بهبود زندگی با محصولات نانویی ایران ساخت

به گزارش وبلاگ بروز، تمام فعالیت های انسان هدفی را دنبال می کند. مثلا استفاده از دارو برای از بین بردن بیماری ها است. اما همه فعالیت ها نسبت به هدف، فاصله یکسانی ندارد و همواره در تلاش برای نزدیک تر شدن به هدف هستیم. استفاده از فناوری نانو موجب نزدیک تر شدن به هدف انجام یک فعالیت در برخی محصولات می شود.

بهبود زندگی با محصولات نانویی ایران ساخت

به گزارش وبلاگ بروز و به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، پس استفاده از این محصولات اثر بخشی را بیشتر می کند. از سویی مصرف کمتر را در محصولاتی با وجود این فناوری شاهد هستیم. دوام بیشتر، آلودگی کمتر و ایمنی نیز برخی دیگر از ویژگی محصولات دارای این فناوری اینکه در حال حاضر در زندگی هایمان توسعه یافته اند. اثرگذاری محصولات نانویی ایران ساخت روی زندگی مردم بر هیچ کس پوشیده نیست.

محصولات نانویی در حوزه های مختلف از بهداشت و دارو تا حمل و نقل گسترده اند. در هر حوزه ای نیز با ورود این فناوری اقدامات چشمگیری اجرا شده است.

در حوزه دارو محققان کشور پیروز به ساخت کیچ بین مهره شده اند. این محصول به عنوان جایگزین بین مهره ای استفاده می شود. محصولات مشابه غیر نانویی با چالش هایی روبرو هستند. این محصول با لایه ای از تیتانیوم در ابعاد نانومتری پوشش داده شده است و استفاده از این پوشش باعث آبدوست شدن سطح و تغییر خواص سطحی پلیمر زیر لایه می شود. کیچ بین مهره با پوشش تیتانیوم، ضمن چسبندگی مناسب با استخوان، سازگاری بیشتری با شرایط زیستی بدن دارد و این باعث کاهش عفونت و کوتاه تر شدن طول درمان می شود.

در حوزه آب نیز این فناوری نانو اثربخشی محصولات را افزایش دادند و با ایجاد آلودگی کمتر سازگاری بیشتر با محیط زیست دارند. دستگاه آرسنیک زدایی با جاذب نمونه ای از این محصولات است که توسط شرکتی فناور تولید شده است. وجود آرسنیک در آب برای سلامتی انسان مضر است اما این دستگاه این فلز سنگین را از آب آشامیدنی حذف می کند و با کاهش آلودگی سلامتی بیشتر انسان را موجب می شود. حذف آرسنیک از آب در این دستگاه توسط یک جاذب انجام می شود. از ویژگی های دستگاه عدم تولید پساب است. جاذب آرسنیک را جذب می کند و بعد از مدت یک سال اشباع می شود. جاذب اشباع شده را بدون ایجاد آلودگی زیست محیطی دور انداخته می شود. این سامانه نیازی به مصرف انرژی ندارد. تا به امروز این دستگاه در بیش از 30 روستای کرمان و آذربایجان غربی نصب شده است و قابلیت نصب در بیش از هزار روستا را دارد.

دستگاه آرسنیک زدایی با جاذب

اما در حوزه ساخت و ساز نیز مانند سایر حوزه ها با بهره گیری از فناوری نانو اثربخشی ارتقا یافته است. شیشه کنترل کننده انرژی نمونه ای از محصولات این حوزه است. این محصول ایران ساخت با وجود لایه ای از مواد فلزی و سرامیکی در اندازه نانو پوشانده شده است. این پوشش نانویی روی شیشه، آن را به یک عایق حرارتی شفاف تبدیل می کند که مانع ورود یا خروج گرما از این شیشه می شود. این شیشه ها اتلاف انرژی گرمایی و در پی آن مصرف انرژی را به میزان قابل ملاحظه ای کاهش می دهد.

منسوجات یکی دیگر از حوزه هایی است که با وجود فناوری نانو شاهد دگرگونی های چشمگیری شده است. تولید انواع منسوجات ضد باکتری تا کفش آب گریز در این حوزه با کاربرد این فناوری امکان پذیر شده است.

خط تولید نخ های دارای فناوری نانو در یک شرکت دانش بنیان

یکی از حوزه های پرکاربرد که نقش فناوری نانو در آن نمایان است می توان از کالای خانگی نام برد. ماشین لباسشویی و ظرفشویی با بدنه ضد زنگ، یخچال و فریزر ضد باکتری، ظروف استیل ضد خش، انواع شوینده ها و اجاق گاز با پوشش چربی گریز نمونه ای از محصولات ایران ساخت هستند که با فناوری بالا ایمنی بالا تر، آلودگی کمتر و اثر بخشی بیشتری را به مصرف کننده هدیه داده اند.

در حوزه های دیگر مانند انرژی، حمل و نقل، کشاورزی و بسته بندی نیز ورود فناوری نانو منجر به تولید محصولات مناسبی شده است که راحتی بیشتری را برای مصرف کننده دارد. ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اقدامات خود زمینه برای فعالیت فعالان این حوزه را هموار کرده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "بهبود زندگی با محصولات نانویی ایران ساخت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود زندگی با محصولات نانویی ایران ساخت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید