بهبود شرایط اقتصادی شهرداری ها با مصوبه مجلس ، منابع پایدار جایگزین تراکم فروشی

به گزارش وبلاگ بروز، عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور تاکید نمود که تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری های کشور، شرایط اقتصادی شهرداری شهرهای کم جمعیت را تسهیل می نماید.

بهبود شرایط اقتصادی شهرداری ها با مصوبه مجلس ، منابع پایدار جایگزین تراکم فروشی

به گزارش وبلاگ بروز به نقل از شهرنوشت، پروانه مافی در خصوص لایحه درآمدهای پایدار شهرداری ها و دهیاری های کشور گفت: روی تطبیق طرح و لایحه مذکور بیش از یک سال کار شده و در نهایت با استفاده از تطبیق طرح و لایحه، بهترین لایحه ارائه شده است.

وی با اشاره به اینکه اگر این لایحه در صحن مجلس شورای اسلامی تصویب گردد، می تواند بسیاری از مسائل شهرداری شهرهای کوچک و کلانشهرها را برطرف کند، اضافه کرد: شهرداری شهرهای کوچک منابع درآمدی پایدار ندارند؛ در نتیجه به تراکم فروشی روی می آوردند. در 23 ماده ای که در این لایحه وجود دارد، منابع مختلف درآمدی برای شهرداری ها در نظر گرفته شده است که می تواند به طور قانونی جایگزین این گونه درآمدها گردد. این مواد قابلیت اجرا دارند و مسائل اقتصادی بسیاری از شهرداری ها را مرتفع می نمایند.

عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مجموع موادی که تنظیم شده است به اداره شهر بسیار یاری می نماید، اضافه کرد: مواد این لایحه بخش اقتصادی خدمات مدیریت شهری را مدیریت می نماید و تا اندازه ای شرایط نامناسب فعلی که به دلیل کمبود منابع حاکم شده است را تسهیل می نماید. واقعیت این است که شهرداری های کوچک بیشترین درآمدشان از تراکم فروشی که یک درآمد ناپایدار و نامشخص است به دست می آید. در نتیجه، با این لایحه کوشش کردیم درآمد پایدار آن ها را افزایش دهیم.

مافی با تاکید بر اینکه در این لایحه سهم شهرداری ها و دولت از اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده برابر شده است، بیان نمود: امیدواریم این ماده با همین رقمی که در نظر گرفته شده است، در صحن تصویب گردد.

مافی در خصوص نرخ گذاری عوارض نوسازی، توضیح داد: در تمام جهان یک تا دو درصد از قیمت ملک به عنوان عوارض نوسازی در نظر گرفته می گردد. ما کوشش کردیم رقمی را در نظر بگیریم که هم به شهرداری ها یاری کند و هم مردم توان پرداخت آن را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در تمام مواد لایحه توان پرداخت مردم را در نظر گرفته ایم، بیان نمود: در بحث اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده در سهم شهرداری ها، اقتصادیات بر سلامت که در ماده 37 قانون الحاقی آمده است را معاف کردیم و سهم شهرداری ها را از باقی اقتصادیات ها محاسبه کردیم.

عضو هیات رییسه کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در این لایحه در خصوص عوارض قانونی معافیت و بخگرددگی در نظر گرفته شده است، گفت: به عنوان مثال شهرداری ها موظف می شوند قیمت تمام شده خدمات شهرداری را از استفاده نماینده خدمات دریافت نمایند.

مافی با اشاره به اینکه 20 درصد از اقتصادیات بر ارزش اضافه کرده برای توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری در نظر گرفته شده است، اضافه کرد: حمل و نقل شهری باید از منابعی که درآمدزا هستند استفاده نمایند و به بودجه ای که دولت در نظر می گیرد، وابستگی نداشته باشد.

وی بیان نمود: در این لایحه، سازمان امور اقتصادیاتی مکلف می گردد گزارش میزان درآمد وصولی عوارض ارزش اضافه کرده شهرداری ها را در یک بازه زمانی سه ماهه به اطلاع وزارت کشور برساند تا نظارت بر این مبالغ برای شهرداری ها ممکن باشد.

منبع: همشهری آنلاین

به "بهبود شرایط اقتصادی شهرداری ها با مصوبه مجلس ، منابع پایدار جایگزین تراکم فروشی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بهبود شرایط اقتصادی شهرداری ها با مصوبه مجلس ، منابع پایدار جایگزین تراکم فروشی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید