ابداع ترکیب شیمیایی جدید برای رسیدن به انرژی تجدیدپذیر

به گزارش وبلاگ بروز، پژوهشگران آمریکایی، ترکیب شیمیایی جدیدی ابداع کرده اند که می تواند امکان رسیدن به انرژی تجدیدپذیر را با هزینه کمتر فراهم کند.

ابداع ترکیب شیمیایی جدید برای رسیدن به انرژی تجدیدپذیر

به گزارش خبرگزاری اقتصادی ایران به نقل از ساینمگ، پژوهشگران دانشگاه ویرجینیای غربی (WVU)، ترکیب شیمیایی جدیدی ابداع کرده اند که می تواند راه را برای رسیدن به انرژی تجدیدپذیر هموار کند.

این ترکیب، نوعی فتوسنسیتایزر (photosensitizer) است؛ بدین معنی که می تواند واکنش های شیمیایی را در مواجهه با نور، تقویت کند. این ترکیب، کاربردهای بسیاری برای بهبود کارآیی فناوری های جدید از پنل های خورشیدی مولد الکتریسیته گرفته تا تلفن های همراه به دنبال خواهد داشت. این فناوری ها در حال حاضر، به فلزات مانند ایریدیم و روتنیم نیاز دارند تا کار خود را انجام دهند اما ذخیره محدود این فلزات در جهان موجب می شود که دستیابی به آنها سخت و پرهزینه باشد.

کارستن میلزمن (Carsten Milsmann)، استادیار شیمی دانشگاه ویرجینیای غربی گفت: ما دریافتیم که تلاش های کمی در رابطه با بررسی فلزات فراوانی مانند تیتانیوم و زیرکونیوم اجرا شده است، زیرا کار کردن با این فلزات معمولا ساده نیست. فلزات پرهزینه به خاطر داشتن ویژگی های شیمیایی مطلوب که به سادگی کاربرد و بررسی آنها منجر می شود، همیشه بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. ما امیدواریم که بتوانیم این روال را تغییر دهیم.

ترکیب جدیدی که این گروه پژوهشی ابداع کرده اند، از فلز زیرکونیوم ساخته شده که فراوان تر و دستیابی به آن ساده تر است؛ به همین دلیل گزینه ای پایدار و مقرون به صرفه به شمار می رود. این ترکیب جدید می تواند ثبات خود را در شرایط گوناگونی مانند هوا، آب و تغییرات دما حفظ کند؛ در نتیجه کار کردن با آن در محیط های گوناگون، بسیار ساده است.

از آنجا که این ترکیب می تواند نور را به انرژی الکتریکی تبدیل کند، شاید بتوان از آن در ابداع پنل های خورشیدی کارآمدتر نیز استفاده کرد.

میلزمن ادامه داد: مشکل بیشتر پنل های خورشیدی این است که در روزهای ابری، خوب کار نمی کنند. این پنل ها نسبتا مقرون به صرفه و کم هزینه هستند و طول عمر بالایی دارند؛ اما برای داشتن عملکرد درست، به نور زیادی نیاز دارند. یکی از راه چاره های این مشکل، تهیه پنل های حساس به رنگ است که در آنها، یک ترکیب رنگی می تواند نور را برای تولید الکتریسیته در همه شرایط آب و هوایی جذب کند.

از سوی دیگر، شاید این ترکیب را بتوان در دیودهای آلی منتشرکننده نور نیز استفاده کرد که انرژی الکتریکی را به نور تبدیل می کنند و به معکوس شدن عملکرد پنل خورشیدی منجر می شوند. این ویژگی موجب می شود که این ترکیب، یک منبع بالقوه نور برای تولید نمایشگرهای کارآمدتر تلفن همراه باشد.

میلزمن افزود: بسیاری از نمایشگرهای تلفن همراه، ایریدیم را شامل می شوند که یک ترکیب مهم پرهزینه است. مزیت دیود منتشرکننده نور این است که بیشتر انرژی آن، به نور تبدیل می شود. منابع نور در گذشته کافی نبودند، زیرا فقط مقدار کمی از انرژی دریافتی را به نور تبدیل می کنند.

گام بعدی پژوهشگران این است که ترکیب جدید خود را به صورت محلول در آب ارائه دهند تا شاید بتوان از آن در حوزه زیست پزشکی نیز استفاده کرد.

این پژوهش، در مجله Nature Chemistry به چاپ رسید.

منبع: اقتصاد ایران

به "ابداع ترکیب شیمیایی جدید برای رسیدن به انرژی تجدیدپذیر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابداع ترکیب شیمیایی جدید برای رسیدن به انرژی تجدیدپذیر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید