پیش بینی فراوری 160هزار تُن برنج محلی در خوزستان

به گزارش وبلاگ بروز، رییس انجمن برنج خوزستان پیش بینی کرد با برداشت 280هزار تُن شلتوک از مزارع خوزستان، حدود 160هزار تُن برنج محلی مرغوب فراوری و به بازار عرضه گردد.

پیش بینی فراوری 160هزار تُن برنج محلی در خوزستان

محمد سواری با بیان اینکه برداشت شلتوک از سطح 70هزار هکتار از شالیزار های استان از نیمه دوم آبان آغاز شده است، گفت: برداشت شالی در خوزستان تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.

او می گوید: سال جاری به دلیل خشکسالی و تنش آبی سطح زیرکشت برنج در استان نسبت به پارسال کاهش یافته بود با این وجود کشاورزان خوزستانی با استفاده از روش های خکشه کاری شالی توانستند بخشی مهمی از احتیاج استان خوزستان و منطقه ها همجوار را به این محصول اساسی تامین نمایند.

رییس انجمن برنج خوزستان پیش بینی کرد با عرضه برنج مرغوب محلی خوزستان که عموما از گونه عنبربو است قیمت برنج های ایرانی و محلی کاهش یابد و این به نفع مصرف نماینده است. برنح محلی عنبربو به دلیل طعم و عطر بی نظیر، مشتریان و خواهانان زیادی در خوزستان دارد.

هم اکنون قیمت هرکیلوگرم برنج محلی تازه (سال جاری) به صورت خرده فروشی حدود 450هزار ریال است، ولی این قیمت در تابستان سال جاری تا 750هزار ریال نیز رسیده بود.

سال زراعی 1398-1397 که سال بسیار پربارشی بود با برطرف محدودیت های کشت و تامین آب، حدود 250هزار هکتار از زمین های خوزستان به کشت برنج رفت که در آن سال حدود 550هزار تُن برنج محلی که در تاریح کشاورزی خوزستان بی سابقه بود تولید وبه بازار های داخلی عرضه شد.

شوش، کرخه، اهواز، باغملک، شوشتر، ایذه و دزفول از کانون های اصلی کشت شلتوک در خوزستان به شمار می روند.

آقای سواری در ادامه خواهان تمهیدات لازم برای جلوگیری از خروج شلتوک از استان و تولید آن در استان با هدف حفظ اشتغال پایدار و پیشگیری از ضرر و زیان کارخانه های برنج کوبی شد.

او گفت: در هفته های اخیر رایزنی هایی با مقام های ارشد استان برای جلوگیری از خروج شلتوک از استان اجرا شده که امیدواریم این خواسته مدیران کارخانه های برنج کوبی استان محقق گردد.

استان خوزستان با تولید حدود 17.5 میلیون تُن محصولات زراعی، باغی، فرآورده دامی و لبنی و عسل به تنهایی 14درصد کل محصولات کشاورزی کشور را تولید نموده و از این حیث در جایگاه نخست کشوری قرار گرفته است.

در 2 سال اخیر که خوزستان با خشکسالی کم سابقه و تنش آبی شدید رو به رو بود حجم تولیدات بخش کشاورزی استان بین 20 تا 25درصد کاهش یافته بود.

خوزستان یک میلیون و 250 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد، ولی در صورت تامین آب، زهکشی و تسطیح زمین ها و توسعه کشت گلخانه ای امکان افزایش سطح زیرکشت تا 2.2میلیون هکتار وجود دارد.

نیشکر، گندم، برنج، مرکبات سردسیری و گرمسیری، خرما، ذرت دانه ای و علوفه ای، جو، چغندرقند و محصولات جالیزی، سبزی و صیفی و انواع گل از مهمترین تولیدات کشاورزی خوزستان است.

وبلاگ بروز خوزستان اهواز

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "پیش بینی فراوری 160هزار تُن برنج محلی در خوزستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پیش بینی فراوری 160هزار تُن برنج محلی در خوزستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید