روش جدید قیمت گذاری خودرو و تیبای 100 میلیونی
به گزارش وبلاگ بروز، با اینکه کیفیت خودرو های مونتاژی از زمان دلار هزار تومانی تا امروز که دلار 22 هزار تومان است تغییری نکرده، اما ناله خودروسازان از زیان ده بودن این صنعت و ارزان بودن خودرو همواره شنیده می گردد.

به گزارش گروه اقتصادی وبلاگ بروز، بازار خودرو هر روز با تحولات قیمتی جدیدی روبه رو می گردد و افزایش قیمت خودرو توقفی ندارد. بعضی از کارشناسان معتقدند که قیمت گذاری اشتباه و دستوری باعث شده تا امروز شاهد این آشفتگی باشیم و بعضی از سوءاستفاده مدیران خودروسازان عظیم کشور که از حمایت های دولتی برخوردارند صحبت می نمایند که به هر قیمتی نمی گذارند این خودروسازان برای افزایش قیمت عقب بنشینند. با اینکه کیفیت خودرو های مونتاژی از زمان دلار هزار تومانی تا امروز که دلار 22 هزار تومان است تغییری ننموده، اما ناله خودروسازان از زیان ده بودن این صنعت و ارزان بودن خودرو همواره شنیده می گردد.
محصولات ایران خودرو و سایپا تنها انتخاب هایی هستند که مردم دارند و متقاضیان این محصولات مجبورند هر روز برای خرید آن ها قیمت های بیشتری بپردازند. از طرفی با مجوزی که شورای رقابت به خودروسازان داده آن ها هر سه ماه می توانند درخواست افزایش قیمت محصولات خود را بدهند و این روش درحالی اعمال می گردد که همچنان کیفیت آخرین چیزی است که به آن توجه می گردد. بر همین اساس قیمت خودرو های پرمصرفی از قبیل پراید و تیبای موجود در بازار همچنان در حال افزایش است. پراید که 90 میلیون را رد کرد و حالا نوبت تیبا شده که خود را به مرز خودرو های 100 میلیونی برساند.
با اعمال روش های جدید قیمت گذاری و همچنین نوسانات ارزی بی خاتمه، اقتصاد آشفته و مشتریان ناچار، افزایش قیمت در این بازار موضوعی غیرقابل اجتناب به نظر می رسد. بر این اساس افزایش قیمت پراید زمینه رشد خودرو های جایگزین پراید را نیز در بازار فراهم نموده است. تیبا حالا به یک قدمی صد میلیون تومان در بازار قرار گرفته است. پراید 131 نیز در بازار به قیمت 82 میلیون و 500 هزار تومان فایل شده است. نرخ پراید 132 نیز 83 میلیون و 500 هزار تومان است. پراید 151 به دلیل سهمیه بالای وانت پراید 92 میلیون است و تیبا نیز برابر با 98 میلیون تومان قیمت گذاری شد.
رضا شیوا، رئیس شورای رقابت، در مورد روش جدید برای قیمت گذاری خودرو، گفت: برای اینکه قیمت کالای جدیدی را به دست بیاوریم، باید قیمت کالای مشابه آن را که هم در داخل کشور و در خارج کشور است، محاسبه کنیم به طور مثال یک تیم گروهی تخصصی برای قیمت گذاری تشکیل می دهیم که در گروه ما هشت نفر متخصص از قسمت های مختلف درگیر خودرو بودند؛ مشخصات خودرو به این کارشناسان داده می گردد و آن ها بدون اینکه با هم در تماس باشند، مشخصات را آنالیز و در نهایت قیمت خودرو را اعلام می نمایند. او اضافه نمود: در نهایت اینگونه می گردد که قیمت اظهاری شرکت ایران خودرو پس از تایید بازرس و حسابرس قانونی شرکت محاسبه می گردد، یعنی تمام آن اقلامی که در خودرو مورد استفاده قرار گرفته است، باید حسابرس و بازرس قانونی تایید کند و بعد هزینه های اقتصادی غیرمرتبط با فراوری باید حذف گردد و هزینه های اقتصادی مرتبط حداکثر پنج درصد و همچنین سود حداکثر هفت درصد را باید از بهره وری دو و نیم درصد کسر کرد.
شیوا ادامه داد: جالب است زمانی که این فرمول مترادف و مصادف با قیمت هایی که به وسیله کارشناسان اعلام کردند بعد همان روش سقف قیمتی خواهد بود. پس از آن، از سال های آینده این روش سقف قیمتی ما خواهد بود، چون دوره های بعد یا همان سه ماه یکبار می توانند با توجه به تورم بخشی هر خودرو که از بانک مرکزی می گیرند، می توانند تغییر قیمت دهند البته اگر تورمی در طی هر سه ماه بوده باشد. با توجه به رشد قیمت سرسام آور هزینه های فراوری و همچنین افزایش نرخ تورم و از طرفی کاهش توان خرید مردم رشد قیمت خودرو شاید بتواند بخشی از هزینه های فراوری خودروسازی را جبران کند، ولی اتفاق دیگری را باعث خواهد شد که آن کوتاه شدن دست مردم از خودرو های نو و روی آوردن آن ها به خرید و استفاده از خودرو های فرسوده تر است.
در نتیجه خودرو در آینده نه چندان دور کالایی لوکس خواهد شد که مشتریان محدودی را به سمت خود جذب می نماید. به نظر می رسد خودروسازان باید با یاری دولت و برطرف موانع، با رشد فراوری به کاهش و متعادل سازی قیمت خودرو برسند تا مردم بیشتری بتوانند از این فراوریات استفاده نمایند.
منبع: آرمان ملی
منبع: خبرگزاری دانشجو