تاریخ مانند پازلی است که باید بخش های گمشده را کنار هم قرار داد

به گزارش وبلاگ بروز، حمید عشقی، نویسنده و پژوهشگر حوزه تاریخ در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری کتاب با اشاره به آثار تالیفی که در حوزه تاریخ جنگ های جهانی نوشته است، بیان نمود: به نظر من علاقه مندی های افراد ژنتیکی است و من علاقه بسیاری به تاریخ و روایت بی طرفانه تاریخ دارم. روزی در حال تماشای برنامه ای در تلویزیون درباره جنگ جهانی دوم بودم و پس از آن به جستجو درباره تاریخ جنگ های جهانی پرداختم.

تاریخ مانند پازلی است که باید بخش های گمشده را کنار هم قرار داد

وی اضافه نمود: درباره جنگ های جهانی در اینترنت جست وجو کردم مطلبی در این باره پیدا نشد که اطلاعات دقیقی را ارائه دهد. بنابراین تصمیم گرفتم خودم در این زمینه تحقیق کنم و کتاب بنویسم.

عشقی ادامه داد: اولین کتابی که از من در حوزه تاریخ جنگ های جهانی چاپ شد در واقع سومین کتابی بود که نوشته بودم و آن به نام صد جاسوس برتر جهان. من آن موقع که در این مسئله تحقیق کردم متوجه شدم درباره جنگ جهانی دوم و مسائل بین المللی و بسیاری از مسائل دیگر منبعی نداریم.

این نویسنده تاکید نمود: به نظرم آمد اگر یک استاد دانشگاه یا دانشجو بخواهد در ایران درباره جنگ های جهانی تحقیق کند منبع ندارد و اگر به زبان انگلیسی مسلط نباشد به طور حتم به مشکل می خورد. این مسئله باعث شد که روی این قسمت از تاریخ اروپا تمرکز کنم.

او بیان نمود: من همیشه فرهنگ را مانند پازلی می دیدم که قسمت های مختلف آن کم است و من باید قسمت های گمشده را کنار یکدیگر قرار دهم تا در حد خودم کاری نموده باشم و این تصویر زیباتر و کامل تر گردد. زمانی که آغاز به نگارش کردم مانند همین امروز بزرگ ترین مشکلم شرایط اینترنت و جست وجو بود.

عشقی گفت: با این اوصاف کوشش کردیم برای پیدا کردن اطلاعاتی درباره جنگ جهانی به منابع تاریخی موجود در ایران بپردازیم. منابع تاریخی داخلی درباره زمان جنگ جهانی و اتفاقات مهم را جمع آوری کردیم و سپس به سراغ منابع خارجی رفتیم. منابع خارجی عموما سه دسته بودند. یک دسته بی طرف و یک دسته کاملا راوی یکی از طرفین جنگ جهانی و دسته دیگر نیز ضد گروه دوم نوشته بودند.

این نویسنده بیان نمود: چیزی که برای من اهمیت داشت این بود که اگر کسی یک روز این کتاب را باز کرد و خواند بگوید چه جالب است! نویسنده فقط تاریخ را روایت نموده است. عموم مورخان کوشش می نمایند اینگونه بی طرفانه بنویسند اما برای من مهم بود کوشش کنم که خودم هم این گونه باشم و تاریخ محض این کتاب را مد نظر قرار دادم تا کتاب تاریخی بدون سوگیری بنویسم.

وی اضافه نمود: اما در میانه نگارش کتابی که درباره جنگ جهانی دوم بود متوجه شدم در کشورمان هیچ منبع کامل و جامعی در زمینه سیستم و تاریخچه سازمان های سیاسی و امنیتی غربی نداریم. برای مثال سال ها بود که قصد داشتیم با آمریکا بجنگیم اما درباره سازمان سیا هیچ اطلاعاتی از تاریخ تاسیس، رسوایی ها و ناکامی ها یا روش های کاری آن ها در دسترس نبود.

نویسنده کتاب جاسوسان برتر جهان گفت: به همین واسطه آغاز به نوشتن کتابی در این باره کردم و با استقبال خوبی نیز روبرو شد. بعلاوه کتاب زنانی که جاسوسان برتر هستند را نیز به رشته تحریر درآوردم چراکه منبعی در این زمینه نیز وجود نداشت.

عشقی در سرانجام سخنانش بیان نمود: در میانه نگارش چند کتب دیگر بودم که متوجه شدم به بخشی از تاریخ خودمان نیز اشاره نشده و درباره اش آثاری در دسترس نیست. واقعیت این است که در تاریخ 28 اردیبهشت سال 1299 ارتش شوروی به انزلی جمله کرد و با حمله آن ها به انزلی اتفاقاتی دومینووار رخ داد که منجر به تغییر نظام سیاسی در ایران شد اما تا کنون کسی به آن بخش اشاره ننموده بود که من در این باره نیز نوشتم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "تاریخ مانند پازلی است که باید بخش های گمشده را کنار هم قرار داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تاریخ مانند پازلی است که باید بخش های گمشده را کنار هم قرار داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید