عامل انتقال تب استخوان شکن در ایران هم مشاهده شد

به گزارش وبلاگ بروز، یک متخصص گفت: تشخیص زودهنگام و دسترسی به مراقبت های پزشکی مناسب تا حد زیادی اندازه مرگ و میر دنگی شدید را کاهش می دهد. ضروری است متولیان سلامت جامعه و مردم موضوع را جدی تر بگیرند.

عامل انتقال تب استخوان شکن در ایران هم مشاهده شد

به گزارش خبرآنلاین، متخصصان درباره احتمال شیوع یک بیماری هشدار می دهند، بیماری ای که اتفاقاً ارتباط زیادی به حال و هوای این روز های دنیا و ایران دارد، دمای هوا چنان زیاد شده که دبیر کل سازمان ملل از آن به عنوان جوشش زمین یاد می نماید، جوششی که اگرچه می گردد بعضی از تبعات آن را با تعطیلی یکی دو روزه تا حدی کنترل کرد، اما این هوا کاملاً برای پشه آئدس مساعد است. پشه ای که ناقل بیماری های خطرناک و کشنده ای از جمله تب دنگی، زیکا و چیکونگونیا است.

سازمان بهداشت دنیای هشدار داد

همزمان با افزایش دمای هوا سازمان دنیای بهداشت هم درباره رشد بیماری های حاصل از نیش پشه هشدار داده است، در اطلاعیه این سازمان آمده که: موارد ابتلا به تب دنگی در حال افزایش است و ممکن است سال جاری به بالاترین حد تاریخی خود نزدیک گردد، این افزایش تا حدی به دلیل گرم شدن کره زمین است که این گرما برای پشه هایی که آن را منتشر می نمایند مفید است.

اواخر ماه گذشته میلادی بود که رامان ولیودان، رئیس واحد بیماری های گرمسیری سازمان بهداشت دنیای، در کنفرانس مطبوعاتی سازمان ملل در ژنو گفت: این سازمان افزایش هشت برابری موارد دنگی را بین سال های 2000 تا 2022 ثبت نموده است که از 500 هزار مورد به 4.2 میلیون نفر افزایش یافته است.

او با اشاره به اینکه سالانه حدود 100 تا 400 میلیون مورد گزارش ابتلا به تب دنگی ثبت می گردد، ادامه داد: حدود نیمی از جمعیت دنیا در معرض خطر ابتلا به دنگی هستند و دنگی تقریبا 129 کشور را تحت تاثیر قرار می دهد.

شرایط تب دنگی بیماری در ایران

حالا سروکله عامل انتقال بیماری تب دنگی در ایران هم پیدا شده است، به گزارش ایرنا همین چند روز قبل (10 مرداد 1402) محمد بنده، بخشدار جزیره هرمز دراین باره گفت که: پشه آئدس سلامت مردم جزیره هرمز را هدف گرفته است، مرکز بهداشت هرمز در حال رصد جدی محله ها و شناسایی محل های تکثیر این پشه و ضدعفونی و سم پاشی حداکثری بوده که امید می رود با همکاری مردم و شهرداری هرمز خطر این پشه در جزیره هرمز به فوریت از بین برود.

درهمین باره حمید سوری، اپیدمیولوژیست و استاد دانشگاه شهید بهشتی تهران می گوید: با گرم شدن بی سابقه هوا در اغلب نقاط دنیا؛ فعالیت حشرات از جمله آئدس بیشتر شده و به گستره بزرگتری از منطقه ها کره زمین پخش شده اند. دیگر کمتر نقطه ای در کشور ما و بسیاری کشور های دیگر فصل یخبندان را که فعالیت بندپایان محدود می گردد را تجربه می نمایند و الگوی اپیدمیولوژی بیماری های منطقه ها تروپیکال به سایر زون ها در حال توسعه است. یکی از بیماری های که نگرانی جدی برای بروز طغیان های آن وجود دارد تب دنگی است.

او ادامه می دهد: دنگی یک عفونت ویروسی است که به وسیله ویروس دنگی (DENV) و به وسیله نیش پشه های آلوده به انسان منتقل می گردد. بروز دنگی در دهه های اخیر در سراسر دنیا رشد چشمگیری داشته است. دنگی در بیش از 100 کشور در منطقه ها WHO آفریقا، قاره آمریکا، مدیترانه شرقی، آسیای جنوب شرقی و غرب اقیانوس آرام بومی است. دنگی در حال توسعه به منطقه ها تازه، از جمله اروپا، و شیوع آن انفجاری است.

این اپیدمیولوژیست بیان می نماید: طبق گزارش سازمان دنیای بهداشت این بیماری چهار میلیون مورد عفونت در هر سال را در دنیا سبب می گردد. در حالی که بسیاری از عفونت ها بدون علامت هستند یا فقط بیماری خفیف ایجاد می نمایند، DENV گاهی اوقات می تواند باعث موارد شدیدتر و حتی مرگ گردد.

سوری درباره کنترل بیماری می گوید: پیشگیری و کنترل دنگی به کنترل ناقل بستگی دارد. هیچ درمان خاصی برای دنگی/دنگی شدید وجود ندارد و تشخیص زودهنگام و دسترسی به مراقبت های پزشکی مناسب تا حد زیادی مقدار مرگ و میر دنگی شدید را کاهش می دهد. ضروری است متولیان سلامت جامعه و مردم موضوع را جدی تر بگیرند.

این بیماری در موارد شدید علائمی مانند تب، استخوان درد شدید، سردرد، حساسیت های پوستی و درد در ماهیچه و مفاصل و در نهایت خونریزی چشم، ناخن ها و دست ها دارد که به دلیل درد شدید به عنوان تب استخوان شکن نیز شناخته شده است.

منبع: فرارو

به "عامل انتقال تب استخوان شکن در ایران هم مشاهده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عامل انتقال تب استخوان شکن در ایران هم مشاهده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید