تنگنا های اقتصادی دانشگاه ها در لایحه بودجه 1401 جبران گردد

به گزارش وبلاگ بروز، رئیس دانشگاه تهران گفت: انتظار داریم در لایحه بودجه 1401، مضیقه های اقتصادی دانشگاه ها به نحوی بهتر از گذشته جبران گردد.

تنگنا های اقتصادی دانشگاه ها در لایحه بودجه 1401 جبران گردد

به گزارش گروه دانشگاه وبلاگ بروز، به نقل از دانشگاه تهران، سید محمد مقیمی در جمع اعضای هیأت علمی دانشکدگان فنی دانشگاه تهران که در تالار شهید چمران برگزار گردید، اضافه نمود: اتکای صرف به منابع مالی دولت برای اداره دانشگاه نیز کار درستی نیست؛ بنابراین ضروری است برای افزایش عایدی های اختصاصی دانشگاه از محل تعریف طرح های تحقیقاتی کاربردی که ناظر بر حل مسائل و مسائل جامعه، صنعت و دستگاه های اجرایی باشند، برنامه ریزی ویژه صورت گیرد.

لزوم جلب حمایت خیرین برای ارتقای زیرساخت های دانشگاه

وی با تاکید بر جلب حمایت و بهره گیری از ظرفیت خیرین برای ارتقای زیرساخت های دانشگاه، توضیح داد: این نگاه که با خیرین نیک اندیش تعامل کنیم تا از فعالیت های عمرانی مان حمایت نمایند، کافی نیست. امروز خیرین در صورتی می توانند منشأ تحول بزرگ تر در آموزش عالی کشور باشند که جهت گیری حمایتی شان از آموزش عالی توسعه پیدا کند. یعنی شعبه های دیگری هم به مجموعه حمایت های خیرین از دانشگاه اضافه گردد، که حمایت از بحث های علمی و دانشمندان و نخبگان جوان از جمله این موارد است.

واگذاری اختیارات بیشتر به گروه های تخصصی دانشگاه

مقیمی در بخش دیگر سخنانش به تشریح یکی از سیاست ها برای چابک سازی دانشگاه پرداخت و گفت: وقتی صحبت از کوچک شدن ستاد دانشگاه می کنیم، منظور این است که ستاد آنچنان ورودی به حوزه اجرا نداشته باشد و بیشتر به طراحی سیاست های دانشگاه و خط مشی گذاری بپردازد. بعلاوه اختیارات تا جای ممکن به گروه های تخصصی سپرده گردد، چون گروه ها آشنایی بهتر و بیشتری با ظرفیت های خود دارند.

رئیس دانشگاه تهران در ادامه از بازتعریف مجدد فرآیند های دانشگاه در بخش های مختلف اعم از آموزشی، پژوهشی و اداری، به عنوان یکی از الزامات تحقق رویکرد جهاد علمی برای تحقق دانشگاه کارآفرین با رویکرد مسئولیت پذیری اجتماعی نام برد.

مضیقه های مالی دانشگاه ها در لایحه بودجه 1401 لحاظ گردد

وی با اشاره به تنگنا های مالی دانشگاه ها، گفت: هم وزارت علوم و هم نمایندگان مجلس شورای اسلامی که خود عضو هیأت علمی یا دانش آموخته دانشگاه هستند، در جریان مسائل مالی و بودجه ای دانشگاه ها قرار دارند؛ بنابراین انتظار داریم در لایحه بودجه 1401، مضیقه های مالی دانشگاه ها به نحوی بهتر از گذشته جبران گردد.

الزامات تحول گرایی در دانشگاه

مقیمی بعلاوه در تشریح نظام ارزیابی مدیریت دانشکدگان و دانشکده های دانشگاه تهران، گفت: مصلحت دانشگاه و بعلاوه عقلانیت ایجاب می نماید که برای پیگیری رویکرد تحولی در دانشگاه، به دیدگاه ذی نفعان مراجعه گردد. پرهیز از سلیقه گرایی نیز از لوازم ارزیابی های مدیریتی پیروز است.

رئیس دانشگاه تهران به دارا بودن مرجعیت علمی، اخلاق مداری، ارزش مداری، دارا بودن قدرت و روحیه اجرایی، مردمداری و تواضع به عنوان مهمترین مولفه ها و ویژگی های مدنظر در مشخص مدیران دانشگاه و دانشکده ها اشاره نمود.

مقیمی در شروع این نشست با اشاره به نقش و جایگاه دانشکدگان فنی در تحولات اجتماعی و سیاسی ایران، ابراز امیدواری کرد حرکت دانشگاه در راستای مسئولیت پذیری اجتماعی، روز به روز پررنگ تر گردد و دانشگاه، رسالت خود در زمینه فعالیت های اجتماعی، مالی و سیاسی را به درستی ایفا نماید.

بر طبق این گزارش، دانشکدگان فنی دانشگاه تهران دارای 9800 دانشجو، 430 عضو هیئت علمی، 450 کارمند، 12 دانشکده، 343 آزمایشگاه و 25 انستیتو است.

ناصر سلطانی، رئیس دانشکدگان فنی دانشگاه تهران در شروع ملاقات سرپرست دانشگاه با اعضای هیأت علمی، به ارائه گزارشی از فعالیت های صورت گرفته در این مجموعه پرداخت و از طرح احداث مسجد در پردیس شماره 2، احداث کارخانه نوآوری و بعلاوه راه اندازی مرکز نوآوری دانشکده مهندسی عمران به عنوان بعضی پروژه های در دست اقدام دانشکدگان فنی نام برد.

وی بعلاوه به افتتاح آموزشگاه تیراندازی، انعقاد قرارداد همکاری با سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، تجهیز و نوسازی سلف سرویس های دانشجویی و نوسازی بوفه های دانشجویی به عنوان بعضی اقدامات در حوزه دانشجویی این دانشکدگان در دو سال اخیر اشاره نمود.

در این ملاقات صمیمانه، اعضای هیأت علمی دانشکدگان فنی نیز محور های پیشنهادی خود به منظور ارتقای این دانشکدگان و دانشگاه تهران را با رئیس دانشگاه در میان گذاشتند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "تنگنا های اقتصادی دانشگاه ها در لایحه بودجه 1401 جبران گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تنگنا های اقتصادی دانشگاه ها در لایحه بودجه 1401 جبران گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید