آیا سلبریتی ها مالیات می دهند؟

به گزارش وبلاگ بروز، یکی از کارکردهای اصلی مالیات در جهان، کاهش فاصله طبقاتی و توزیع عادلانه ثروت به وسیله اخذ مالیات از ثروتمندان و بازتوزیع آن به طرقی از جمله ارائه خدمات اجتماعی رایگان یا کم هزینه برای اقشار کم برخوردار است. حتی کشورهایی که به سرمایه داری معروف هستند بیشتر درآمدهای مالیاتی خود را از اقشار ثروتمند کسب می نمایند. مثلا در کشور امریکا پنج دهک اول قریب به 70 درصد مالیات را پرداخت می نمایند در حالی که 54 درصد از درآمدهای کشور را به خود اختصاص می دهند. در واقع پنج دهک اول بیش از سهم درآمدشان مالیات می دهند.

آیا سلبریتی ها مالیات می دهند؟

نظام اقتصادیاتی ایران عامل توزیع ثروت از پایین به بالا

در کشور ما اما شرایط به گونه ای دیگر است. مطابق اظهارات رییس سازمان امور اقتصادیاتی از 300 هزار حساب میلیاردی آنالیز شده 52، درصد تا به امروز هیچ اقتصادیاتی نداده اند. همچنین 48 درصد دیگر هم اقتصادیات بسیار اندکی پرداخت می نمایند. به عنوان نمونه وکلا که 18 هزار حساب از 300 هزار آنالیز شده متعلق به آنها بوده بر اساس اظهارات نمایندگان و کارشناسان بین 7 تا 12 هزار میلیارد تومان فرار اقتصادیاتی دارند. قابل ذکر است که دقیق نبودن میزان فرار اقتصادیاتی وکلا به دلیل شفاف نبودن درآمدهای آنهاست. در این بین اما افرادی نیز هستند که با وجود گردش اقتصادی میلیاردی هیچ گونه اقتصادیاتی پرداخت نمی نمایند. سلبریتی ها از این جمله هستند. تا سال گذشته تمامی هنرمندان ذیل فعالیت فرهنگی معاف از پرداخت اقتصادیات بودند. این معافیت در حالی است که بعضی سلبریتی ها برای بازی در یک فیلم سینمایی 4 میلیارد دستمزد دریافت می نمایند، اما هیچ اقتصادیاتی نمی دهند. در حالی که یک فردی که حقوق 4 میلیون تومانی در ماه دارد باید اقتصادیات بدهد. در بودجه امسال کوشش شد تا این معافیت به حداقل برسد. این مساله اما سبب اعتراض بعضی از سلبریتی ها نیز شد.

استدلال های بی اساس برای فرار از اقتصادیات

در این بین مهران احمدی با حضور در برنامه دورهمی نسبت به این مساله که چرا می گویند هنرمندان اقتصادیات نمی دهند و اصلا چرا باید هنرمندان با سایر اقشار جامعه مانند راننده تاکسی ها در پرداخت اقتصادیات مقایسه شوند؛ با استدلال هایی که نشان از عدم شناخت از مقوله اقتصادیات دارد، مدعی شد که سلبریتی ها اقتصادیات می دهند. یکی از استدلال های وی این بود وقتی یک محصولی بعد از فراوری به فروش می رسد، اقتصادیات آن توسط تهیه نماینده پرداخت یا روی بلیت سینما ها این اقتصادیات اخذ می گردد. در پاسخ این استدلال بی پایه و اساس باید گفت که این اقتصادیات از نوع اقتصادیات بر ارزش افزوده است که توسط مصرف نماینده داده می گردد و هر کس که مصرف بیشتری دارد باید اقتصادیات بیشتری نیز بدهد. در این مدل ثروتمندان که مصرف بیشتری دارند، اقتصادیات بیشتری می پردازند که برای ارائه خدمات به کل جامعه مورد استفاده قرار می گیرد.

به هر حال این اقتصادیات از جیب مصرف نمایندگان محصولات سینمایی می رود و هیچ ارتباطی با سلبریتی ها ندارد. آن اقتصادیاتی که سلبریتی ها باید بپردازند و مورد مطالبه است نه اقتصادیات بر ارزش افزوده، بلکه اقتصادیات بر درآمد است. یعنی هر کس که درآمدی دارد باید اقتصادیات آن را بپردازد تا دولت نیز بتواند به وسیله این درآمدها خدمات ارائه کند. در حال حاضر این دوستان هیچ گونه اقتصادیاتی نمی دهند. بنابراین استدلال های جناب سلبریتی در این مورد کاملا بی اساس و نشان از بی اطلاعی ایشان است. اعتراض این سلبریتی به مطالبه پرداخت اقتصادیات و مقایسه آنها با سایر مشاغل در حالی است که این مقایسه کار کاملا صحیحی است، چراکه در تمامی نظام های استاندارد در جهان این مقایسه درآمدی وجود دارد و افراد از نظر سهم شان در پرداخت اقتصادیات نه با مشاغل و تعداد مشغولان خود بلکه با میزان درآمد خود مقایسه می شوند. در واقع در صنفی حتی اگر یک نفر مشغول است و درآمد مناسبی دارد باید اقتصادیات آن را هم پرداخت کند.

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: تجارت نیوز

به "آیا سلبریتی ها مالیات می دهند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا سلبریتی ها مالیات می دهند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید