لزوم توجه شورای شهر ششم به آرامش شهروندان، تعارض منافع، چالش بزرگ مرکز

به گزارش وبلاگ بروز، عضو سابق شورای شهر تهران اعتماد سازی میان مردم را مهمترین وظیفه شورای شهر خواند و گفت: اصلی ترین چیزی که باید شورای شهر ششم به آن توجه داشته باشد ایجاد آرامش برای شهروندان است. همچنین امیدوارم شورای شهر ششم پروژه هایی که از طریق شورای قبلی شروع شد را نیمه کاره رها نکنند و از توسعه آن غافل نمانند.نگاه شورای شهر پنجم بردن توسعه به دل محله ها بود. شهر ما زمانی توسعه می یابد که در اختیار شهروندانش قرار بگیرد.

لزوم توجه شورای شهر ششم به آرامش شهروندان، تعارض منافع، چالش بزرگ مرکز

زهرا نژاد بهرام در گفت و گو با وبلاگ بروز، با اشاره به اولویت های شورای شهر تهران در دوره ششم گفت: شورای شهر از دو زاویه به مسائل شهر نگاه می کند. وقتی از زاویه کلان و استراتژیک به موضوعات توجه می کنیم ، برطرف مشکل فساد و مبارزه با تخلفات و تقویت مشارکت مردم مسئله ای است که در دستور کار شورا قرار می گیرد که این اقدامات، هم با یکدیگر رابطه طولی دارند و هم به شکل عرضی با هم مرتبط اند. قطعا زمانی که یکی از این اتفاقات رخ دهد هدف دیگر هم بالطبع محقق خواهد شد.ضمن اینکه اهمیت اعتمادسازی میان شهروندان جایی بروز پیدا می کند که بدانیم یک شهر دوازده میلیونی با یک شورا اداره نخواهد شد و اداره شهر مستلزم همکاری تک تک شهروندان است. از سوی دیگر زمانی که مردم بیشتر در امور شهر مشارکت کنند نسبت به آن حس مسئولیت بیشتری خواهند داشت و در حفظ و نگهداشت آن تلاش بیش از پیشی خواهند کرد.

جلب اعتماد مردم را مأموریت شورای شهر

تهران سالهاست که با آلودگی هوا و ترافیک درگیر است

وی جلب اعتماد مردم را مأموریت شورای شهر خواند و افزود: با توجه به نظرسنجی های اجرا شده ، سطح اعتماد مردم تهران به شهرداری کاهش یافته است. ما سعی کردیم در دوره مدیریت خود برای ریشه کن کردن فساد اقداماتی را به انجام برسانیم. فساد در شهرداری یکی از عواملی بود که باعث بی اعتمادی مردم نسبت به شهرداری تهران می شد. دو موضوع دیگر هم وجود داشته و دارد که باعث نگرانی و سختی شهروندان تهران در این سالها شده است. این دو موضوع آلودگی هوا و ترافیک هستند که شهر تهران سالهاست با آنها درگیر است.

اعلام خطرات بالقوه موجود در شهر تهران

نژاد بهرام با تاکید بر خطرات بالقوه موجود در شهر تهران ادامه داد: وقتی به طور مسئله محور به مسائل پرداخته می شود ، شورای شهر اقدامات بسیار زیادی در جهت ارائه خدمات و جلب اعتماد شهروندان صورت داده است. شهر ما روی سه گسل ساخته شده است و به صورت بالقوه در خطر بروز زلزله واقع شده است. همچنین به علت مصرف بیش از حد آبهای زیرزمینی دچار فرونشست در نقاط مختلف می شود. شهر ما در دامنه کوه واقع شده است و شش مسیل رودخانه اصلی در شهر ما واقع شده است. این مسیل ها به علت لایروبی نشدن ، کاهش عرض و همچنین عدم رعایت استانداردهای ساخت و ساز خطر بروز سیل را به شدت بالا برده اند. در فروردین 97 و 98 تهران با سیلاب روبرو شد که خوشبختانه توانستیم با تدبیر مناسب شهری، از این خطر فرار کنیم اما تا زمانی که این موضوع از ریشه حل نشود خطر سیل پابرجا خواهد بود. غلی رغم اینکه دو دغدغه اصلی مردم آلودگی هوا و ترافیک است ، نمی توان از پرداختن به موضوعات این چنینی که اهمیت بالایی هم دارند، غافل شد.

اهمیت خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر جامعه

این کارشناس شهری با اشاره به اهمیت خدمت رسانی به اقشار آسیب پذیر جامعه گفت: از اقدامات مهم شورای شهر تهران در 4 سال گذشته ، تصویب طرح مناسب سازی شهر تهران بود که در راستای خدمت به معلولین ، سالمندان و اقشار ضعیف انجام گرفت و در این راستا هم 500 کیلومتر از معابر شهر تهران و 100 پارک و 50 ساختمان اداری مناسب سازی شدند. مناسب سازی به معنای امکان تردد راحت در سطح شهر است، در حالی که بسکمک از معابر و ساختمان ها در سطح شهر برای سالمندان، معلولین و زنان باردار مناسب نیستند و در شواری پنجم سعی شد تا این مشکل برطرف شود.

به گفته وی، تهران چهارمین یا پنجمین شهر در دنیاست که این طرح را اجرا کرده است. همچنین سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با فراهم کردن گرمخانه ها برای افراد بی خانمان باعث شد که این افراد در دوران کرونا و فصول سرد از این خطرات ایمن بمانند. همچنین تلاش کردیم فضای سبز موجود در شهر تهران را حفظ کنیم و توسعه دهیم. 21 باغ از طریق شهرداری تهران خریداری شد و به فضای سبز تهران اضافه کرده شد. تمام 352 محله ما به جز هشت یا 9 محله از فضای سبز بهره مند هستند.

شهرداری تهران طلایه دار مبارزه با کرونا

نژادبهرام خدمات شهرداری در مبارزه با کووید 19 را ارزشمند تلقی کرد و افزود: در رابطه با کرونا می توان ادعا کرد شهرداری تهران طلایه دار مبارزه با این ویروس بود. از ابتدای انتشار ویروس شهرداری تلاش کرد تا همه کابین های مترو، ایستگاه ها و اتوبوس ها را ضد عفونی کند و بر اساس پروتکل های بهداشتی عمل کند.همچنین شهرداری از زمانی که واکسن کرونا تولید شد شروع به واکسینه کردن افراد شاغل در بهشت زهرا کرد؛ چرا که این افراد در کنار پزشکان در خط مقدم مبارزه با این بیماری هستند.خدماتی که در بهشت زهرا به علت شیوع ویروس کرونا ارائه شده است ، در 50 سال گذشته بی سابقه بوده است. در شهر تهران به علت تلفات زیاد کووید 19 ، بهشت زهرا به صورت سه شیفته فعال بود. همچنین ما تلاش کردیم برخلاف سالهای گذشته با توجه به توافق ما با سازمان مدیریت برای شهرداری تهران نیروی جدیدی جذب نکنیم و درواقع خروجی داشتیم اما ورودی نداشتیم. در این چهار سال شهرداری تهران از نظر اندازه کوچکتر شده و نیروی جدیدی به ما اضافه نشده است.

تعارض منافع میان نهادهای مسئول، چالشی بزرگ بر سر اداره مرکز

امکان مدیریت واحد شهری در شهر تهران وجود ندارد

وی تعارض منافع میان نهادهای مسئول را چالشی بزرگ بر سر اداره مرکز خواند و ادامه داد: به علت وجود نهادهای مسئول متعدد و عدم وجود مدیریت واحد ، تعارض منافع به شدت در شهر تهران مشاهده می شود. شهرداری، استانداری و فرمانداری تهران سه نهاد مسئول مختلف هستند. تعارض منافع منجر به پایین آمدن سرعت و سهولت اداره شهر می شود. علی رغم تلاش ما برای رسیدن به مدیریت واحد، نتوانستیم در دوره پنجم شورای شهر تهران به این هدف نزدیک شویم. علت اصلی این موضوع این است که ساختار سیاسی کشور ما این سازمان ها را از یکدیگر جدا کرده و هر کدام از این نهادها قدرت خود را دارند و نظر خود را می دهند. لذا امکان مدیریت واحد شهری در شهر تهران وجود ندارد و این لایحه مدتهاست در راهروهای بهارستان دست به دست می شود. به نظر می رسد شهرداری مسئول اداره شهر است اما در واقع این طور نیست و تعارض منافع سبب مشکل بودن هماهنگی می شود.

عضو سابق شورای شهر تهران افزود: سازمان هایی هم مانند سازمان آب و فاضلاب وجود دارند که همکاری مناسبی با شهرداری دارند و توسعه 80 درصدی سیستم فاضلاب شهر تهران مرهون این همکاری است. از دیگر نهادهایی که همکاری ثمربخشی با شهرداری دارند می توان به بنیاد مستضعفان اشاره کرد که با اختصاص مبلغی به شهرداری تهران کمک کرد تا به زنان سرپرست خانوار و دست فروشانی که از پاندمی کووید 19 متضرر شده بودند نفری یک میلیون تومان کمک کند.همچنین نیروی انتظامی و پلیس راهور همکاری خوبی با شهرداری تهران داشتند.

توقع حل مشکل آلودگی هوا از طریق شهرداری انتظاری بی جاست

وی با توجه به اهمیت موضوع آلودگی هوا گفت: مسئولیت مقابله با مشکل آلودگی هوا با توجه به قانون هوای پاک بر عهده سازمان محیط زیست است و توقع حل این مشکل از طریق شهرداری انتظاری بی جاست. اما شهرداری تهران در حل این مشکل با سازمان محیط زیست همکاری می کند. افزایش ظرفیت فضای سبز، توسعه طرح ترافیک ، تعامل لازم با وزارت نفت در رابطه با نوع سوخت، افزایش اتوبوس ها در راستای توسعه حمل و نقل عمومی، توجه به معاینه فنی خودروها، توسعه شبکه مترو با توجه به کلنگ خوردن پروژه راه اندازی خط 10 متروی تهران و لزوم رعایت استانداردهای خودروسازی راهکارهایی هستند که شورا برای مقابله با مشکل آلودگی هوا ارائه کرده است.

نگاه شورای شهر پنجم بردن توسعه به دل محله ها بود

شورای شهر ششم پروژه های نیمه کاره شورای پنجم را رها نکند

نژادبهرام اعتماد سازی میان مردم را مهمترین وظیفه شورای شهر خواند و گفت: اصلی ترین چیزی که باید شورای شهر ششم به آن توجه داشته باشد ایجاد آرامش برای شهروندان است. همچنین امیدوارم شورای شهر ششم پروژه هایی که از طریق شورای قبلی شروع شد را نیمه کاره رها نکنند و از توسعه آن غافل نمانند.نگاه شورای شهر پنجم بردن توسعه به دل محله ها بود. شهر ما زمانی توسعه می یابد که در اختیار شهروندانش قرار بگیرد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "لزوم توجه شورای شهر ششم به آرامش شهروندان، تعارض منافع، چالش بزرگ مرکز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "لزوم توجه شورای شهر ششم به آرامش شهروندان، تعارض منافع، چالش بزرگ مرکز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید