کمیاب ترین جواهرات دنیا را بشناسید

به گزارش وبلاگ بروز، در ایام قدیم، سنگ های قیمتی نمایانگر ثروت بوده و فرمانروایان قدیم از نگین هایی که از این سنگ ها ساخته شده بود استفاده می کردند.

کمیاب ترین جواهرات دنیا را بشناسید

استفاده از زیورهایی مانند صدف ها و سنگ های زیبا و رنگین از سوی زنان نیز جدا از اعتقادات جادویی و پزشکی که داشتند، سبب برانگیختن تحسین و جلب توجه مردان می شد. تاریخ استفاده از زیورها و سنگ های قیمتی به مقدار تاریخ پیدایش بشر است و قدمتی هفت هزار ساله دارد. در ادامه با 10 مورد از این سنگ های قیمتی کمیاب آشنا خواهیم شد.

10. ماسگراویت (Musgravite)

سنگ ماسگراویت برای اولین بار در سال 1967 در منطقه ماسگریو، واقع در جنوب استرالیا کشف شد. رنگ این سنگ در تمامی قسمت هایش مایل به خاکستریِ سبز مانند و ارغوانی است که در خانواده سنگ های تافیت قرار می گیرد. هنگامی که ماسگراویت کشف شد، تنها 8 سنگ قیمتی از این جنس وجود داشت. البته این سنگ، امروزه در کشورهای تانزانیا، ماداگاسکار، سرزمین قطب جنوب، گرینلند و سریلانکا یافت می شود. ارزش تقریبی ماسگراویت، 35 هزار دلار برای هر قیراط آن است.

9. یشم اعلی (Jadeite)

یشم اعلی یا یشم سبز، سنگی به رنگ سبز زیتونی و سبز روشن است که در میانمار یافت می شود. رنگ بندی این سنگ قیمتی فرق دارد و گران ترین و باارزش ترینِ آن، دارای رنگ سبز مات است؛ البته یشم اعلی در رنگ های ارغوانی، خاکستری و نارنجی نیز یافت می شود. این سنگ، یکی از دو شکل موجود از یشم در دنیا و نیز گران قیمت ترین نوع آن است. یشم اعلی، سنگی بسیار مقاوم است و در دوران باستان، به ویژه در زمان اقوام مایا و ازتک، از آن در ساخت سلاح و ابزار استفاده می شده است. همچنین بعضی نیز بر این باور بودند که یشم اعلی می تواند در تسکین درد، مؤثر واقع شود. بعضی از نمونه های این سنگ در کشورهای گواتمالا، آمریکا، کانادا و روسیه کشف شده است. این سنگ قیمتی معمولاً در گردنبندها مورد استفاده قرار می گیرد و ارزش تقریبی آن، 20 هزار دلار برای هر قیراط است.

8. الکساندریت (Alexandrite)

الکساندریت سنگ قیمتی بسیار جالبی است؛ چرا که با توجه به شرایط، ممکن است تغییر رنگ دهد. رنگ الکساندریت بسته به نوع برش و نور دریافتی، از ارغوانی قرمز مانند تا آبی سبزگونه متغیر است. این سنگ قیمتی در کوه های اورال روسیه و در سال 1830 کشف شد؛ درست زمانی که گوهرشناسان فکر می کردند ذخیره جواهرات زمین به اتمام رسیده است. الکساندریت بعدها در آفریقای شرقی، سریلانکا و برزیل نیز یافت شد. الکساندریت زمانی شکل می گیرد که دو عنصر بریلیم و کرومیوم در یک جا و با هم حضور داشته باشند؛ وجود این دو عنصر برای ایجاد انواع سنگ های زمردی ضروری است. الکساندریت در بسیاری از جواهرات مورد استفاده قرار می گیرد و ارزش تقریبی آن، 12 هزار دلار برای هر قیراط است. بیشتر جواهرات الکساندریت امروزی ساختگی و مصنوعی هستند و به جای بهره گیری از عناصر بریلیم و کرومیوم، از کوراندوم و وانادیم در آن ها استفاده می شود.

7. یاقوت سرخ (Red Beryl)

یاقوت سرخ معمولاً از معادن کوه های واه واه (Wah Wah) استان یوتای آمریکا استخراج می شود. این سنگ قیمتی، هزار برابر ارزشمندتر از طلا بوده و تنها در استان های یوتا و نیو مکزیکوی آمریکا یافت می شود؛ البته یاقوت هایی که قابلیت استفاده در ساخت جواهرات را دارند، فقط از استان یوتا به دست می آیند. طبق تحقیقات به دست آمده، از هر 150 هزار الماس کشف شده، تنها یک یاقوت سرخ در میان آن ها وجود دارد. بزرگ ترین یاقوت سرخ یافت شده تا کنون، دارای ابعادی به عرض 2 سانتی متر و طول 5 سانتی متر است. به طور معمول، با ارزش ترین سنگ های کشف شده، دارای طولی کمتر از یک سانتی متر هستند. یاقوت سرخ پس از تراش خوردن و صیغلی شدن، با قیمتی معادل 2000 الی 10.000 دلار برای هر قیراط به فروش می رسد.

6. گرندیدریت (Grandidierite)

گرندیدریت در سال 1902 در منطقه ها جنوبی ماداگاسکار کشف شد و از جمله سنگ های قیمتی بسیار کمیاب و نادر دنیا به شمار می رود. تعدادی سنگ گرندیدریت دیگر نیز در کشورهای سریلانکا، نامیبیا و مالاوی یافت شد اما از ارزش جواهری برخوردار نبودند. رنگ این سنگ، سبزِ مایل به آبی است و شباهت زیادی به رنگ آب زلال اقیانوس دارد. هر چه رنگ گرندیدریت مات و کدر باشد، ارزش آن نیز به همان مساوات کمتر خواهد بود. گرندیدریت، سنگی نسبتاً سفت و سخت است اما اگر در قالب یک انگشتر قرار گیرد، ممکن است در مقابل خط و خش، ضعیف باشد. با توجه به تنوع بالای این سنگ، قیمت آن نیز متغیر است. بعضی از نمونه های سنگ گرندیدریت با قیمت 1000 الی 3000 دلار برای هر قیراط، خرید و فروش می شوند.

5. بنی توئیت (Benitoite)

سنگ بنی توئیت از رودخانه سن بنیتو واقع در استان کالیفرنیای آمریکا به دست می آید. این سنگ کمیاب در سال 1907 کشف شد و دارای رنگ ارغوانی غلیظ است. سنگ بین توئیت به طرز جالبی زیر نو ماورا بنفش می درخشد. این سنگ در استان آرکانزاس آمریکا و ژاپن نیز یافت شده است اما تنها معدن آن واقع در جایی است که برای اولین بار کشف شد. کلکسیونرها همواره در پی سنگ بنی توئیت هستند اما نمونه های بزرگتر از یک قیراطی آن بسیار کمیاب است. بنی توئیت معمولاً در ساخت جواهرات استفاده می شود و قیمت هر قیراط آن 3000 الی 4000 دلار است.

4. یشم سیاه (Black Opal)

رنگ یشم سیاه معمولاً سفید، شیری یا آبی است. البته یشم سیاه دارای رنگ های سیاه و خاکستری و خال های رنگین کمانی در قسمت های داخلی نیز هست. حضور این رنگ ها درون سنگ یشم سیاه، به دلیل وجود کربن و اکسید آهن است. هر چه ته مایه رنگ یشم سیاه تیره تر باشد، ارزش آن نیز بیشتر خواهد بود. از آنجایی که جنس این سنگ بسیار نرم است و برای استفاده بایستی در شرایط مناسبی قرار گیرد، معمولا در ساخت گوشواره ها می تواند مفید واقع شود. استخراج یشم سیاه فقط در معدن Lightning Ridge واقع در استان نیو ساوت ولز استرالیا صورت می گیرد. یشم سیاه در سال 2008، به سنگ تزئینی ملی استرالیا تبدیل شد. به دلیل کمیاب بودن سنگ یشم سیاه، هر قیراط آن درحدود 2300 دلار به فروش می رسد.

3. تانزانیت (Tanzanite)

تانزانیت از دامنه ی کوه کلیمانجارو واقع در کشور تانزانیا به دست می آید. این سنگ گران بها تا قبل از دهه 1960 کشف نشده بود که با این تفاسیر، می توان آن را سنگی نو و نو در بازار جواهرسازی قلمداد کرد. جواهرفروشی تیفانی با عرضه این سنگ به بازار، موجب محبوبیت بسیار زیاد آن پس از یاقوت کبود شد. تانزانیت دارای رنگ ارغوانی آبی مانند است که بسته به شدت رنگ و فامش، گاهی در قالب آبی کم رنگ و گاهی نیز به صورت ارغوانی تیره یافت می شود. هر چه رنگ سنگ تانزانیت درخشان تر باشد، ارزش آن نیز بیشتر خواهد بود. آبی رنگ بودن این سنگ به دلیل وجود عنصر وانادیم در آن است که اگر به مدت 30 دقیقه در معرض گرما قرار گیرد، تیره تر هم خواهد شد. بر روی بیشتر تانزانیت های موجود در بازار، پردازش هایی انجام شده است. با توجه به کمیاب بودن تانزانیت، گفته می شود معادن این سنگ پس از 20 الی 30 سال به کلی خالی خواهد شد. ارزش هر قیراط این سنگ ارزشمند، 600 الی 1000 دلار است.

2. تافیت (Taaffeite)

سنگ تافیت که به صورت بی رنگ و بنفش کم رنگ یافت می شود، در سال 1945 کشف شد. نام این سنگ به افتخار کاشف آن یعنی ریچارد تافی انتخاب شده است. اولین سنگ تافیت به روش های مرسوم مانند کند و کاو در معدن یافت نشد. در واقع تافیت نوعی سنگ تراش خورده بود که با سنگ اسپینل (لعل بدخشان) اشتباه گرفته می شد. در حال حاضر، تعداد اندکی از این سنگ در اختیار مردم است و عمدتاً از کشورهای سریلانکا و تانزانیا به دست می آید. تافیت فقط در صنعت جواهرسازی مورد استفاده قرار می گیرد؛ با این حال، این سنگ در بازار بسیار کمیاب است. تا زمانی که معادن بیشتری برای استخراج تافیت پیدا نشود، قیمت هر قیراط آن بین 1500 تا 2500 دلار متغیر خواهد بود.

1. الماس سرخ (Red Diamond)

الماس ها در رنگ های مختلفی از جمله زرد، آبی، سفید، صورتی، قرمز و سیاه یافت می شوند. کمیاب ترین الماس موجود در دنیا، الماس سرخ است. گفته می شود تنها 50 الماس سرخ واقعی در دنیا وجود دارد که معمولاً از برزیل، آفریقا و استرالیا به دست می آید. این الماس های سرخ هر یک کمتر از نیم قیراط وزن دارند. دیگر الماس های رنگی به دلیل ناخالصی به وجود آمده اند اما الماس سرخ این گونه نیست. الماس سرخ، رنگ خود را از یک تغییر شکل یا دگردیسی اتمی در ساختارش به دست می آورد. قیمت الماس های سرخی که بیش از 2 قیراط وزن دارند، در حدود 100 هزار دلار است.

منبع: کجارو / worldatlas.com

به "کمیاب ترین جواهرات دنیا را بشناسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کمیاب ترین جواهرات دنیا را بشناسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید