خبرنگاران شیب نزولی بخت دست یابی به توافق برگزیت

به گزارش وبلاگ بروز، لندن - خبرنگاران - مذاکره کنندگان انگلیس و اتحادیه اروپا در انتها تازه ترین دور مذاکرات دوجانبه، بخت رسیدن به توافق درباره آینده همکاری های تجاری میان دو طرف را ضعیف اعلام کردند.

خبرنگاران شیب نزولی بخت دست یابی به توافق برگزیت

به گزارش وبلاگ بروز، دیوید فراست کننده ارشد دولت انگلیس در امور برگزیت با صدور بیانیه ای اختلاف های باقی مانده میان دو طرف را عمیق و قابل توجه توصیف و شرح داد: کاملا روشن است که ما در ماه ژوئیه نمی توانیم درباره مبانی توافق نهایی به تفاهم برسیم.

وی بار دیگر طرف اروپایی را به نقض استقلال و حق حاکمیت انگلیس در بندهایی از توافق برگزیت متهم کرد و مدعی شد که این رویکرد، ادامه مذاکرات را سخت کرده است. فراست اضافه کرد: برای ما روشن نیست که چرا درک این مساله برای اروپا سخت است اما با حسن نیت به مذاکرات ادامه می دهیم.

از سویی میشل بارنیه، کننده شورای اروپا در امور برگزیت با ایراد سخنانی در لندن خاطر نشان کرد که هیچ پیشرفتی در مسائل حساس مورد اختلاف دو طرف صورت نگرفته است. او شرح داد که طرف انگلیسی در مذاکرات، انگیزه کافی برای تعامل و پیدا کردن راه چاره از خود نشان نمی دهد.

بارنیه همچنین گریزی به مخالفت سنتی اتحادیه اروپا با خروج انگلیس زد و اعلام کرد که تا به امروز هیچ کس نتوانسته حتی ذره ای ارزش اضافه کرده برای برگزیت یافت کند.

این دومین دور مذاکرات فشرده انگلیس و اتحادیه اروپا بود که دو طرف برای سرعت بخشیدن به فرایند رسیدن به توافق تا سرانجام سال جاری آغاز کرده اند. بر اساس برنامه اعلام شده، مذاکره کنندگان ارشد دو طرف قرار است هفته آینده در لندن دیدار و درباره راه های عبور از اختلافات گفت و گو کنند.

میشل بارنیه گفت؛ در این مقطع احتمال رسیدن به توافق بسیار بعید است، مگر اینکه طرف انگلیسی موضع خود را درباره مقررات پسابرگزیت تغییر دهد. وی اعلام کرد که طرف انگلیسی تمایلی برای شکستن بن بست در مذاکرات نشان نداده و این در حالیست که زمان به سرعت در حال سپری شدن است.

وی خاطر نشان کرد که توافق نهایی باید تا ماه اکتبر به نتیجه، تا پیش از سرانجام سال جاری در مجلس های اروپا و انگلیس به تائید برسد.

انگلیس 31 ژانویه گذشته (11 بهمن 98) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از 47 سال عضویت ترک کرد و تا آخر سال جاری میلادی و در چارچوب دوره موسوم به گذار، تابع قوانین اتحادیه اروپاست. پس از آن، همه روابط چهار دهه گذشته میان دو طرف متوقف خواهد شد.

دو طرف مایل هستند تا پیش از سرانجام دوره گذار درباره آینده همکاری های دو جانبه به توافق برسند. در غیر این صورت روابط انگلیس و اتحادیه اروپا از سال آینده میلادی مطابق با مقررات سازمان تجارت جهانی پیگیری می شود که با توجه به چهار دهه روابط دو طرف خسارت های مالی هنگفتی را تحمل خواهد کرد.

به گزارش وبلاگ بروز، مذاکرات دو طرف در پنج ماه گذشته پیشرفت محسوسی را تجربه نکرده است.

رئیس بانک مرکزی انگلیس به بانک های این کشور هشدار داده که خود را برای احتمال خروج بدون توافق لندن از اتحادیه اروپا آماده کنند. رئیس شورای اروپا هم پیشنهاد تشکیل صندوق مالی برای گذر از شوک برگزیت را مطرح کرده است.

با وجود محدودیت زمانی و اختلافات عمیق میان دو طرف، انگلیس حاضر به پذیرش پیشنهاد اروپا برای تمدید مهلت مذاکرات نیست.

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران شیب نزولی بخت دست یابی به توافق برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران شیب نزولی بخت دست یابی به توافق برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید