برنده یک لیوان آب می دهند یا او را به یک بستنی دعوت می نمایند؛ اما جریمه هم باید طوری انتخاب گردد که سبب تنبیه و هوشیاری گردد.

کتاب بازی های محلی ایران برای بچه ها و نوجوانان به چهار بخش عمده بازی های آرام و کم تحرک گروه سنی الف، بازی های آرام و کم تحرک گروه سنی ب، بازی های آرام و کم تحرک گروه سنی ج و بازی های پرتحرک گروه سنی د تقسیم می گردد. در بازی های آرام و کم تحرک گروه سنی الف، هفت بازی و در بازی های آرام و کم تحرک گروه سنی ب، چهار بازی آموزش داده شده است. نویسنده در بازی های آرام و کم تحرک گروه سنی ج، به 8 بازی و بازی های پرتحرک گروه سنی د، به 18 بازی پرداخته است. در ادامه از هر بخش به معرفی یکی از بازی ها می پردازیم.

بازی های آرام و کم تحرک گروه سنی الف؛ اوستا بدوش، زن اوستا بدوش

در بخشی از توضیح این بازی آمده است: اوستا یا بزرگ تر، بچه ها را دور خود جمع می نماید. سپس انگشت نشانه خود را روی زمین می گذارد و با بلند کردن آن می گوید، اوستا بدوش.

بازی های آرام و کم تحرک گروه سنی ب؛ هرکسی کار خودش، بار خودش

در بخشی از توضیح این بازی آمده است: بازیکنان دور هم جمع می شوند و یک نفر را به عنوان اوستا انتخاب می نمایند تا بازی را اداره کند. اوستا بازیکنان را دور خود جمع می نماید و برای هرکس کار مشخص می نماید؛ مثلا به یکی می گوید تو در حال بافتن باش. بعد خودش روبه روی آنها می نشیند در حالی که دست هایش را مشت نموده است و دور هم می چرخاند، رو به بازیکنان می گوید، هرکسی کار خودش، بار خودش، آتش به انبار خودش..

بازی های آرام و کم تحرک گروه سنی ج؛ لال بازی

در بخشی از توضیح این بازی آمده است: اوستا بازیکنان را دور خود به شکل دایره می نشاند تا بتواند همه را ببیند، آن وقت بدون اینکه حرفی بزند یا بخندد، شکلکی درمی آورد. نفر کناری او باید بدون اینکه حرفی بزند یا بخندد، همان حرکت را تکرار کند..

بازی های پرتحرک گروه سنی د؛ بُوتم، بُوتم

در بخشی از توضیح این بازی آمده است: نخست بازیکنان از میان خود دو اوستا انتخاب می نمایند. دو اوستا به وسیله یارگیری، یاران خود را انتخاب می نمایند و به دو دسته مساوی تقسیم می شوند. بعد دو دسته با انداختن شیر یا خط معلوم می نمایند کدام دسته اول بازی را آغاز کند..

این اثر را انتشارات کانون پرورش فکری بچه ها و نوجوانان منتشر نموده است. بازی های این کتاب برای گروه سنی الف تا د یعنی بچه ها و نوجوانان 7 تا 15 سال مفید و سازنده است که با یاری بزرگسالان و مربیان می توانند آنها را انجام دهند.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "بازی های محلی ایرانی؛ فرصتی برای بودن در کنار خانواده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازی های محلی ایرانی؛ فرصتی برای بودن در کنار خانواده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید