بوم گردی ، آیا به راستی اکوتوریسم دوست طبیعت است؟

به گزارش وبلاگ بروز، در چندین سال اخیر گرایشی در بین گردشگران با نام اکوتوریسم یا بوم گردی رواج پیدا نموده است. از آنجایی که موضوع حفاظت و نگهداری از محیط زیست تبدیل به موضوعی مهم و حائز اهمیت بین مردم شده است، شرکت های مسافرتی در سرتاسر دنیا در کوشش برای ترغیب مردم برای صرف هزینه های بالا در سفرهای خود، به نام حفاظت از محیط زیست هستند. در واقع با ارائه پکیج های گردشگری به سبک اکوتوریسم هزینه های زیادی از گردشگران دریافت می کنند. از آنجایی که این گرایش بصورت رو به رشدی در بین اغلب گردشگران مورد توجه قرار گرفته است، شرکت های گردشگری خواه ناخواه باید بر روی این مسئله به جهت ایجاد یک ذهنیت مثبت از خود برای جلب توجه مشتریان سرمایه گذاری کنند. با این پست خبرنگاران همراه باشید تا بیشتر در این باره بدانید.

بوم گردی ، آیا به راستی اکوتوریسم دوست طبیعت است؟

اکوتوریسم یا بوم گردی چیست؟

به برقراری ارتباط پایدار بین جوامع مختلف و حفاظت از محیط اکوسیستم گردی می گویند. کسانی که در فعالیت های مرتبط با جهانگردی شرکت می نمایند باید از قوانین اکوتوریسم پیروی نمایند، این قوانین عبارتند از: حداقل سازی تاثیر بر روی محیط زیست، ایجاد آگاهی و فرهنگ احترام به محیط زیست، ایجاد تجربیات مثبت و تاثیر گذار برای هر دو، بازدیدنمایندگان و میزبان ها، ارائه مزایای مالی مستقیم برای نگهداری از محیط زیست، ایجاد مزایای مالی و توانمندسازی و تجهیزات برای مردم محلی، افزایش آگاهی و حساسیت نسبت به جو و فضای سیاسی، اجتماعی و زیست محیطی کشورهای میزبان. در واقع بوم گردی سفری مسئولانه به منطقه ها طبیعی است، که موجب حفظ محیط زیست و بهبود زندگی مردم محلی می گردد.

چند درصد از شرکتهای جهانگردی به این قوانین عمل می نمایند؟

ممکن است بسیاری از اقامتگاه های بزرگ مانند ماریوت یا دیگر اقامتگاه ها در پاسخ به این پرسش، استفاده از دستمال های قابل بازیافت و یا استفاده از وسایل بازیافتی را در رابطه با تعهدشان نسبت به کاهش فراوری ضایعات، نگهداری از محیط زیست را عنوان نمایند در حالیکه صاحب بزرگترین هتل ها هستند که این خود نقض آشکار عدم اهمیت محیط زیست برای این افراد است. از طرفی هزینه هتل ها و تورهای جهانگردی که به راستی حامی حفاظت از محیط زیست هستند و اقداماتی مطابق با قوانین اکوتوریسم انجام می دهند، بسیار زیاد است و این طور به نظر می رسد که جهانگردی به شیوه بوم گردی تنها مناسب افراد ثروتمند است. شرکت ها به خوبی می دانند که چگونه می توانند در جهت نگهداری از محیط زیست اقدامات خود را برنامه ریزی نمایند اما اغلب به جزیی ترین کارها تنها برای جلب اندک رضایت شما اکتفا می نمایند، تعداد کمی از شرکت ها با استفاده از سرمایه گذاری های کلان مدل کسب و کار خود را در جهت حفاظت از محیط زیست تغییر می دهند. اینکه دستمال کاغذی مورد استفاده در هتل را تغییر دهید خیلی راحت تر از تغییر کل طراحی ساختار هتل از پایه است.

تعهد به فرهنگ محلی

به استثنای چند مورد از تورهای جهانگردی به ندرت می بینید که شرکت ها برای یاری به جوامع محلی کوشش نمایند. اغلب سود حاصل از جهانگردی را در جاهای دیگر غیر از منطقه محلی صرف می نمایند. حتی استخدام افراد محلی تضمینی برای سرمایه گذاری و سود حاصل از کارشان برای رشد و پیشرفت منطقه به حساب نمی آید. در واقع شرکت های بزرگ جهانگردی تنها برای کسب رضایت شما به عنوان یک جهانگرد و به عبارتی به عنوان یک مشتری کوشش می نمایند و تمامی سود حاصل از سفر شما را با خودشان بر می گردانند و برای پیشبرد شرایط و اثرگذاری بر روی فرهنگ محلی و رشد منطقه اقدامی صورت نمی گیرد.

جهانگردی پایدار یا اکوتوریسم؟

اکوتوریسم در رابطه با آسیب وارد نکردن به محیط زیست است اما جهانگردی پایدار به معنای زندگی و رشد کردن همراه با محیط زیست و فرهنگ منطقه است. جهانگردی پایدار چیزی است که لزوما آن را به وسیله شرکت های بزرگ تجربه نخواهید کرد. جهانگردی پایدار نیازمند فکرهای نو است برای تجربه این نوع جهانگردی می توانید سراغ افراد و شرکت هایی بروید که در راستای حفاظت از محیط زیست و تاثیرگذاری حداقلی بر روی آن ساختار کسب و کار خود را تغییر داده اند. آن ها از افراد محلی خرید می نمایند، از خدماتشان استفاده می نمایند، با کارکنانشان که متشکل از افراد محلی است به خوبی برخورد می نمایند بعلاوه از منابع کمتری استفاده می نمایند و به سختی برای یاری و بازسازی محیط زیست و آموزش به جهانگردان کوشش می نمایند. این روند در جهانگردی برای حفظ و حفاظت از محیط زیست نسبت به اکوتوریسم بسیار امیدوارنماینده تر است. در حقیقت گرایش به اکوتوریسم خوب و قابل ستایش است اما برای تاثیرات بهتر و بزرگتر باید بر موارد بیشتری علاوه بر استفاده کمتر از دستمال توالت، استفاه از دستمال های بازیافتی تمرکز نمایند ، باید بر روی طرح های پایدارتر و بهبود روند مدل کسب و کار و حمایت بیشتر و مشارکت بیشتر با افراد محلی تمرکز نمایند، مشارکت با این افراد باعث رشد کسب و کار، بهبود شرایط محیط زیست و ترویج فرهنگ محلی مختلف بین جهانگردان و افزایش آگاهی برای یاری به محیط زیست می گردد.

منبع: همگردی

به "بوم گردی ، آیا به راستی اکوتوریسم دوست طبیعت است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بوم گردی ، آیا به راستی اکوتوریسم دوست طبیعت است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید