حکم تخلیه موزه عروسک ها فعلا متوقف شد

به گزارش وبلاگ بروز، مدیر موزه عروسک های ملل گفت: در توافقی با مدیران شهرداری #تهران قرار شد فعلا حکم تخلیه ملک موزه متوقف گردد و موزه تا اطلاع ثانوی در مکان کنونی به فعالیت خود ادامه دهد تا حمایت ها و اقدامات قانونی لازم مشخص و تصویب گردد.

حکم تخلیه موزه عروسک ها فعلا متوقف شد

ه گزارش دنیای سفر پس از واکنش های گسترده به خبر تخلیه ملک موزه عروسک های ملل با حکم شهرداری منطقه 12 تهران، مسعود ناصری دریایی، مدیر این موزه به ایسنا گفت: شهرداری براساس نامه ای که چندی پیش فرستاد، قصد داشت ملک را از موزه عروسک های ملل پس بگیرد، اما با پیگیری ها و مذاکرات، جلسه ای روز چهارشنبه 27 بهمن ماه در موزه عروسک های ملل با حضور معاونت اجتماعی شهرداری و نمایندگان میراث فرهنگی تهران و اداره کل موزه ها برگزار گردید که شهرداری و شورای شهر تهران نیز فعلا قول مساعد داده اند موزه در مکان کنونی خود به فعالیت ادامه دهد تا فرآیند قانونی و تصمیم های لازم در این باره گرفته گردد.

او توضیح داد: البته هنوز توافق رسمی صورت نگرفته و این تصمیم تا انجام آنالیز ها و مراحل قانونی فعلا موقف شده است.

ناصری با اشاره به ناشناخته بودن موزه عروسک های ملل نزد مسؤولان و حتی مردم، گفت: بعضی از مسؤولان حتی امضانمایندگان نامه های آن هنوز با ماهیت و چیستی این موزه آشنا نیستند. جلسه روز چهارشنبه دست کم باعث شد آن ها با عملکرد و فعالیت های موزه عروسک های ملل آشنا شوند و تصویر روشن تری پیدا نمایند که قطعا در نظرات آن ها تاثیرگذار است.

مدیر موزه عروسک های ملل درباره قراردادی که با شهرداری برای فعالیت در مِلک کوچه فیات دارند، شرح داد: سال 1396 قراردادی با اعتبار سه سال با شهرداری منطقه 12 تهران برای در اختیار گرفتن این ملک به منظور استقرار و فعالیت موزه عروسک های ملل بسته شد. ما شش ماه پیش از سرانجام مهلت قرارداد، یعنی در مردادماه سال 1398 به شهرداری منطقه 12 تهران با هدف تمدید قرارداد نامه ای نوشتیم. نامه را برای بخش های مختلف نیز فرستادیم. مدیران وقت در شهرداری قول مساعد داده بودند که قرارداد ملک موزه عروسک های ملل تمدید گردد، اما به هر شکل، در زمان خود قرارداد تمدید نشد. از سویی، با توجه به تعطیلی طولانی مدت مشاغل و موزه ها در دوران کرونا، ماه های زیادی در موزه بسته بود و فعالیت ها آنلاین انجام می شد. زمانی هم که اداره کل موزه ها با دستور ستاد ملی کرونا اجازه بازگشایی داشت موزه برای رعایت پروتکل ها، در روزهای محدود و با هماهنگی قبلی، تعداد خیلی محدود، حدود هشت تا دوازده نفر بازدیدنماینده را می پذیرفت.

او اضافه نمود: ما فرض را بر این گذاشته بودیم که در دروان کرونا با توجه به این که مشاغل فرهنگی از جمله موزه های خصوصی آسیب و زیان فراوان دیده و هیچ حمایتی نشده اند، قرار است با ادامه استقرار در این ملک و تمدید قرارداد، حمایت شویم. موزه ها به ویژه مجموعه داران و موزه داران خصوصی در این دو سال با سختی، به فعالیت خود ادامه دادند. مسائل زیادی پیش روی ما بوده است. حالا پس از چند ماه بازگشایی دوباره با سویه اُمیکرون روبرو شده ایم که تمام بازدیدهای دانش آموزی را متوقف نموده است.

ناصری ادامه داد: در چنین شرایطی وقتی نامه ای از شهرداری مبنی بر پس گرفتن ملک و تخلیه سریع آن دریافت کردیم، به شدت نگران شدیم. هرچند، در جلسه اخیر با نمایندگان شهرداری و میراث فرهنگی، آن نگرانی تا حدی برطرف شد و این فرصت و امکان ایجاد شد که فعلا و تا اطلاع ثانوی در همین محل، موزه برپا بماند تا مراحل قانونی درباره تمدید چندسالۀ قرارداد گرفته گردد و یا اگر سیاست شهرداری بر آن است که ملک را پس بگیرد، فرصتی داده گردد تا وسایل موزه را در زمان کافی جمع آوری و به مکان دیگری منتقل کنیم.

به گفته ناصری، در موزه عروسک های ملل، درحال حاضر حدود سه هزار عروسک از 84 کشور، بیش از 500 اسباب بازی و بعلاوه انواع پوشاک اقوام و مردمان ایران به همراه صنایع دستی و ساز ایرانی نگهداری می گردد که جابه جا کردن تمام آن ها و تخلیه ملک در زمانی سریع و کوتاه امکان پذیر نبود.

مدیر موزه عروسک های ملل گفت: موزه فعلا جابه جا نمی گردد و همچنان در روزهای پنجشنبه و آدینه با هماهنگی قبلی تعداد محدودی بازدیدنماینده می پذیرد و به زودی کارگاره های پیش بهاری و نوروزی نیز شروع خواهد شد. ما تا اطلاع ثانوی به کار خود ادامه می دهیم تا پس از آنالیز ها تصمیم نهایی گرفته گردد.

ناصری بعلاوه بیان نمود: موزه عروسک های ملل به هیچ وجه رویکرد و جنبه مالی ندارد و ماهیت آن کاملا فرهنگی است و همچون دیگر مجموعه داران خصوصی، دغدغه ما نیز همیشه بر این بوده که دیگران را در کیفیت یافته ها و داشته های خود سهم کنیم. ارزش اضافه نموده این موزه به اشیاء آن نیست، به گروهی است که در موزه عروسک های ملل مستقر هستند و همگی جزو گردانندگان موزه به شمار می آیند و سال ها در زمینه ادبیات کودک و نوجوان، افسانه ها و قصه های ایران و ملل، عروسک ها، صنایع دستی، ساز، گونه های جانوری و گیاهی و جغرافیای ایران پژوهش و تحقیق نموده اند و آن را با دیگران به اشتراک می گذارند. برای ما مهم است که مسؤولان و مدیران نیز ارزش و اهمیت این موزه و نقشی را که در آگاهی و هویت بخشی بچه ها و نوجوان دارد درک نمایند.

موزه عروسک های ملل در خیابان انقلاب، کنار مترو دروازه دولت، اول سعدی شمالی، کوچه فیات، پلاک دو واقع شده است. این موزه فقط روزهای پنجشنبه و آدینه باز است و با هماهنگی قبلی بازدیدنماینده می پذیرد.

منبع: دنیای سفر

به "حکم تخلیه موزه عروسک ها فعلا متوقف شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حکم تخلیه موزه عروسک ها فعلا متوقف شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید