قلاده های ردیاب ضرورت بقای یوز ایرانی
به گزارش وبلاگ بروز، در پی تلف شدن توله توله یوز ماده در محور عباس آباد - میامی، مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی ضمن اشاره به لزوم فنس کشی و نورپردازی جاده ها به صدور مجوز قلاده های ردیاب به وسیله سازمان حفاظت محیط زیست تاکید نمود.

مرتضی پورمیرزای در مصاحبه با ایسنا به اقدامات وزارت راه و شهرسازی در زمینه حفاظت از زیستگاه های یوز اشاره و اظهارکرد: جاده ها باید به هر روشی برای یوزپلنگ ها ایمن شوند؛ بخشی فنس کشی شده است و بخشی باید با نورپردازی روشن گردد که هم راننده یوز را در جاده ببیند و هم یوز در تاریکی شب به چراغ های ماشین خیره نگردد تا چنین اتفاقاتی برایش رخ دهد.
وی تاکید نمود: ضروری است از ترکیبی از روش ها برای ایمن سازی جاده استفاده گردد و متولی این کار وزارت راه و شهرسازی است. سازمان حفاظت محیط زیست به تن هایی نمی تواند از یوز ها محافظت کند.
پورمیرزای جاده عباس آباد را یکی از راستا های اصلی عبور یوز دانست که وزارت راه و شهرسازی باید اهمیت آن را درک کند و براساس قوانین و آیین نامه های موجود اقدامات مورد احتیاج را انجام دهد.
وی اعلام کرد: در دو سمت جاده عباس آباد دو زیستگاه اصلی و خوب یوز را داریم که در ایران به جای مانده است، به همین جهت یوز از جاده رد خواهد شد، اما ما باید با فنس کشی، نورپردازی و پل زدن مناسب کاری کنیم که راستا رفت و آمد او ایمن و دچار کمترین سوانح گردد.
پورمیرزای به قلاده های ردیاب که به گفته او سازمان حفاظت محیط زیست متولی صدورمجوز واردات آن است، اشاره نمود و شرح داد: یوز ها باید قلاده گذاری شوند تا با ردیاب قلاده متوجه شویم چه زمانی به جاده نزدیک می شوند. اینگونه می توانیم تلفات را کنترل کنیم و در شرایط بحرانی مانند شرایط فعلی تنها نقاطی پروژکتورکشی شوند که ردیاب وجود یوز را به ما نشان می دهد؛ که محیط بانان در حال پروژکتورکشی کل منطقه هستند، در کمترین حالت حدود موقعیت مکانی آن ها را بدانیم و کیلومتر ها محدوده را در منطقه پایش نکنیم. در این شرایط دور کردن یوز ها از جاده نیز کار آسان تری است.
مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی به بخش های فنس کشی شده در محدوده پس از جاده عباس آباد به سمت میامی اشاره نمود و گفت: پس از فنس کشی دو کیلومتری در هر دو طرف جاده در مجموع چهار کیلومتر فنس کشی در این محدوده تلفات به نسبت گذشته کاهش یافت.
به گفته وی باید نگاهی جامع داشته باشیم و با ترکیبی از همه روش های ایمن سازی به موضوع نگاه کنیم چراکه حیوان اگر قصد رد شدن از جاده را داشته باشد، فنس کشی را رد و از محدوده پرخطر دیگری عبور می نماید.
مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی به اقدامات پلیس راهور در زمینه حفاظت از زیستگاه های یوز ایرانی اشاره نمود و اضافه کرد: پلیس راهور باید در زمینه کاهش سرعت اعمال قانون کند. در حال حاضر تابلو ها را تعویض نموده و سرعت را به80 کیلومتر رسانده اند، اما دوربین های کنترل سرعت عددی بالاتر 80 کیلومتر را ثبت می نمایند و تنها تابلو ها تعویض شده اند.
وی اعلام کرد: الزاما دوربین ها باعث کاهش سرعت خودرو ها در طول راستا نمی شوند چراکه تنها در نقطه مورد نظر دوربین سرعت خود را کم می نمایند و پس از گذر از دوربین به سرعت بالای قبلی راستا خود را ادامه می دهند.
مدیر عامل انجمن یوزپلنگ ایرانی با توجه به فرایند روبه رشد توسعه گفت: نمی توان جلوی توسعه را گرفت بنابراین باید به موازات آن قوانین فعلی را به روز کرد و قوانین جدیدتری را نیز تصویب کرد. در غیر این صورت با افزایش توسعه به تن هایی و اتکا به قوانین قدیمی اتفاق خوبی رخ نمی دهد.
پورمیرزای در سرانجام در پاسخ به این پرسش که آیا در شرایط کنونی احتیاج به تصویب قانونی برای حفاظت بیشتر از یوزپلنگ ایرانی هستیم، تاکید نمود: هر اقدامی که موجب گردد دستگاه های مرتبط ملزم به رعایت ملاحظات بیشتری برای حفاظت از این گونه ارزشمند و در معرض انقراض شوند، مطلوب است. بدین ترتیب آن ها می توانند نقش اثرگذارتری در حفاظت از محیط زیست ایفا نمایند.
منبع: فرارو