ثبت 3 اثر ناملموس هرمزگان در لیست آثار ملی کشور

به گزارش وبلاگ بروز، میراث آریا/ براساس آخرین خبرهای بدست آمده، ثبت 3 اثر ناملموس هرمزگان در لیست آثار ملی کشور صورت پذیرفت.

ثبت 3 اثر ناملموس هرمزگان در لیست آثار ملی کشور

محمد محسنی گفت: آیین نمایشی شوشی، بازی کوسوچار و خوس بافی (تلی بافی) در لیست آثار ملی کشور به ثبت رسیدند.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان با اشاره به اینکه گستره جغرافیایی آیین نمایشی شوشی روستای سلخ در جزیره قشم است، اضافه کرد: آیین نمایشی شوشی یک نمایش موزیکال است که درگذشته منحصراً در مراسم عروسی اجرا میشد اما امروزه در مراسم نوروز صیاد اجرا می گردد.

محسنی ادامه داد: این آیین در گذشته در روستاهای سلخ، گورزین و خالدین جزیره قشم بسیار رایج بوده است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان بازی کوسوچار گفت: این بازی بسیار قدیمی است که در روستای درتوجان رواج داشته که از یک صفحه بازی، چهار عدد چوب تاس، 12 مهره هسته خرما و 12 مهره هسته خرمای رنگی تشکیل می گردد.

او گفت: این بازی مناسب افراد پنج سال به بالاست و به صورت دو نفره و گروهی انجام می گردد.

محسنی در مورد خوس بافی (تلی بافی) گفت: تلی بافی یکی از هنرهای رایج بین زنان در شهرها و روستاهای هرمزگان است که ابزار مورد استفاده در این هنر یک بالشتک کوچک گرد، کامواهای رنگی، خوس و یک پایه چوبی که در گذشته از هاون های چوبی برای قرار دادن بالشتک بر روی آن استفاده میشد، هست.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان اضافه کرد: این نوار ها به طرز ماهرانه ای در شکل های رنگارنگ بافته می شوند که به لباسهای زنانه جذابیت و زرق و برق می بخشند.

منبع: همگردی

به "ثبت 3 اثر ناملموس هرمزگان در لیست آثار ملی کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ثبت 3 اثر ناملموس هرمزگان در لیست آثار ملی کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید