یبوست و افزایش وزن

به گزارش وبلاگ بروز، یبوست یکی از شایع ترین مسائل گوارشی به تعداد می رود. گفته می گردد یبوست باعث افزایش وزن می گردد. در این مقاله اطلاعات بیشتری در این باره ارائه شده است.

یبوست و افزایش وزن

مترجم: امین حسین پور

منبع:راسخون

یبوست یکی از شایع ترین مسائل گوارشی به تعداد می رود. گفته می گردد یبوست باعث افزایش وزن می گردد. در این مقاله اطلاعات بیشتری در این باره ارائه شده است.

همانطور که گفته شد، یبوست یکی از شایع ترین مسائل گوارشی به تعداد می رود. یبوست بیشتر در زنان ، افراد سالمند و بچه ها دیده می گردد. مطابق تحقیقاتی که اجرا شده است، حدود 10 الی 12 درصد جمعیت دنیا از یبوست رنج می برند. زنان در مقایسه با مردان بیشتر مستعد ابتلا به این مشکل هستند. عوامل مختلفی می تواند باعث ایجاد یبوست گردد. عدم فعالیت فیزیکی ، رژیم غذایی نامناسب و استرس از عوامل شایع در ایجاد یبوست به تعداد می فرایند. اگر چه یبوست گاه به گاه ممکن است جایی برای نگرانی نداشته باشد ولی در خصوص یبوست مزمن باید به پزشک مراجعه کرد. یبوست ممکن است باعث ایجاد نفخ ، حالت تهوع ، سر درد ، تغییر در اشتها و درد در ناحیه شکم گردد. افرادی که اخیراً دچار یبوست شده اند ممکن است افزایش وزن هم داشته باشند. رابطه بین یبوست و افزایش وزن چیست؟ در ادامه مقاله به بحث در این مورد پرداخته شده است.

آیا یبوست باعث افزایش وزن می گردد؟

اگر دفع مدفوع کمتر از سه بار در هفته باشد، گفته می گردد دچار یبوست شده است. این شرایط باعث سخت شدن مدفوع می گردد زیرا، مدفوع برای مدت زمان بیشتری در روده بزرگ باقی می ماند و بیشتر آب آن جذب می گردد. این باعث ایجاد خروج مدفوع دردناک یا سخت و احساس تخلیه ناقص می گردد. تقریباً همه مردم از یبوست گاه به گاه رنج می برند ولی بعضی افراد وجود دارند که بیشتر دچار یبوست می شوند. این می تواند علت افزایش وزن و مسائل دیگر باشد. رابطه بین یبوست و افزایش وزن هنوز هم موضوعی قابل بحث است ولی بعضی نظریات اظهار می نمایند که رابطه مستقیمی بین هر دو شرایط وجود دارد. در ادامه به دلایلی که باعث اثبات این ارتباط می شوند اشاره شده است.

در خصوص یبوست، بدن نمی تواند مدفوع را دفع کند. این متابولیسم را تحت تأثیر قرار می دهد و باعث کند شدن آن می گردد که منجر به افزایش وزن می گردد.

علت دیگر آن است که مواد زائد در بدن وزن اضافه ای را به بدن اضافه می نماید. غذایی که مصرف می کنیم دفع نمی گردد و در روده باقی می ماند که منجر به افزایش وزن می گردد.

یبوست بعلاوه ممکن است باعث احتباس آب گردد که به نوبه خود باعث افزایش وزن می گردد.

چگونه از دست یبوست و افزایش وزن ناشی از آن خلاص بشویم

یبوست ممکن است به خاطر دلایلی مانند دفع آب بدن ، وجود مشکل در روده یا مقعد ، مصرف بعضی داروهای خاص ، سندروم روده تحریک پذیر ، دیابت ، لوپوس ، کم کاری تیروئید ، عدم فعالیت فیزیکی ، تغییرات ناگهانی در سبک زندگی ، مصرف بعضی مواد غذایی خاص ، عدم دریافت فیبر کافی ، افسردگی یا استرس ایجاد گردد. برای مقابله با یبوست باید علت ایجاد آن را پیدا کنید. اگر مشکل علت پزشکی دارد، باید درمان گردد تا از ایجاد مسائل بیشتر جلوگیری گردد. در غیر این صورت، تغییر در رژیم غذایی و سبک زندگی برا کنترل یبوست کافی خواهد بود.

ورزش کردن منظم: از آنجایی که عدم فعالیت فیزیکی کافی یکی از علل شایع ایجاد یبوست است، ورزش کردن منظم ممکن است برای رهایی از این مشکل مفید باشد. ورزش کردن متابولیسم را افزایش خواهد داد و به موجب آن به سوزاندن کالری ها یاری می نماید. بنابراین، می توان با افزایش وزن ناشی از مقابله کرد. فعالیت های فیزیکی بعلاوه برای حرکات روده مفید هستند.

تغییر در رژیم غذایی: رژیم غذایی عامل دیگری است که به طور مستقیم یا یبوست مرتبط است. مواد غذایی غنی از فیبر مانند غلات ، میوه ها و سبزیجات را در رژیم غذایی خود بگنجانید. آب زیاد بنوشید و از مصرف نوشیدنی های کافئین دار و غذاهای فرآوری شده خودداری کنید. از پرخوری بپرهیزید و مصرف محصولات لبنی مانند پنیر را کاهش دهید. بعلاوه بهتر است از مصرف بستنی ، گوشت قرمز ، شکر و غذاهای چرب خودداری کنید. به جای وعده های غذایی سنگین از وعده های سبک با تعداد بیشتر بهره ببرید.

نکات دیگر: بعضی داروهای خاص می توانند باعث یبوست شوند. این داروها عبارتند از ضد اسید ها ، داروهای ضد افسردگی ، NSAIDs ، مکمل های آهن و غیره. اگر داروی خاصی مصرف می کنید و دچار یبوست شده اید، به پزشک مراجعه کنید. بعضی افراد شست و شوی روده را روش مؤثری برای کنترل یبوست و افزایش وزن می دانند. قبل از استفاده از چنین روش هایی با پزشک خود مشورت کنید.

به طور خلاصه، یبوست مسئله ای بسیار شایع است و با این اقدامات به آسانی می توان با آن مقابله کرد. از ملین ها به طور گسترده ای برای درمان یبوست استفاده می گردد. استفاده طولانی مدت از این داروها توصیه نمی گردد زیرا، در بلند مدت می تواند باعث تشدید شرایط گردد. بدن به این محرک ها عادت خواهد نمود و بدون استفاده از آن ها دفع مدفوع برای بدن مشکل خواهد بود. در بعضی موارد، برای درمان یبوست ممکن است احتیاج به عمل جراحی باشد.

منبع: راسخون

به "یبوست و افزایش وزن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یبوست و افزایش وزن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید