شرایط نامناسب ایران درشاخص های بین المللی دولت الکترونیک، مرکز تماس خدمات دولت الکترونیکی راه اندازی می گردد

به گزارش وبلاگ بروز، معاون وزیر ارتباطات گفت: در شاخص ها بین المللی دولت الکترونیک شرایط مناسبی نداریم و در دولت سیزدهم کوشش می کنیم که خدمات کلیدی مورد احتیاج مردم را با اولویت به وسیله پنجره واحد خدمات الکترونیک دولت به مردم ارائه کنیم.

شرایط نامناسب ایران درشاخص های بین المللی دولت الکترونیک، مرکز تماس خدمات دولت الکترونیکی راه اندازی می گردد

به گزارش خبرنگار گروه علم و پیشرفت وبلاگ بروز، محمد خوانساری معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در یک نشست خبری با موضوع راهبردهای آینده سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: اهداف سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات درشهریور سال 99 در شورای عالی فضای مجازی تصویب و به وزارت ارتباطات ابلاغ شده است که این برنامه را تا به ثمر رسیدن مفهوم شبکه ملی اطلاعات دنبال می کنیم.

وی گفت: یکی از موضوعات مهم در شبکه ملی اطلاعات، راه اندازی اپراتور خدمات است تا ارائه خدمات بومی به مردم تسریع گردد و در این زمینه با تقسیم کار ملی، دولت و بخش خصوصی مشارکت خواهند داشت. البته بسترسازی توسعه خدمات به وسیله دولت و ارائه خدمات به وسیله بخش خصوصی انجام خواهد شد.

وی با اشاره به تمرکز خدمات دولت در درگاه ملی خدمات گفت: طبق آخرین ارزیابی ها از شرایط خدمات دولت الکترونیک در کشور 40 درصد از خدمات به وسیله 168 دستگاه ارائه می شوند.

خوانساری گفت: از 6 هزار خدمتی که ارائه می شوند، 5 درصد پرکاربرد و پرمخاطب هستند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه نمود: خدمات دولت باید براساس یک پنجره واحد ارائه شوند؛ یعنی این پنجره تجمیع نماینده خدماتی است که دولت به مردم ارائه می نماید.

وی بعلاوه از راه اندازی مرکز تماس خدمات دولت الکترونیک به عنوان ابزاری برای تعامل مردم با دولت در زمینه چگونگی و کیفیت خدمات ارائه شده اطلاع داد.

وی گفت: ابر دولت الکترونیک یکی دیگر از پروژه های راهبردی سازمان فناوری اطلاعات ایران است که خدمات مورد احتیاج کسب و کارها را تسهیل می نماید.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه نمود: طبق آخرین ارزیابی های صورت گرفته معین شد که در شاخص های بین المللی دولت الکترونیک شرایط مناسبی نداریم، از جمله در شاخص EGDI از 193 کشور رتبه 89 و در سال 2020 در شاخص EPAR از 193 کشور رتبه 118 را داشتیم که اصلاً شرایط مطلوبی نیست.

وی گفت: 120 خدمت با اولویت داریم که باید به مردم به صورت الکترونیکی ارائه شوند و در دولت سیزدهم کوشش داریم که خدمات کلیدی مورد احتیاج را با اولویت در پنجره واحد دراختیار مردم قرار دهیم.

خوانساری گفت: بعلاوه طبق قانون برنامه ششم موظفیم در گذرگاه یکپارچه خدمات دولت یا GSB امکان خدمات رسانی دولت به دولت را فراهم کنیم که درنهایت مردم استفاده نماینده از این خدمات هستند و طبق آماری که از تراکنش های این گذرگاه داریم، رشد تراکنش ها را شاهد هستیم؛ به طوری که تراکنش ها نسبت به یک سال گذشته یک و نیم برابر شده و به آمار یک میلیارد و 620 تراکنش در دی ماه سال جاری رسیده است.

وی بعلاوه با اشاره به درگاه فراخوانی خدمات دولت به بخش خصوصی (PGSB) گفت: در این درگاه 24 دستگاه سرویس دهنده و 590 کسب و کار بخش خصوصی فعالیت می نمایند، برای مثال؛ در سرویسی مانند آنالیز داشتن گواهی سلامت کرونا در رانندگان با هم همکاری می نمایند و در مجموع 25 میلیون تراکنش در ماه از طرف دولت به کسب و کارها تبادل شده است.

وی با اشاره به اینکه معاونت برنامه ریزی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تقسیم کار در حوزه شبکه ملی اطلاعات را انجام داده است، گفت: در این زمینه سازمان فناوری اطلاعات هم مسئولیت هایی را عهده دار است و این سازمان متولی خدمات در این شبکه است.

خوانساری یادآور شد: شبکه ملی اطلاعات باید امن، پیوسته و با حفظ حریم خصوصی باشد که کسب و کارها هم با اطمینان در آن کار نمایند.

وی با اشاره به خدمات شبکه ملی اطلاعات گفت: مبارزه با فساد جز با داشتن اطلاعات ممکن نیست و سامانه مدیریت زمین یکی از سامانه های این شبکه است که در نتیجه فعالیت این سامانه در قزوین معین شد که از 2 هزار تغییر اراضی، 700 مورد تخلف بوده است.

وی با بیان اینکه سامانه مدیریت زمین یکی از 23 پروژه ملی است، گفت: امیدواریم با این سامانه مسائل تغییرات در اراضی، مالکیت اراضی و مسائل محیط زیستی برطرف گردد.

خوانساری بعلاوه از ایجاد نظام تنظیم گری حوزه فناوری اطلاعات اطلاع داد و گفت: رقابت، بهره وری مالی، رسیدگی مناسب به فناوری های نوظهور از مواردی است که در موضوعات تنظیم مقررات مورد نظر قرار می گیرد تا درنهایت سهم 10 درصدی اقتصاد دیجیتال از کل اقتصاد کشور محقق گردد.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به پروژه نوآفرین که برای ایجاد اشتغال در حوزه آی سی تی تعریف شده بود، گفت: وزارت ارتباطات هم تکالیفی را در حوزه اشتغال برعهده دارد که در 6 گروه برنامه حمایتی با اعتبار 1800 میلیارد تومان خواهیم داشت و در این برنامه ها از توسعه اشتغال در شرکت های فعال حوزه آی سی تی، پلتفرم های کسب و کاری، آموزش نیروی انسانی، حمایت از بسترهای آنلاین، تسهیلات سرمایه در گردش، حمایت از توسعه ملی هزینه خواهد شد.

وی اضافه نمود: در برنامه توان آفرین به ازای ایجاد هر شغل 100 میلیون تومان تسهیلات درنظر گرفته می گردد.

وی گفت: حمایت از پیغام رسان ها در دولت قبل هم وجود داشت که از محل تسهیلات وام وجوه اداره شده پرداخت می شد.

منبع: خبرگزاری فارس

به "شرایط نامناسب ایران درشاخص های بین المللی دولت الکترونیک، مرکز تماس خدمات دولت الکترونیکی راه اندازی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط نامناسب ایران درشاخص های بین المللی دولت الکترونیک، مرکز تماس خدمات دولت الکترونیکی راه اندازی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید