هوشمندانه تصمیم گیری کنید!

به گزارش وبلاگ بروز، داده های درست به تصمیمات صحیح می انجامند

انبوه اطلاعات غلط بدون شک می تواند باعث اتخاذ تصمیمات اشتباه شده و امکان دارد، سال ها به شرکت آسیب وارد کند. تشخیص وجود اشکال اولین قدم است. با خبرنگاران همراه باشید:

هوشمندانه تصمیم گیری کنید!

برای تشخیص اینکه اشتباه از کجاست در قدم اول باید این سوال ها را از خودمان بپرسیم:

  • آیا واقعا من همه اطلاعات لازم را برای اخذ یک تصمیم درست دارم؟
  • اگر به این اطلاعات اعتماد کنم، آیا این اعتماد توجیه دارد؟
  • آیا متوجه می شوم این اطلاعات واقعا چه معنایی دارند؟
  • آیا می توانم به این داده ها برای گرفتن این تصمیم اطمینان کنم؟

موارد مربوط به کیفیت اطلاعات به شکل های مختلفی نمود می کنند-از نداشتن اطلاعاتی که واقعا به آن احتیاج است، گرفته تا اطلاعاتی که می توانند مورد سوء تفسیر قرار گیرند تا اطلاعاتی که اساسا قابل اطمینان نیستند. بدترین مشکل مربوط به کیفیت اطلاعات زمانی است که حتی از وجود این اطلاعات ناآگاه هستید. متاسفانه این مشکل بسیار شایع نیز هست.

اولین پیامد حاصل از نداشتن اطلاعات مورد احتیاج، از دست دادن حقایق مهم و نداشتن تصویر کلی از موضوع است. این مساله زیاد روی می دهد و بالاخص در مقدار گیری کارآیی بیشتر آشکار می گردد. به عنوان مثال، زمانی که لزوم دارد، یک شرکت یک فرآیند چندمرحله ای را سرعت دهد. مدیران میانی احتمالا درک نسبتا درستی از زمان بندی مرحله مربوط به خود در دست دارند اما مدیران ارشد هنوز متوجه نیستند کل فرآیند چه زمانی تمام می گردد. دلیل بروز این فاصله این است که زمان سپری شده بین مراحل، مقدار گیری نشده اند. مدیران به دلیل نداشتن این اطلاعات قادر به اخذ تصمیمات درست درباره چگونگی و راه حل های کم کردن زمان تکمیل فرآیند نخواهند بود. این مشکل بزرگی است: اگر زمان سپری شده بین فرآیندها زیاد باشد ایجاد رابطه بهتر و کارآمدتر میان فرآیندها می تواند تاثیر زیادی بر کاهش زمان تکمیل فرآیند داشته باشد. اما اگر زمان بین فرآیندها کوتاه باشد، سرعت کار در حین انجام هر مرحله باید افزایش پیدا کند.

مشکل دومی که در نتیجه سوء تفسیر اطلاعات حاصل می گردد می تواند طیف گسترده ای را شامل گردد؛ از تعاریف نامربوط گرفته تا سوءتفاهم محاسباتی. یکی از مثال های قدیمی در این زمینه زمانی است که می پرسید مشتریان ما چه تعداد است؟ و پاسخ این است که بستگی دارد منظورتان از مشتری چه باشد. یا مثلا شرکتی که من در آن کار می کردم، تمرکز فعالیت های فروش و بازاریابی خود را بر سهم بازار داشتند. هر هفته اثرگذاری فعالیت های هفته قبل خود را ارزیابی رقیق نموده و سهم بازار خود را با هفته های قبل مورد قیاس قرار می دادند. اما با این حال شرکت این نگرانی را داشت که در اطلاعات هفتگی اختلال وجود داشته باشد و به همین دلیل یک الگوریتم هموارساز را برای برطرف این مشکل استفاده کرد. آنها برای برطرف این مشکل مانع از ورود بعضی اطلاعات مربوط به مقدار گیری اثرگذاری شدند و این کار باعث فراوری اعداد و ارقامی شد که چیزی به جز گمراهی نداشت. مثلا یک پیشرفت قابل ملاحظه واقعی در سهم بازار، در قالب الگوریتم بسیار ناچیز گزارش می شد.

نتیجه چه شد؟ از آنجا که رشد سهم بازار به سختی به دست می آید، وقتی این اتفاق بوجود می آید، شرکت می خواهد این شرایط را حفظ کند. به همین دلیل وقتی افزایش قابل توجهی در سهم بازار گزارش می گردد شرکت مایل است عملکرد آن هفته را با دقت بیشتری مورد کند و کاو قرار دهد و بداند چه اقداماتی انجام داده یا نداده که باعث این رشد شده است. اما اگر پیشرفت در سهم بازار کوچک باشد، توجه کمی به آن می گردد و فرصت های زیادی از دست می رود.در خصوص مشکل سوم، من آن را این گونه تعریف می کنم که نمی توان به کارکنان مطمئن بود . شما اطلاعاتی را که ضروری است در اختیار دارید و فکر می کنید معنای دقیق آن را می دانید. اما اطمینان ندارید این اطلاعات به مقدار کافی دقیق باشند و احتمالا از روی غریزه آن را از محاسبات خود در تصمیم گیری حذف می کنید. این مساله به خصوص زمانی ناامیدکننده است که تحلیل داده ای بزرگی انجام می گردد و یک دیدگاه خیره کننده از بطن این تحلیل حاصل می گردد اما تیم داده ای 90 درصد از وقت خود را صرف تصفیه داده ها می نماید. البته شما می دانید که آنها همه کوشش خود را نموده اند اما مطمئن نیستید به مقدار کافی خطاها برطرف شده باشند و نه می توانید به خود اطلاعات اطمینان کنید، نه به تحلیل آن و نه به دیدگاهی که از آن حاصل می گردد.هر چند هر یک از مسائل مطرح شده می توانند در حکم یک مانع آشکار شوند اما با این حال نداشتن آن به مراتب خطرناک تر و ضررآفرین تر است. شما متصور باشید که تصویر کامل را در دست دارید و فکر می کنید معنا و تفسیر این داده ها را می دانید و براین باور هستید که این اطلاعات قابل اطمینان هستند درحالی که نمی دانید، امکان دارد موضوعی وجود داشته باشد که از اساس غلط است.

منبع: الی گشت

به "هوشمندانه تصمیم گیری کنید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوشمندانه تصمیم گیری کنید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید