وقت سلطان داغی آذری ها رسید

به گزارش وبلاگ بروز، اهالی روستای عنصرود در آذربایجان شرقی با شروع پاییز مراسم شکرگزاری به نام سلطان داغی برگزار نموده و دامداران این روستا گوسفندانی را برای این مراسم قربانی می نمایند.

وقت سلطان داغی آذری ها رسید

وبلاگ بروز: سلطان داغی یکی از کوه های شمال غربی کوهستان سهند و نزدیک به شهر اُسکوست. در بالای این کوه، زیارتگاهی منسوب به سلطان اسامه ابن فرقد واقع شده است که گفته می گردد یکی از سپهسالاران لشکر اسلام و از نوادگان امام رضا (ع) بوده است. علاوه بر این مقبره که بنا بر اظهارات باستان شناسان به دوران ایلخانی مربوط است، چند بنای تاریخی دیگر هم در این منطقه واقع شده است. این مقبره در سال 1386 در لیست آثار ملی ثبت شده است.

هر سال در نخستین روز پاییز، مراسمی با عنوان سلطان داغی در این کوه برگزار می گردد. به این شکل که اهالی روستای عنصرودِ شهرستان اُسکو، از پیر و جوان، مرد و زن، با هر وسیله ممکن، مانند تراکتور و چهارپا یا پای پیاده یک روز زودتر به بالای کوه سلطان داغی می روند و شبانه در اطراف مقبره عزاداری و دعاخوانی می نمایند و صبح زود پیش از طلوع آفتاب به طواف آن مقبره می پردازند و نظاره گر طلوع خورشید می شوند.

پی از اجرای این مراسم، آماده می شوند تا گله های روستا همراه با چوپانان به کوه بیایند. (عنصرود روستایی است که گله های گوسفند زیادی دارد و شاید تعداد آن به پنج تا شش هزار رأس گوسفند برسد) گله ها یکی یکی به بالای کوه می آیند و گرد مقبره جمع می شوند، سپس در غرب این زیارتگاه مردم و دامداران می ایستند و گله ها از میان آن ها عبور می نمایند و این میان، چوپانان را تشویق و از آن ها با هدایایی چون پول نقد تقدیر می نمایند.

اهالی این روستا بعلاوه بر این باورند که اگر در حین حرکت گوسفندان به گرد مقبره، گوسفندی به عقب برگردد و صورت به سمت زیارتگاه بگرداند، آن را قربانی می نمایند. افزون بر این، هر دامدار یک بزغاله یا گوسفند قربانی می نماید و از گوشت این قربانی ها برای ناهار ظهر مراسم طبخ می نمایند. بعلاوه به میزان یک چهارم مبلغ هر قربانی را به متولی زیارتگاه پرداخت می نمایند.

آیین سلطان داغی به شماره ثبت 387 تاریخ دی ماه 1390 به ثبت رسیده است. این مراسم کهن از دوران خیلی دور برگزار می شده و شاید جشن چوپانی دامداری هم بتوان آن را نامگذاری کرد و پس از ثبت ملی هم به قوت قبل هر ساله در اول مهرماه برگزار می گردد.

منبع: توریسم آنلاین

به "وقت سلطان داغی آذری ها رسید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقت سلطان داغی آذری ها رسید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید