داروهای استاتینی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

به گزارش وبلاگ بروز، داروهای استاتینی می توانند کلسترول خون شما را پایین بیاورند و این کار را به مهار کردن آنزیمی انجام می دهند که بدن برای ساختن کلسترول احتیاج دارد، اما اثرات سودمند آنها در پیشگیری از بیماری قلبی فقط به این دلیل نیست.

داروهای استاتینی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی

سودمندی های استاتین ها فقط به کاهش کلسترول بد خون یا LDL که در ساختن پلاک های مسدودنماینده شریان زمینه ساز حمله قلبی و سکته مغزی هستند، ختم نمی گردد. استاتین ها دارای خواص ضد التهابی هم هستد والتهاب یک عامل دخیل شناخته شده در ساخت پلاک است. استاتین ها بعلاوه مانع از متلاشی شدن پلاک ها و آزاد شدن مواد شیمیایی درون آنها می شوند که لخته شدن خون را تحریک می نمایند.

بنابراین هر کسی که دچار بیماری شیریان های کورونری یا سایر بیماری های شریانی ناشی از تجمع پلاک های چربی در دیواره شریان ها باشد، حتی اگر مقدار کلسترول طبیعی داشته باشد، باید استاتین مصرف کند. استاتین ها بعلاوه برای افراد سالمی که مقدار LDL 160 میلی گرم در دسی لیتر یا بالاتر است یا افرادی که مقدار خطر ده ساله بیماری های قلبی-عروقی آنها در حد 7/5 درصد یا بالاتر است، تجویز می گردد.

حتی افرادی که مقدار کلسترول LDL پایین تر دارند- برای مثال 100 میلی گرم در دسی لیتر- در صورتی که عوامل خطرساز دیگر مانند دیابت، سابقه خانوادگی بیماری قلبی پیش از 55 سال، سیگار کشیدن یا فشار خون بالا داشته باشند ، باید مصرف استاتین را مد نظر قرار دهند.

اما بسیاری از افراد به خاطر از ترس عوارض جانبی از مصرف استاتین ها خودداری می نمایند. شایع ترین عارضه جانبی این داروها درد عضلانی است و بعضی از افراد هم از کاهش انرژی، ضعف یا خستگی شکایت می نمایند که ممکن است باعث گردد که کمتر ورزش نمایند یا شدت ورزش شان را کاهش دهند. با این حال، آنالیز ها نشان داده اند که در اغلب موارد این عوارض جانبی به استاتین ها مربوط نیستند.

البته مصرف استاتین ها در موارد نادری به یک عارضه بالقوه وخیم به شکل آسیب گسترده عضلانی می انجامد که با بالار فتن آِنزیم های عضلانی همراه است که به نوبه خود می توانند آسیب کلیوی ایجاد نمایند. علائم این عارضه به صورت درد در عضلات گوناگون، ضعف و ادرار تیره خود را نشان می دهد. اگر دچار این علائم شدید، باید فورا به پزشک مراجعه کنید.

به جز این، اغلب عوارض جانبی استاتین ها جزئی هستند و احتمال بروز عوارض وخیم نادر در موارد مصرف استاتین با دوزهای کم تا میانه پایین است. ضمین احتمال بروز این عوارض بر حسب نوع استاتین تجویزی فرق دارد.

منبع: همشهری آنلاین

به "داروهای استاتینی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "داروهای استاتینی برای پیشگیری از بیماری های قلبی و عروقی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید